door Anita op 07 okt 2009, 19:21
Een geweldige les die een stagiair vandaag in 7/8 gaf. Ik denk dat je hem iets moet aanpassen voor deze jongere kinderen maar ik wil hem even met jullie delen!
Je deelt de klas in in tafelgroepen op basis van de werelddelen. Een klein groepje dat samen europa is, een grote groep die Azië voorstellen etc.
Je vertelt de kinderen dat het spel maar een paar regels heeft: er wordt geen herrie gemaakt en er wordt geen rotzooi gemaakt.
Vervolgens ga je eten uitdelen.
Europa krijgt vier bekers cola, een bord chips, een halve ontbijtkoek, een pakje crackers, een stapel rijstwafels.
Azië krijgt een pakje crackers en een paar rijstwafels
etc...
De kinderen zaten eerst vol verbazing en verontwaardiging te kijken. De kinderen met eten begonnen eraan, de anderen waren sprakeloos. Toen bedachten ze weer dat er geen regels waren... er waren kinderen die gingen pikken bij een ander werelddeel, kinderen die gingen vragen, kinderen die zelf deelden etc.
Af en toe kwam de stagiair langs met wat aanvullingen van eten onder het mom van ontwikkelingshulp.
Ik weet zeker dat deze kinderen nooit meer vergeten hoe het zit met de verdeling van arm en rijk tussen werelddelen. Zo was er een meisje dat achteraf aangaf dat ze altijd had gedacht dat Zuid-Amerika heel rijk was.
Nogmaals, ik denk dat je dit zou moeten aanpassen voor 4/5, maar te leuk om niet te melden hier!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt
Altijd blijven leren!