Spelenderwijs werken aan de ontwikkeling van kinderen

Moderator: wnpabo

Spelenderwijs werken aan de ontwikkeling van kinderen

Berichtdoor reneedeweerd op 16 jun 2010, 20:37

Kunstzinnige therapie in het onderwijs
In het reguliere- en speciaal onderwijs neemt het aantal kinderen met een zorgvraag enorm toe. Leerkrachten zijn er niet voor geschoold en hebben vaak ook te weinig tijd om deze kinderen adequate begeleiding te bieden. De kunstzinnige therapie en - trainingen kunnen dan een uitkomst bieden bij het stimuleren van de persoonlijke mogelijkheden en de ontwikkeling van kinderen.

Wat is kunstzinnige therapie?
Kunstzinnige therapie is non verbaal, dat wil zeggen dat niet het praten maar de kunstzinnige middelen centraal staan in het proces om het kind te helpen. Dit is voor kinderen heel prettig omdat het vaak lastig is om bepaalde gedachtes en gevoelens onder woorden te brengen.
Als kunstzinnig therapeut ben ik in staat om met kinderen te communiceren via beeldentaal en krijg ik inzicht in waar het kind vast loopt. Aan de hand van deze analyse en de hulpvraag zet ik oefeningen in die een positieve invloed hebben op de problematiek. Zo zal een kind dat stil en teruggetrokken is gestimuleerd worden om zichzelf te uiten door bijvoorbeeld met expressieve kleuren te werken. Door de kunstzinnige therapie worden er spelenderwijs (nieuwe) vaardigheden ontwikkeld die het kind sterker maken waardoor het beter kan om gaan met bepaalde situaties in het dagelijks leven.

Voor wie is kunstzinnige therapie geschikt?
In principe is kunstzinnige therapie geschikt voor ieder kind vanaf 6 a 7 jaar. Het kind hoeft geen ervaring te hebben met kunst of er veel van af te weten.
Kunstzinnige therapie kan ondersteuning bieden bij onder andere: AD(H)D, PDD-NOS, (faal)angst, autisme, sensitiviteit, sociale problemen, concentratie- en motivatie problemen, stress klachten, traumatische ervaringen, slaapproblemen, astma, eczeem, allergie, migraine enzovoort.

Extra informatie kunt u vinden op: www.renee4kids.nl
reneedeweerd
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 16 jun 2010, 20:07
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Spelenderwijs werken aan de ontwikkeling van kinderen

Berichtdoor ik-je op 16 jun 2010, 20:56

éénmaal plaatsen is voldoende, anders moeten we dubbel lezen
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Spelenderwijs werken aan de ontwikkeling van kinderen

Berichtdoor Anne op 16 jun 2010, 21:06

Bezoekers kunnen hier reageren:

viewtopic.php?f=68&t=23474

Dit topic zal gesloten worden.
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0


Keer terug naar Kunstzinnige oriëntatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron