Keuze PABO

Vragen, tips, complimenten, reacties en andere zaken die met dit forum te maken hebben.

Keuze PABO

Berichtdoor MB. op 10 jan 2011, 22:53

Ik zit nu in mijn eindexamenjaar (havo 5) en ik roep al jaren dat ik de PABO wil gaan doen.
Uiteraard heb ik ook andere opleidingen bezocht maar toch ben ik iedere keer weer terug gevallen op de PABO.
Ik kom zelf uit Berkel-Enschot een dorpje dat ligt naast Tilburg. Qua reistijd is het voor mij natuurlijk het handigst om naar de PABO in Tilburg te gaan.
In 4 havo ben ik blijven zitten. Toen ik in het eerste jaar 4 havo zat heb ik de opendag in Tilburg bezocht. Toen zat de PABO in een ander gebouw dan dat het nu zit. Ik kwam daar binnen en had gelijk al het gevoel dit is het niet. Hier wil ik absoluut niet naar toe. Afgaan op je gevoel vind ik zelf erg belangrijk. Dat zelfde jaar heb ik ook de PABO in Den-Bosch bekeken. Toen ik daar gelijk al binnenstapte voelde ik de sfeer hangen en me helemaal op m'n plek. Hier wil ik over een jaar naartoe riep ik!

Nu 2 jaar verder heb ik de opendagen bekeken in Breda (Avans), Den Bosch (Fontys), Eindhoven (Fontys) en Tilburg (Fontys). Ik zou zelf ook graag in brabant willen blijven dus dat staat al vast. Breda en Eindhoven vind ik niks. Ik zit zelf nu op een hele grote school wat opzich natuurlijk went maar ik ben hier vanaf leerjaar 1 t/m 6 altijd een nummertje geweest. Dat gevoel wil ik niet meer.

Tilburg is sinds afgelopen jaar (door afname van studenten) verhuisd naar een andere afdeling (deze is veel kleiner) en toen ik de afgelopen keer de open dag ging bezoeken waren de gevoelens van 2 jaar terug helemaal weggenomen. Omdat het nu vele malen kleiner is geworden lijkt me dit ook wel een erg leuke school.

Ik heb al een meeloopdag gehad in Den Bosch. Waarvan ik eerst helemaal overtuigd was dat dit mijn nieuwe school zou worden heeft het toch twijfels opgeroepen. Ik vond de meeloopdag zelf erg chaotisch verlopen waardoor het mijn hele positieve kijk een beetje weg heeft genomen. Volgende week maandag heb ik een meeloopdag in Tilburg dus nog even afwachten hoe ik daarvan terug kom.

Ik zou graag willen weten of er hier studenten zijn die op de PABO Den Bosch en/of Tilburg zitten en waarom zij deze keus hebben gemaakt? Staan deze PABO's ook goed aangeschreven want daar kan ik vrij weinig informatie over vinden? Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, tips en informatie. Alvast bedankt!
MB.
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 10 jan 2011, 22:38
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Keuze PABO

Berichtdoor Juffr.J op 11 jan 2011, 00:12

Zoalsik het ervaarde met de meeloopdagen:

Tilburg: er wordt veel zelfstandigheid van je gevraagd. Je krijgt bepaalde sturing aan de hand van casussen/colleges over wat je moet doen. Verder komt het op jou neer. Er worden colleges gegeven in een grote collegezaal. Daarnaast krijg je enkele lessen in kleine groepen, om ervaringen uit te wisselen.

Den Bosch: Je volgt les in klassen. Je zit in het eerste jaar heel het jaar bij elkaar in de klas. Elke les staan er twee docenten voor je beschikbaar. Omdat je geen algemene hoorcolleges hebt, is er meer interactie en het persoonlijke contact is sneller gemaakt. Je beslist zelf wat je wilt leren, je kunt dit linken aan de lessen op school, maar dat is niet verplicht.

In Den Bosch heb je ook een heel regelmatig, structureel rooster. Je start altijd 's morgens om 9 uur. Om 14.30 is de laatste les voorbij. (Behalve de bijlessen)
In Tilburg (ik liep 4 jaar geleden daar mee) had je verschillende uren, tussenuren en verschillende begin en eindtijden.

Ik zit zelf in Den Bosch....

Die andere scholen ken ik niet echt.
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire


Keer terug naar Feedback (en andere forumzaken)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten