door miek op 04 jan 2013, 17:13
een liedje instuderen op de xylofoon of keyboard. Dat kan als je liedjes uitgewerkt hebt met de notennamen, en die notennamen op de toetsen staan. Makkelijker is met kleuren (op papier en op de toetsen).
Kinderen zelf een hoorspel laten bedenken, dus ze maken een verhaal waarin geluiden voorkomen die ze kunnen laten horen, deur dichtslaan, de zee (laat ze maar bedenken hoe je dat kunt uitbeelden), voetstappen enz. (net als vroeger op de radio). Dit kan natuurlijk ook met muziekinstrumenten.
Ook kun je voor een meer theoretische invulling kiezen:
de kinderen maken dan kennis met een instrument of een muzieksoort en daar maak je opdrachten bij (het liefst met luisteropdrachten).
Op internet vond ik dit nog:
van
1 Twee leerlingen zitten tegenover elkaar met ieder vijf instrumenten b.v. claves,samba bal,woodblock,tamboerijn en schellenraam. De leerlingen kunnen van elkaar niet zien welk instrument wordt gepakt. De ene leerling speelt en de andere leerling luistert. Hij of zij kiest vervolgens het juiste instrument en speelt exact na wat de eerste leerling speelde.
2 Dit spel kan moeilijker gemaakt worden met afbeeldingen.
3 Twee leerlingen hebben elk vier “witte” flessen. Deze flessen mogen gevuld worden met (gekleurd) water zodanig dat ze verschillend gaan klinken. Door met een stokje tegen de flessen aan te slaan, worden de flessen tot “klinken” gebracht. Zo kan een toonladder gevormd worden.
4 De kinderen krijgen de opdracht : maak een muziekstukje over een schildpad en een haas. De muzikant laat iets horen en de componist geeft aan wat er nog veranderd kan worden om er echte hazenmuziek”van te maken.
5 Geluidenlotto. Op een c.d. staan allemaal geluiden van instrumenten. Daarbij krijgen de kinderen afbeeldingen van deze instrumenten en leggen een fiche op de juiste afbeelding als ze een klank horen.
6 Memory spel van muziekinstrumenten
7 Kwartet spel van muziekinstrumenten
8 Op de xylofoon en piano kunnen de kinderen met behulp van stickers een liedje gaan spelen
Op deze instrumenten had ik doormiddel van gekleurde plakkertjes op de toetsen de noten aan gegeven. C was bijv. geel D was groen etc.
Maak nu een notenbalk en daarop noten van liedjes, dmv de gekleurde stickers. Heel eenvoudig was het liedje "Altijd was Kortjakje ziek". Ik maakte mij hier niet druk over het ritme van een liedje.
Voor de andere instrumenten maak je een notenbalk met hele en halve noten. Een open noot was 2 tellen en dichte noot was één tel. De kinderen hebben dat snel door. Maak het in het begin niet te moeilijk en neem een 4/4 maat. Bijv. de eerste 4 allemaal dichte noten (dus één tel), daarna 2 hele noten.
Op het laatst hingen er 4 rijen notenbalken onder elkaar, de bovenste was voor de tamboerijn, daaronder voor de zelfgemaakte toeter en daaronder voor de samba en daaronder voor de ritmiek stokjes en maak met elkaar tegelijk muziek.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)