Kunstzinnige therapie in het onderwijs
In het reguliere- en speciaal onderwijs neemt het aantal kinderen met een zorgvraag enorm toe. Leerkrachten zijn er niet voor geschoold en hebben vaak ook te weinig tijd om deze kinderen adequate begeleiding te bieden. De kunstzinnige therapie en - trainingen kunnen dan een uitkomst bieden bij het stimuleren van de persoonlijke mogelijkheden en de ontwikkeling van kinderen.
Wat is kunstzinnige therapie?
Kunstzinnige therapie is non verbaal, dat wil zeggen dat niet het praten maar de kunstzinnige middelen centraal staan in het proces om het kind te helpen. Dit is voor kinderen heel prettig omdat het vaak lastig is om bepaalde gedachtes en gevoelens onder woorden te brengen.
Als kunstzinnig therapeut ben ik in staat om met kinderen te communiceren via beeldentaal en krijg ik inzicht in waar het kind vast loopt. Aan de hand van deze analyse en de hulpvraag zet ik oefeningen in die een positieve invloed hebben op de problematiek. Zo zal een kind dat stil en teruggetrokken is gestimuleerd worden om zichzelf te uiten door bijvoorbeeld met expressieve kleuren te werken. Door de kunstzinnige therapie worden er spelenderwijs (nieuwe) vaardigheden ontwikkeld die het kind sterker maken waardoor het beter kan om gaan met bepaalde situaties in het dagelijks leven.
Voor wie is kunstzinnige therapie geschikt?
In principe is kunstzinnige therapie geschikt voor ieder kind vanaf 6 a 7 jaar. Het kind hoeft geen ervaring te hebben met kunst of er veel van af te weten.
Kunstzinnige therapie kan ondersteuning bieden bij onder andere: AD(H)D, PDD-NOS, (faal)angst, autisme, sensitiviteit, sociale problemen, concentratie- en motivatie problemen, stress klachten, traumatische ervaringen, slaapproblemen, astma, eczeem, allergie, migraine enzovoort.
Extra informatie kunt u vinden op: www.renee4kids.nl