Je moet dus theorie koppelen aan je leerdoelen..? Ik vind het persoonlijk nog wat vaag... Ik bedoel dan meer je leerdoel. Het draaien van een combinatieklas; wat wil je hiervan leren? Richt je je dan op tijdsplanning bijvoorbeeld? Of op andere zaken?
Stel dat jij je richt op adaptief onderwijs geven binnen de groep. Je beschrijft dan hoe jij dit hebt gedaan en of dit ook strookt met de theorie (zoek dan via Google op adaptief onderwijs) of misschien strookte dit juist niet met de theorie. Het is dan de bedoeling dat jij je ervan bewust wordt in je leraarschap. Theorieƫn over adaptief onderwijs zijn er genoeg
Uiteraard kun je hier nog theorie over de grondleggers aan toevoegen.
Hoe heb jij je bezig gehouden met toetsgegevens bijhouden? Hield je alleen cijfers bij of deed je ook een analyse en een plan van aanpak opstellen? Als het puur om het leerlingvolgsysteem gaat, kun je je ook verdiepen in dit programma en de theorie over dit programma eraan toevoegen. Ook dit is theorie natuurlijk ;-) en heb je het op de juiste manier gebruikt etc. Misschien heb je je bezig gehouden met een analyse van de toetsgegevens. In de methode Rekenrijk zit dit bij de handleiding in geloof ik. Door middel van deze theorie kun je een plan van aanpak opstellen. Stel dat dit op het gebied van de tafels is (automatiseren van..) dan kun je de map gebruiken van Rekenrijk met extra oefenmateriaal en er is geloof ik ook een map met daarin bladen om erachter te komen of het probleem inderdaad bij de automatisering zit (of het is dezelfde map
)
Als jij deze methode hiervoor gebruikt, gebruik je ook theorie om je praktijkvoorbeelden te ondersteunen. De pabo zoekt niet alleen naar literatuur zoals Vygotski en Piaget hoor.
Heb ik je zo een beetje op weg geholpen of bedoelde je dit niet?