Ik heb zelf ook diverse spelletjes gemaakt voor in de taal- en rekenkast. Ik zou als ik jou was in de taalmethode gaan kijken naar wat er allemaal aan bod komt en aan de hand daarvan een spel ontwerpen. De spellen sluiten dan mooi aan bij de leerlijn. Het ontwerpen lijkt heel lastig maar dat valt best mee.
Bij mij kwamen bijvoorbeeld woorden aan bod als pikzwart en knalgeel. Dat is heel erg zwart en heel erg geel. Van zulke woorden heb ik een memoryspel gemaakt. Ook heb ik wel eens een kwartetspel gemaakt. Dat kan je doen van woorden die bijvoorbeeld bij elkaar horen.
Ook heb ik spellen gemaakt aan de hand van de methode voor spelling. Op school werken wij met woordpakketten. Je kan dan bijvoorbeeld een dominospel maken. Bijvoorbeeld een plaatje van een oor en de tekst deur op het andere deel. Op een ander 'blokje' staat dan bijvoorbeeld weer een plaatje van een deur en de tekst meer. Etc.
Ook kan je een bordspel maken met opdrachtenkaartjes. Ik had het bijvoorbeeld zo gedaan dat het bordspel bestond uit verschillende kleuren vakjes. Wanneer ze op een rood vak kwamen moesten ze een kaartje pakken met een rode achterkant. Daar staat dan bijvoorbeeld een hele serieuze opdracht op. Ik had ook kaartjes met een andere kleur. Daar stonden ook van die blije opdrachten bij als: Loei als een koe. De kinderen vonden het een superleuk spel en hebben er heel veel mee gespeeld. Zo zijn er nog veel meer dingen te bedenken. Het is wel even werk, maar het is zeker de moeite waard!
Succes!!