Theorieƫn? HELP!

Vragen, tips, complimenten, reacties en andere zaken die met dit forum te maken hebben.

Theorieƫn? HELP!

Berichtdoor JufSanne1991 op 03 apr 2012, 19:11

Hoi,

Ik ben derdejaars student en moet mijn verslag overladen met theorieƫn en deze koppelen aan de praktijk. Nou is dat laatste schakeltje niet zo moeilijk.
Echter heb ik niet alle theorieƫn even goed voor ogen.
Mijn vraag is dus: heeft iemand van jullie nog theorieƫn voor me die je kort kan toelichten?

Groetjes, Sanne :)
JufSanne1991
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 01 apr 2012, 11:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Theorieƫn? HELP!

Berichtdoor super_juf op 03 apr 2012, 19:16

Misschien handig om te vertellen waar de theorie over moet gaan? Er is zoveel 'theorie'... 8)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Theorieƫn? HELP!

Berichtdoor JufSanne1991 op 03 apr 2012, 19:27

Ja dat is waar, maar ze willen bijvoorbeeld graag horen: De leerlingen leren met en van elkaar door de adaptieve aanpak, dit kenmerkt zich door de zone van de naaste ontwikkeling. Nou weet ik dus een paar van die theorieƫn, maar niet veel. Echte grondleggers ken ik dus wel.

Mijn leerdoelen waren:
een combinatieklas een week kunnen overnemen (dus echt op de combinatie gericht en ook met methodegebonden lessen).
een adaptieve lessenreeks kunnen geven (thematisch werken hierin verwerkt)
en toetsgegevens bijhouden.

Misschien ideetjes? en bedankt voor je snelle reacite :D
JufSanne1991
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 01 apr 2012, 11:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Theorieƫn? HELP!

Berichtdoor super_juf op 05 apr 2012, 20:51

Je moet dus theorie koppelen aan je leerdoelen..? Ik vind het persoonlijk nog wat vaag... Ik bedoel dan meer je leerdoel. Het draaien van een combinatieklas; wat wil je hiervan leren? Richt je je dan op tijdsplanning bijvoorbeeld? Of op andere zaken?

Stel dat jij je richt op adaptief onderwijs geven binnen de groep. Je beschrijft dan hoe jij dit hebt gedaan en of dit ook strookt met de theorie (zoek dan via Google op adaptief onderwijs) of misschien strookte dit juist niet met de theorie. Het is dan de bedoeling dat jij je ervan bewust wordt in je leraarschap. Theorieƫn over adaptief onderwijs zijn er genoeg :D Uiteraard kun je hier nog theorie over de grondleggers aan toevoegen.

Hoe heb jij je bezig gehouden met toetsgegevens bijhouden? Hield je alleen cijfers bij of deed je ook een analyse en een plan van aanpak opstellen? Als het puur om het leerlingvolgsysteem gaat, kun je je ook verdiepen in dit programma en de theorie over dit programma eraan toevoegen. Ook dit is theorie natuurlijk ;-) en heb je het op de juiste manier gebruikt etc. Misschien heb je je bezig gehouden met een analyse van de toetsgegevens. In de methode Rekenrijk zit dit bij de handleiding in geloof ik. Door middel van deze theorie kun je een plan van aanpak opstellen. Stel dat dit op het gebied van de tafels is (automatiseren van..) dan kun je de map gebruiken van Rekenrijk met extra oefenmateriaal en er is geloof ik ook een map met daarin bladen om erachter te komen of het probleem inderdaad bij de automatisering zit (of het is dezelfde map 8))
Als jij deze methode hiervoor gebruikt, gebruik je ook theorie om je praktijkvoorbeelden te ondersteunen. De pabo zoekt niet alleen naar literatuur zoals Vygotski en Piaget hoor. :D

Heb ik je zo een beetje op weg geholpen of bedoelde je dit niet?
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Theorieƫn? HELP!

Berichtdoor JufSanne1991 op 06 apr 2012, 12:54

Ja ik denk dat ik te moeilijk denk, er is overal theorie die ik heb gebruikt. Ik dacht meer dat ik theorieƫn er bij moest pakken en dit dan vertalen naar de praktijk. Dit is ook zo maar bij theorieƫn dacht ik dus inderdaad alleen aan piaget en vygotsky. Moeilijk was dat. Ik denk dat ik er wel uit kom zo :) Dankjewel Superjuf :)
JufSanne1991
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 01 apr 2012, 11:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Theorieƫn? HELP!

Berichtdoor Joke op 06 apr 2012, 21:46

Hoe kan dat nou. :shock:
Ik heb gisteren uitgebreid antwoord gegeven en ik zie mijn antwoord er niet meer bij staan. Ik neem aan dat je niet twee maal dezelfde vraag hebt gesteld?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Theorieƫn? HELP!

Berichtdoor super_juf op 08 apr 2012, 17:28

Joke, heb je niet per ongeluk op de knop 'opslaan' geklikt?
Dit is mij meerdere malen overkomen. Erg vervelend. 8)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar Feedback (en andere forumzaken)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten