VMBO --> HAVO --> PABO

Vragen, tips, complimenten, reacties en andere zaken die met dit forum te maken hebben.

VMBO --> HAVO --> PABO

Berichtdoor Ruurd_Peters op 19 nov 2009, 11:06

Beste,


Ik zal mijzelf even voorstellen. Mijn naam is Ruurd Peters en ben op dit moment 16 jaar oud. Ik zit in de 4e klas van het VMBO-T niveau in Nijmegen, Gelderland. Ik heb nu 2 weken een zogehete 'snuffelstage' op een basisschool in Beuningen. Hiervoor zat ik al met het idee in mijn hoofd om leraar te worden, maar nu deze stage mij zo goed bevalt weet ik het permanent zeker.


Dan nu het volgende; zoals ik hierboven al zei, ik zit in het 4e jaar van het VMBO-T niveau. Dit is tevens mijn examenjaar. Nu weet ik dat de toelatingseisen van de PABO minimaal een HAVO diploma is. Dat zou betekenen dat ik na dit jaar, als ik mijn VMBO-T diploma heb gehaald, er nog 2 jaar HAVO achteraan zou moeten doen. Dan door naar de PABO, en nog eens 4 jaar mijn PABO opleiding volgen. Alaaf, geen problemen mee.


Helaas is wiskunde niet mijn sterkste vak. Ik sta er nu gemiddeld een 6/7 voor, op het VMBO-T. Maar als ik straks dan door ga studeren op HAVO niveau, zullen deze punten voor wiskunde waarschijnlijk niet meer haalbaar zijn voor mij ..


Je moet op de HAVO een vakkenpakket/profiel kiezen. Ik heb gehoord dat je wiskunde kan laten vallen (?) in het zogehete C&M pakket/profiel (ookwel het 'pretpakket' genoemd). Geweldig toch! Of misschien niet ? ..


Stel dat ik dit 'C&M' profiel volg 2 jaar en ik heb uiteindelijk met veel zwoegen en zweten mijn HAVO diploma gehaald; word ik dan nog wel toegelaten op de PABO? Aangezien ik geen wiskunde in mijn pakket had zitten. Ik hoop op een serieuze reactie van jullie. Alvast héél erg bedankt!



Met vriendelijke groet;
Ruurd Peters.
Ruurd_Peters
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 19 nov 2009, 10:46

Re: VMBO --> HAVO --> PABO

Berichtdoor Kim20 op 19 nov 2009, 13:40

Hoe dat tegenwoordig zit weet ik niet.
Heb je er ook wel eens over nagedacht om eerst een MBO opleiding te doen en dan door naar de Pabo?
Je kan een aansluitende MBO opleiding doen (v.b. onderwijsassistent) en dan verkort de Pabo.
Voordeel van deze route is dat je al meer tijd en begeleiding krijgt om je rekenen te verbeteren en ervaring met het vak hebt.
Nadeel is dat je dan 1 jaar langer aan het studeren bent.

Zelf heb ik eerst MBO (toerisme) gedaan en daarna de Pabo. Ik kon het niet verkort doen omdat ik geen aansluitende vooropleiding had.
Ik ben er achteraf wel heel blij dat ik deze route heb afgelegd. Zo heb ik niet op mijn tenen gelopen en alles gemakkelijk gehaald.
Laatst bijgewerkt door Kim20 op 19 nov 2009, 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 775
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Re: VMBO --> HAVO --> PABO

Berichtdoor Joke op 19 nov 2009, 16:03

Nog een voordeel van onderwijs-assistent is dat je veel ervaring opdoet met kinderen (en school).
Bovendien, als je HAVO niet zou halen heb je niets, als je eerst voor onderwijsassistent kiest heb je iig een diploma op zak.
Blijkt rekenen op de Pabo een struikelblok, dan kun je alsnog afhaken en als onderwijsassistent aan de slag, met als voordeel: je draagt niet de verantwoordelijkheid.
Er zitten dus best veel voordelen aan deze route.
Wiskunde is niet je sterkste vak, maar hoe zit het met rekenen? 't Is niet precies hetzelfde namelijk.
Of je wel of niet wordt toegelaten weet ik niet, dat zou je bij een Pabo kunnen informeren.

Succes iig, wat je ook gaat doen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: VMBO --> HAVO --> PABO

Berichtdoor Mniekske op 20 nov 2009, 16:46

Even wat betreft wiskunde laten vallen. Ik weet niet hoe het nu is, maar toen ik Havo deed (deed in 2005 eindexamen) kon je wiskunde niet laten vallen, ook neit in het C&M profiel. Je had daar wel alleen wiskunde A1, maar nogmaals hoe het nu zit weet ik niet.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: VMBO --> HAVO --> PABO

Berichtdoor linniepinnie84 op 20 nov 2009, 18:25

Dat kan nu wel!
Loopt stage als orthopedagoog in het SO, cluster 4
linniepinnie84
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 375
Geregistreerd op: 09 feb 2003, 14:36
Woonplaats: Ergens in Drenthe
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: VMBO --> HAVO --> PABO

Berichtdoor juf suus op 21 nov 2009, 12:15

Ik vind het ook een voordeel om eerst een opleiding onderwijsassistent te gaan doen. Je hebt alvast wat ervaring, je hebt op verschillende scholen rondgelopen.
Ik heb bovendien gemerkt dat het echt in je voordeel is, als je voor de Pabo al een opleiding hebt gedaan, waarbij je met kinderen werkt.
Bovendien kan je als je een diploma onderwijsassistent hebt, de Pabo naar ik meen in drie jaar doen.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht


Keer terug naar Feedback (en andere forumzaken)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron