Jufjanneke heeft inderdaad weer heel wat leuke ideeën in de loop der tijd uitgewerkt.
Voor de kleuters vind ik dat zeepbellengedicht ook erg leuk inderdaad.
Leuk om daar even mee te laten experimenteren voor ze de opdracht uitvoeren.
Ik vind het idee bij Boos in de doos van juf Janneke erg leuk.
Eigenlijk bruikbaar voor meer groepen, bv. groep 1 t/m 4, al moet je er voor elke groep weer een andere draai aan geven.
( )
Boos in de doos
Nee, Nee, Nee
Ik ben er niet
Ik ben boos
Ik doe niet mee
Ik zit in mijn doos
Praat je met mij?
Word ik weer blij?
Vooruit
Ik kom eruit
Niet meer alleen
maar met z'n twee
Ik doe weer mee
(Ben Kuipers; boos in de doos)
Ik denk dat ik hem verwerk als Hoekenwerk-tekenopdracht van groep 4. (Meteen begrijpend lezen)
Zij kunnen dit gedicht dan nl. zelfstandig laten lezen en er 2(!) tekeningen bij laten maken.
In beide gevallen kunnen ze er een tekening van de doos bij krijgen of het voorbeeld erbij en dan zelfstandig een tekening bij het tweede deel laten maken.
Boos in de doos
Nee, Nee, Nee
Ik ben er niet
Ik ben boos
Ik doe niet mee
--------------------- hier begint het tweede deel. Voor groep 4 maak ik hier een alinea. Ze moeten dit deel goed lezen en tekenen:
Ik zit in mijn doos
Praat je met mij?
Word ik weer blij?
Vooruit
Ik kom eruit
Niet meer alleen
maar met z'n twee
Ik doe weer mee
(Ben Kuipers; boos in de doos)