Omscholen

Vragen, tips, complimenten, reacties en andere zaken die met dit forum te maken hebben.

Omscholen

Berichtdoor sandraatje op 24 maart 2013, 17:15

Beste mensen,

Mijn naam is Sandra en ik ben 40 jaar, en wil mij laten omscholen naar lerares. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen van 4 en 7 jaar.
Momenteel ben ik werkzaam in de logistiek als expediteur en ben op een keerpunt in mn leven dat ik heel wat anders wil doen. Al jaren zit ik niet helemaal op mn plekje, en nu dus op een punt beland dat ik knopen door wil hakken. Een aantal jaar geleden ben ik al eens op een open dag geweest van IN holland hoge school, voor informatie over de Pabo. Maar ben toen door allerlei uiteenlopende redenen, niet aan de opleiding begonnen.
Op internet heb ik ook al heel wat informatie ingewonnen, maar ik vind het fijn dat er een forum is waar ik eventueel tips en adviezen van iemand zou kunnen vragen.

Omdat momenteel de banen niet voor het oprapen liggen, wil ik dus eigenlijk een werken leren traject in. Maar volgens mij is dat bij Pabo niet mogelijk. Alleen de deeltijd variant. Deze opleiding naast mijn huidige baan gaat niet, want bij mijn huidige baan loopt mijn contract in augustus af. En wordt zeer ws niet verlengd.

Eigenlijk zou ik als onderwijsassistent willen starten. Maar de opleidingen starten allemaal in september. Weet iemand of ik nu al een baan zou kunnen zoeken (en ook vinden) in het onderwijs, maar dat de opleiding dan pas in sept start? Of is dan een thuis studie een optie? Zelf geef ik de voorkeur aan klassikaal.
Als je na onderwijsass door kan stromen naar de Pabo, ben je dan korter bezig? Of loop je dan die 4 jaar door?

Alle tips en adviezen zijn welkom. Het liefst wil ik zsm het onderwijs in op wat voor manier dan ook, en me daar verder ontwikkelen/ontplooiien. Heb wel al een afspraak de leerkrachten van mn kinderen om een ochtendje mee te lopen. Maar da's meer voor de lol, en even kort te ervaren hoe het gaat in zo'n klas. (kleuter en groeop 3).

Alvast bedankt voor jullie reacties.
sandraatje
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 24 maart 2013, 17:00
Groep: 1
PABO jaar: 0

Re: Omscholen

Berichtdoor JufH op 24 maart 2013, 18:22

Ik denk dat de kans zeer klein is dat je nu, zonder diploma, al een baan vindt. Op veel scholen moet bezuinigd worden en onderwijs/klassen assistentes vinden nog moeilijker een baan dan leerkrachten. Volgens mij moet je na de opleiding als onderwijsassistent nog gewoon 4 jaar de Pabo doen. En anders 3 jaar...
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Omscholen

Berichtdoor NafNaf op 24 maart 2013, 22:00

De kans dat je nu al werk vindt in het onderwijs lijkt ook mij niet zo groot. Er zijn al veel bevoegde leerkrachten die op zoek zijn naar een baan, dat een school er (sorry, klinkt niet aardig met het is goed bedoeld) weinig voordeel aan heeft als ze jou onbevoegd aannemen. Je mag immers nog niet zelfstandig voor de klas. Bovendien ben je volgens mij op de meeste pabo's verplicht om meerdere keren van stageschool te wisselen, dus zelfs al zou je werk vinden, dan moet je dat ieder jaar weer op nieuw zien te regelen.
De meest voor de hand liggende weg is denk ik toch een avondopleiding doen naast een baan in een andere sector en 'gewoon' stage lopen.
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Feedback (en andere forumzaken)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast