[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Thema - "De Grote TekenTentoonstelling"

Moderator: Anne

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor Joke op 04 okt 2010, 10:17

Tja, ik bewaar(de) de lijst met links in de themamap erbij. Dat is weer een gewoonte uit de tijd dat op paboforum steeds maar werd geruimd en geruimd.
Net als ik iets nodig had was het niet meer te vinden (of het forum lag er even uit).
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor Anita op 04 okt 2010, 10:45

Ik bewaar zo'n lijstje links dus bij mijn favorieten of als ik er op school snel bij wil kunnen in een mailtje. Dan ben je niet afhankelijk van het forum zelf en kun je er wel snel bij.
Sommige links zijn wel makkelijk, maar er zijn af en toe links die meerdere regels beslaan en dan vind ik het echt een ramp om ze over te typen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor Esther75 op 04 okt 2010, 14:51

Een yurlspagina maken, lijkt me de uitkomst!
Esther75
PABOforum Peuter
 
Berichten: 143
Geregistreerd op: 28 maart 2010, 11:50
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor Demy op 04 okt 2010, 20:46

Hoe leg ik aan de kinderen (in een paar zinnen) uit wat de kinderboekenweek is?
Ik kan er even niet opkomen.
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor Anita op 05 okt 2010, 18:46

De kinderboekenweek wordt ieder jaar gehouden. In die week zijn we met z'n allen extra bezig met lezen en boeken omdat het zo leuk is om daarmee bezig te zijn. Dit jaar gaat de kinderboekenweek vooral over de plaatjes in boeken - illustraties en zullen we daar dus extra mee aan de gang gaan.
Hier op school gaan we extra voorlezen, organiseren we ..... In de boekenwinkel hebben ze ook allemaal leuke acties en krijg je bijvoorbeeld een gratis boekje erbij als je wat koopt.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor Demy op 05 okt 2010, 19:04

Dankjewel Anita, hier kan ik wel wat mee.
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor juf suus op 05 okt 2010, 19:42

http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor Ann2009 op 08 okt 2010, 06:11

Voor een kinderboekenweekboekje die uitgedeeld wordt aan alle kinderen op de school moet elke klas een A4 aanleveren met als thema de grote tekentoonstelling; beeldtaal. Niet alle kinderen hoeven op dit a4 te staan (mag wel), het mag ook een klein groepje zijn. Iedereen doet al iets met een strip (zonder tekst). Heeft iemand een ander idee?
Ann2009
PABOforum Peuter
 
Berichten: 100
Geregistreerd op: 25 jan 2010, 23:19
Groep: 4
Schooltype: Openbaar
Functie: Leerkracht

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor Joke op 08 okt 2010, 11:24

Heb je hier al gekeken? http://www.rianvisser.nl en

Quote: Misschien vinden jullie het leuk om zelf een illustratie te maken? Ik heb speciaal voor jullie een verhaal geschreven.
U kunt dit gratis opvragen bij rian@rianvisser.nl Ik houd je dan meteen op de hoogte van anders nieuws.
Print nu het verhaal en lees het voor.
Tijdens het voorlezen kunnen de kinderen tekenen. Instructies staan in de pdf.
Duur 30 tot 50 minuten.
Veel plezier!
Ik ben heel benieuwd naar jullie illustraties! Succes.

Ik weet nog wel een leuke opdracht, maar deze heeft iets met stripfiguren te maken, waarmee je een poster (A4) zou kunnen maken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor jade35 op 08 okt 2010, 23:00

Ik heb dit jaar groep 8 :
Ik wil een soort hoekenwerk gaan doen, hier wat ideetjes zoals ik ze ga aanbieden, de kinderen maken zelf elke keer een keuze :
Strips :
* van de site van praxixbulletin heb ik 4 werkbladen over strips en dan met name over hoe geluiden weergegeven worden
* van de leermiddelen site heb ik lege stripverhalen waar ze zelf tekst bij moeten maken
* bekijk een aantal werken van Roy Lichtenstein, zoek dan zelf een plaatje uit een strip, teken dit heel groot na ( eventueel met ruitjestechniek) en verf of kleur het in met eigen keuze materiaal
* verzin zelf een stripverhaal van minimaal 6 plaatjes
Kalligrafie :
* ik heb een aantal werkboeken hierover, bekijk hoe de letters eruitzien en probeer ze zelf te schrijven met wasknijpers, als dit lukt schrijf dan je naam op deze manier waarbij de eerste letter mooi versierd wordt.
* kalligrafeer met diverse materialen ( via schrijflessen googlen, weet niet meer waar ik dit idee vandaan heb)
Doedels, cartoons, natekenen dieren
* doedels : ik heb een doedelboek gekocht, een aantal bladen hierin passen binnen thema van tekenen/tentoonstelling
* maak cartoonfiguren na, ook uit een gekocht boek
* boek dieren tekenen, kies er 1 uit en teken deze na
Leesboeken :
* maak een nieuwe omslag bij een boek of verhaal
* maak een tekening bij een gedeelte van een boek of verhaal naar keuze, typ het gedeelte over en plak dat bij je tekening
* maak een tekening bij het verhaal van Rian Visser ( eerder in dit forumonderwerp genoemd)
* welke illustrator ken je, welke boeken heeft hij/zij geillustreerd ? teken 1 van de illustraties na
De Stip:
Bekijk het filmpje nog eens en bedenk hoe de jongen zijn " lijn" verder ontwikkelt, maak hier een boek van,
bekijk film over aboriginal kunst, teken zelf een dier op die manier
schilder zelf een stippenschilderij, grote en kleine stippen, diverse materialen en technieken gebruiken
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor juf hetty op 10 okt 2010, 19:18

net als veel andere scholen (las ik hier) sluiten ook wij de kbw af met een museum waar ouders naar kunnen komen kijken. In elke groep staat 1 boek centraal.

Ik wil van alle kdn een foto maken terwijl ze hun lievelingsboek voorlezen en die op het digibord laten zien.
Ook maken ze een tekening van de voorkant van hun lievelingsboek (dit is een opdracht voor de hele school)

Verder twijfel ik nog welk boek ik centraal zal stellen (wij verlengen de kbw met een weekje, dus heb nog even)
- het land van de grote woordfabriek . De kinderen hebben al een tekening van een woordfabriek gemaakt
- Johanna in de trein
- Man in de wolken

Ik heb groep 3/4.
Is er iemand die ideeën heeft voor ons museum bij één van deze drie boeken...? Ik kan zelf even niks leuks bedenken en kom op internet ook niet veel verder...
Bedankt alvast
juf hetty
PABOforum Baby
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: 12 aug 2006, 17:18

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor kanari op 10 okt 2010, 19:31

Ik ken de boeken verder niet, maar wat ik met groep 3/4 vaak deed, was de kinderen het verhaal voorlezen tot een bepaald punt en het ze dan zelf verder af laten maken + mooie tekening erbij.
Op die manier kun je al een 'klassenboek' samenstellen.

Verder denk ik bij de trein aan het maken van landschappen zoals je die zou kunnen tegenkomen als je in de trein zit + woorden erbij laten schrijven door de kinderen (flinke behangrol horizontaal, ruitjes erin tekenen en het landschap laten beschilderen).

Bij een woordfabriek denk ik aan het maken van een 'machine' met de kinderen van diverse dozen en daarin gaten voor voor bijv. verschillende spellingsmoeilijkheden. Achter elk gat zit een wc-rolletje met een streng met woorden; op die manier kunnen de kinderen en ouders een woord uit de machine halen. Een bijbehorend voorwerp zou bijv. op één van de tafels in het museum te vinden kunnen zijn; op zo'n manier kun je er wellicht een soort speurtocht van maken. Kan bijvoorbeeld ook met woorden in enkelvoud en meervoud, waarbij ze hun 'maatje' moeten vinden.

Zomaar even een paar ideetjes; ik hoop dat je er wat aan hebt. :D
Avatar gebruiker
kanari
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 444
Geregistreerd op: 18 dec 2001, 10:51
Groep: 3
Schooltype: cbs, OGO
PABO jaar: 0
Functie: invallend groepsleerkracht

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor Joke op 10 okt 2010, 21:27

Leuke boekenkeuze, Hetty!

Bij Johanna in de trein .
Als jij Johanna was, waar zou jij dan willen zitten? Wat wil je aantrekken? Met wie wil je in de trein? En daar een hele lange trein mee maken.
je kunt dit 2D of 3D laten maken. 2D=tekenen, 3D= tekenen en op allerlei verschillende doosjes plakken ('echte' treinwagons ervan maken) om neer te zetten mét wielen natuurlijk.

Bij de man in de wolken http://www.boekenwurm-en-pleeg.nl/?e=147 denk ik aan:
Maak een tekening van iets wat voor jou het mooiste is. Je wilt dat eigenlijk niet weggeven, maar als dat zou moeten dan geef je het aan ..........
Schrijf die naam er met mooie letters op (ev. voor ........)

Het land van de grote woordfabriek leent zich uitstekend om iets met weinig woorden te zeggen.
Drama (misschien leuk om videoopnames te maken en die op de tentoonstelling te laten zien):
Probeer met de 3 woorden uit het boek (kersenrood, pannenlapje, stoelendans) en verder m.b.v. gebaren en bewegingen duidelijk te maken wat Florian wil zeggen, om
1. zijn liefde aan Siebelle te verklaren
2. boodschappen voor zijn moeder te doen
3. de juf antwoord te geven als ze het antwoord van 4+4 wil weten
4. de judoleraar te vertellen dat je knie pijn doet
enz.
Lukt het bij alle opdrachten? Wat vond je het moeilijkst? enz.

´Dure woorden´ is natuurlijk uitermate geschikt om te schrijven of een gedicht te maken
Groepsopdracht: Wat zou Oscar gezegd hebben om
1. zijn liefde aan Siebelle te verklaren
2. boodschappen voor zijn moeder te doen
3. de juf antwoord te geven als ze het antwoord van 4+4 wil weten
4. de judoleraar te vertellen dat je knie pijn doet
enz.
Schrijf die zinnen eens op met héél veel 'dure' woorden.
Als je er voor kiest om beide te doen zou ik met de 2e opdracht beginnen.
Misschien kunnen de groepjes als inleiding van de video Oscars uitgebreide zinnen voorlezen.
Laatst bijgewerkt door Joke op 11 okt 2010, 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor Joke op 11 okt 2010, 12:12

Ik schreef al over een gedicht maken.
Een bijzonder fijne gedichtensite is deze site

Goed passend bij de KBW is het stapelgedicht waarbij je boeken op elkaar moet stapelen en van de titels op de ruggen een gedicht moet maken.
Oscar heeft zoveel dure woorden dat hij het zich kan veroorloven om een zotte zinnen - of stapelgedicht te maken.
Er zijn er nog véél meer die je hier zou kunnen gebruiken en natuurlijk wordt er een illustratie bij gemaakt.
Het zotte zinnengedicht is ook erg leuk en altijd goed.
Voorbeeld van die site:
Ik zit dagelijks in de koelkast
Bedenk vervolgens zeven verrassende redenen waarom je zo iets zou kunnen doen waarbij je zorgt dat elke zin begint met "Omdat".

Voorbeeld: Omdat ik mijn hoofd koel wil houden

Schrijf die zeven zinnen onder elkaar.

Zet tot slot daaronder weer dezelfde zin waarmee je begon, maar nu begin je met "Daarom …"
Als voorbeeld :
Ik zit dagelijks in de koelkast
Omdat mijn hoofd anders oververhit wordt
Omdat ik wil weten of het lampje echt uitgaat
Omdat ik voetstappen wil maken in de boter
Omdat dat de enige plaats is waar ze me niet zoeken
Omdat ik zo lekker in het vriesvak kan skaten
Omdat ik 'boe' wil roepen als mijn zusje de melk pakt
Daarom zit ik dagelijks in de koelkast.

Rijmen hoeft niet, maar mag wel natuurlijk. Het mag echt onzin zijn, maar je kunt het ook serieus uitwerken.

Beginzin voor Oscar Ik heb trek in dure woorden

Ik heb trek in dure woorden
Omdat ik dan mijn leeshonger kan stillen
Omdat ik zo rijk ben dat ik woorden kan verspillen
Omdat ik jou dure woorden wil geven
Omdat we dan pratend kunnen verder leven
Omdat hij je slechts drie woorden kan geven
Omdat ik hem daarmee kan verslaan,
3 woorden maar, wat heb je daar nou aan.
Omdat je dan vast met mij verder wil gaan.
Daarom heb ik trek in dure woorden.
Laatst bijgewerkt door Joke op 11 okt 2010, 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Thema KBW 2010 - "De Grote TekenTentoonstelling"

Berichtdoor Joke op 11 okt 2010, 12:53

Een 'klaar-in-vijf-minuten gedicht'
Hieronder een stappenplan waarmee je in een handomdraai een 'klaar-in-vijf-minutengedicht' schrijft.
ook van die site
Leuk als tussendoortje.

Eentje om het lezen te promoten ------------------------------------------------- Lekker lui liggen lezen
benoem een plek ----in huis of ergens anders. ---------------------------------- Ik lig lui in mijn bed te lezen.
verzin een regel met een kleur o.i.d. er in. -------------------------------------- De zon is weg, zij is verdreven
verzin een regel met een huishoudelijk apparaat en een geluid. -------------- ´t Computergezoem hoor ik niet meer,
vertel iets over het weer. ---------------------------------------------------------- bliksem schiet flitsend heen en weer.
verzin een regel die met het bovenstaande te maken kan hebben. ----------- Maar ik ben veilig, ik voel me zweven,
herhaal de eerste regel. ----------------------------------------------------------- ik lig lui in mijn bed te lezen
herhaal de tweede regel met een kleine verandering. -------------------------- als de zon terug is, ben ik er weer.

Een niet rijmend gedicht is echt in 5 minuten klaar.
Daarna kan eraan gesleuteld worden en-of een illustratie erbij gemaakt. Klassikaal, individueel, groepsgewijs. Rijmen hoeft niet natuurlijk.
Mooi geschreven of uitgetypt op de computer kunnen de gedichten als leespromotie worden opgehangen.
Een mooi gedicht kan als affiche zelfs naar die site worden gestuurd.
Ook naar
Zij stellen, elk jaar geloof ik, een boek samen met de beste kindergedichten uit de hele wereld.

Lieve help, ik draaf weer helemaal door. Ik vind het ook zóóó leuk. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar 2010

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast