door MeesterD op 07 mei 2012, 11:15
Ik vind het aan de ene kant wel goed dat ze die toetsen afnemen maar de druk die ze met zich meebrengen vind ik er oneerlijk.
Wanneer je faalangst hebt is het allemaal wat moeilijker terwijl je het wel kan, dus dat vind ik wel erg oneerlijk. Verder hoor ik de laatste tijd wel vrij veel van studenten dat ze stoppen vanwege de wiscat (de rekentoets), dan gaan er echt veel leuke studenten verloren. Zo ken ik behoorlijk veel studenten die geweldig waren voor de klas maar die dan toch eraf moesten omdat ze die toets niet hadden gehaald. Ze hadden rond de 50 studiepunten en dus genoeg om over te gaan maar zo'n toets moet het dan weer verpesten.
Ik vind het wel goed dat ze zo'n toets afnemen, de druk die er echter onder staat (voor de studenten) vind ik heftig. Het is eigenlijk een allesbepalende toets, dat klinkt overdreven maar dat is het wel.
Ik zie de nedcat en de wiscat over een paar jaar wel weer verdwijnen want ik merk dat die toetsen erg ter discussie staan bij zowel de docenten als bij de studenten.
Hahaha, je vindt de druk oneerlijk meester? Het is moeilijker vanwege de faalangst?
Tja, elk jaar hebben de meeste leerlingen op de basisschool CITO toetsen. Vervolgens hebben ze in groep 8 de 'allesbepalende' CITO eindtoets. Daarna hebben ze op het voortgezet onderwijs toetsweken en hebben ze vervolgens ook nog eens een eindexamen. Ik vind faalangst dan ook een zwak excuus. Heb je faalangst op die leeftijd? En lukt het dan niet om toetsten te maken? Dan moet je eerst maar zorgen dat je daar van af komt, want ook in 'de grote mensenwereld' heb je druk. Een sollicitatiegesprek, een directeur die bij je in de klas komt kijken, een lid van het bestuur dat een uur komt kijken of je het goed doet, de onderwijsinspectie die komt kijken of je het goed doet, etc. En dat is niet alleen in het onderwijs, maar dat is zo met elke baan.)
Ik ben het met je eens dat 1 toets niet veel zegt over het niveau van iemand. Immers: je kunt weken oefenen voor de toets en kunt na de toets weer de helft vergeten. En ben je echt een slechte leerkracht als je niet alles kent en weet? Ik vind van niet, maar dan moet er eens kritisch worden gekeken naar het onderwijssysteem hier in Nederland. Met alle respect, maar er zullen kinderen in groep 8 op scholen zitten die beter zijn in rekenen dan sommige leerkrachten van de school. Ik weet zeker dat er genoeg kleuterjuffen zijn die bepaalde sommen op groep 8 niveau niet kunnen oplossen, terwijl het toch fantastische kleuterleerkrachten zijn
Dan zou je naar een systeem moeten gelijk aan het voortgezet onderwijs. Eerst een algemene studie en daarna nog een extra studie om je te bekwamen in een bepaald vak. Voor het basisonderwijs zou het dan voor een bepaalde groep bijvoorbeeld moeten zijn. Is dat realistisch? Op dit moment niet, maar in de toekomst zou er wel hiernaartoe gewerkt moeten worden. Op een aantal PABO's ben je verplicht om in de tweede een profiel te kiezen; het jonge kind of het oude kind. Ik vond dit een belachelijk iets, want in de praktijk werd hier echt niks mee gedaan. En bij een sollicitatie kijken ze daar niet eens naar, maar vragen ze wel welke leeftijd je affiniteit hebt.
Hetzelfde geld voor toetsen voor aardrijkskunde/geschiedenis/natuurkunde. Ook daarvoor geldt: je kunt vandaag leren, morgen de toets maken en overmorgen mag je alles al weer vergeten zijn. De maatschappij is tegenwoordig niet meer gericht op het onthouden van kennis (vroeger 'wist' een basisschoolleerkracht alles), maar is gericht naar het zoeken van kennis. Vroeger ging het erom dat je wist dat Parijs de hoofdstad van Frankrijk is, tegenwoordig moet je weten dat je dit kunt opzoeken in de atlas of kunt opzoeken op internet (waarbij je juiste informatie moet scheiden van onjuiste informatie).
Het hele principe van toetsen afnemen op de PABO zou op de schop moeten. Geen geplande toetsen meer, maar alleen nog maar onverwachte toetsen over de stof die is geleerd. Dan weet je tenminste zeker dat studenten de stof beheersen en niet alleen even tijdelijk in het werkgeheugen opslaan.
Weer even terug naar de beginpost: de PABO moet toelatingstoetsen laten afnemen? Terwijl de studenten een havo/vwo/mbo-4 papiertje hebben? Misschien moet de media eens gaan kijken naar de kwaliteit van het voortgezet onderwijs, in plaats van de kwaliteit van de PABO!