Welke vaardigheden?

Vragen, tips, complimenten, reacties en andere zaken die met dit forum te maken hebben.

Welke vaardigheden?

Berichtdoor jeslife op 22 jun 2011, 13:49

Beste allemaal,

Waarschijnlijk zal ik mij, na tien jaar, weer inschrijven voor de Pabo en de deeltijdversie volgen om deze hopelijk na twee jaar af te ronden. Jullie zullen begrijpen dat ik niet zomaar tot deze conclusie ben gekomen en wat ik mij dan ook het meest afvraag is het volgende.

Hoe weet je of je geschikt bent om leraar in het basisonderwijs te worden, vóórdat je het daadwerkelijk doet ("dat weet je pas als je het doet" is dus geen optie ;) ). Kortom: over welke vaardigheden moet je volgens jullie beschikken om een goede leerkracht te worden en hier ook plezier van te hebben? (willen + kunnen)

Ik ben benieuwd!

groetjes, Jessica
jeslife
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 22 jun 2011, 13:04
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Welke vaardigheden?

Berichtdoor Juffr.J op 22 jun 2011, 17:51

Of je er een goede leerkracht van wordt hangt af van hoe je persoonlijk bent, maar er zijn 7 competenties opgesteld die jou tot leerkracht maken. Deze zijn Europees samengesteld. Elke PABO kan aan deze competenties zelf een invulling geven hoe de school verwacht dat de studenten het vormgeven. Bij ons hangen er verschillende indicatoren aan die wij moeten bewijzen, maar er zijn ook opleidingen waarbij je per vak alle 7 competenties moet bewijzen.

1. Interpersoonlijke competentie - Hoe je contact maakt, luisterhouding, leiding geven aan de groep etc.
2. Pedagogische competentie - Hoe je met leerlingen en met de klas omgaat, zorgen voor een fijne speel- en leersfeer en ook bijvoorbeeld zicht hebben in de relaties onderling.
3. Vakinhoudelijk en didactische competentie - kennis van de vakken zowel inhoudelijk als hoe je ze kunt aanbieden aan leerlingen, werkvormen, reflectie, feedback etc.
4. Organisatorische competentie - Hoe je de lessen, je klas en je lesprogramma kunt plannen en in kunt vullen.
5. Samenwerken met collega's - Vanzelfsprekend.. hoe je omgaat met je collega's
6. Samenwerken met omgeving - Omgaan met bijvoorbeeld ouders, instanties als logopedie etc. Maar ook als je een uitje wilt organiseren of wat..
7. Reflectie op jezelf - Je eigen groei in beeld brengen en realistisch en kritisch naar jezelf kijken.

Dit is even heel globaal, denk dat je per competentie wel meer kunt opschrijven, maar zo heb je misschien meer een indruk. In feite ben je, als je je op deze 7 competenties kunt bewijzen, een bekwame, beginnende leerkracht.
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire


Keer terug naar Feedback (en andere forumzaken)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast