situatie 1; ga de straat op met een pittige gr 8 som, overval mensen er mee en toon dus aan dat veel mensen hier moeite mee hebben.
situatie 2; in de klas legt de pabo-student dezelfde som op verschillende momenten in verschillende contexten op verschillende manieren uit.
gecombineerd met
Ik denk aan een afwisseling van fragmentjes!
Steeds een 'gewone onderwijssituatie' het liefst gefilmd in een groep met echte kinderen, waarin te zien is dat de student een waardevolle actie uitvoert!
en dan weer een student die hardop rekenend een som op papier uitrekent. Van wat eenvoudigere tot steeds lastigere sommen.........
Na elk fragmentje zegt iemand in beeld "U kunt op ons rekenen"!
Aan het eind zegt een groepje studenten tot slot: "Reken maar"! Daarbij zie ik ze allemaal de duimen van hun twee handen opsteken.............
Hierbij aandacht voor allerlei verschillende problemen bij lln.: precies volgens vaste regels-steeds de stappen herhalend, niet verbaal (dus duidelijk maken met een 'echte' situatie), juist wel verbaal (veel woorden, weinig praktijk en optische zaken), praktijk gericht (met geld) en dan natuurlijk ook nog in praktijk gebrachte opgaven:
koekjes bakken voor de hele groep door te vermeerderen m.b.v. een tabel. Kortom, alles wat we doen om lln. die een bepaald probleem hebben toch te leren rekenen.
Misschien kun je het lied 3x3 is 9 zoals het is omgevormd voor dyscalculie, dyslexie, ADD, ADHD, Autisme enz. hierin verweven om duidelijk te maken met welke problemen we te kampen hebben. Je kent het vast wel:
Dyscalculie lied
3 maal 3 is … ehhhh…… 6?
…7?..... 3? …..9? …..12?
Ieder zingt zijn eigen lied.
Als ik dit niet tellen kan
Dan zing ik lekker niet.
Dyslexie lied
Dire laam dire si ngeen.
Ieedr zgnit z’n egein leid.
Deir mala dier is neeng.
Ki sanp dti leidej niet!
Autisme lied
Drie maal drie is negen.
Ik zing hier m’n eigen lied.
Zing ik dan door alles heen,
Dan merk ik dat toch niet.
ADHD lied
DRIE MAAL DRIE IS NEEEEEEEEEEEGEEEEEEEEEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
IEDER SCHREEUWT Z’N EIGEN LIED!!!!!!!!!!!!!
IK ZING DIT LIED WEL HONDERD KEER!!!!!!!!!!!!!!!
WANT STOPPEN KAN IK NIET!!!!!!!!!!!!!
ADD lied
Drie maal dr….., hé, een vogel!
Zingen? …..oh ja. Drie maal drie is negen.
Ieder….. Mooi weer buiten zeg!
Wat? Oh ja. Ieder zingt z’n eigen lied.
Drie maal….. eh. Wat deed ik hier ook al weer?