[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Ervaringen gezocht met opzetten emailproject

Ervaringen gezocht met opzetten emailproject

Emailprojecten, educatieve software en andere ICT(-E) toepassingen in jouw klas.

Moderators: timgearz, Geoffrey

Ervaringen gezocht met opzetten emailproject

Berichtdoor Geoffrey op 26 aug 2006, 09:15

Ik ben op dit moment aan het brainstormen over een nieuw website-project. Mijn idee is om een website te maken waar leerkrachten heel eenvoudig een emailproject op kunnen zetten, zonder dat ze voor elk kind of voor hun groep een e-mail adres hoeven te maken. Het sturen van berichtjes aan elkaar gaat dan via een afgeschermde berichtenserver, zodat kinderen alléén berichtjes kunnen verzenden naar en ontvangen van de kinderen waarmee zij contact hebben.

De verdere details hou ik nog even geheim ;), maar ik zit nog wel met een aantal praktische vragen. Ik hoop dan ook dat er leerkrachten zijn die al wat ervaring hebben met het gebruik van e-mail in de klas, die mij een beetje verder willen helpen. Mijn vragen zijn:

1. Als je kinderen laat e-mailen met een andere klas, hoe laat je ze dan kiezen naar welk(e) kind(eren) ze mailen? Mogen ze dat zelf, of wijs jij als leerkracht ze willekeurig een mailmaatje toe? En hoe zorg je ervoor dat ieder kind een mailmaatje heeft (bij ongelijke leerlingenaantallen bijvoorbeeld)?

2. Wat is voor jou het belangrijkste bij een mailproject? Dat kinderen het daadwerkelijke e-mailen leren, of dat ze digitaal in contact zijn met andere kinderen? Met andere woorden: past een simulatie van e-mailen óók in een emailproject, of is het volgens jou beter dat kinderen vanuit een echt e-mail adres mailen?

3. Als de bediening van het mailsysteem eenvoudig genoeg zou zijn, zou je dan ook in de lagere groepen (groep 4, 5 of 6 bijvoorbeeld) overwegen om een mailproject op te zetten?

4. Wat lijkt jou leuker/makkelijker/beter... mailen met een Nederlandstalige school, of met een buitenlandse school? Waarom?

Ik hoop dat jullie mijn vragen een beetje kunnen beantwoorden, zodat ik iets kan maken waar leerkrachten echt mee uit de voeten kunnen. Als blijkt dat een speciaal en gebruiksvriendelijk mailsysteem echt een behoefte in het onderwijs kan vervullen, dan ligt daar wel een mooie uitdaging. In dat geval hoop ik dat ik in het volgende schooljaar iets kan presenteren :).

Alvast bedankt!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Joke op 26 aug 2006, 16:22

ad 1 Leerlinggroepjes voorkomt misschien problemen bij ongelijke aantallen.
Wel zou ik kinderen met geen (of minder) sociale contacten in hun eigen groep liever aan één andere leerling koppelen van een andere groep of school om te voorkomen dat ook digitaal alles weer misloopt.
ad 2 Zelf zie ik niet zo de noodzaak in van het e-mailen op jonge leeftijd. Daarbij komt nog: hoe houd je de kinderen in de gaten/ hoe ban je digitale pesterij uit? Ik heb zelf wel zoiets van: áls je het doet, doe het dan goed, bij de BB geen simulatie dus.
ad 3 Zie 2 of misschien hier een ev. simulatie van e-mailen
ad 4. Leuker (en beter) lijkt me met een andere school (binnen- of buitenland maakt niet uit).
Waarom?
Niet geliefde kinderen kunnen via e-mail misschien wel heel leuke contacten krijgen, zeker als andere klasgenoten zich hierin niet kunnen mengen. (zie ook 1)

Je zocht mensen met ervaring op dit gebied:
http://forum.paboforum.nl/viewtopic.php ... ight=email
http://forum.paboforum.nl/viewtopic.php ... ight=email

Leuk Geoffrey dat je zo iets of iets anders in een bruikbaar programma op poten wilt zetten. Knap hoor. Petje af. :duimomhoog: :icq:
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Kim20 op 26 aug 2006, 16:36

1. Ik denk dat ik gewoon zou koppelen. Mocht er een ongelijk aantal zijn dan maak ik gewoon een duo.
2. Bij mij gaat het om meerdere aspecten. Werken met de computer, het sociale aspect, kennis maken met een andere cultuur, verrijkijng wat betreft talen.(bij buitenlandse school). Met simulatie zou ik geen problemen hebben. Mogelijk kan je het hierdoor beter in de gaten houden??
3. Ja dat lijkt me zeker een uitdaging. Kinderen verwervenb toch ook vaardigheden op een andere en moderne manier. Denkl al aan het opstellen van de mail (talig)
4. Mijn voorkeur gaat uit naar het buitenland (bb). Met engels als voertaal.
Is goed voor het Engels en ze leren waarschijnlijk een hele andere cultuur kennen.
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 775
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Berichtdoor Juf__mama op 15 okt 2006, 11:03

Ik heb een opzet van een e-mailproject met een Engelstalig land uitgewerkt voor de module Engels.

Misschien zou je hier wat aan kunnen hebben?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Berichtdoor Juf__mama op 15 okt 2006, 11:04

Ik zou later echt wel zo'n project op willen zetten maar dan moet het wel goed in elkaar zitten. Het lijkt mij super gaaf! Vooral als ze met Engels bezig zijn kan het heel goed zijn om een e-mailproject op te zetten met een Engelstalig land. Alleen, hoe zou je dat in de lagere groepen kunnen realiseren?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Ervaringen gezocht met opzetten emailproject

Berichtdoor juf_Von op 15 okt 2006, 16:42

1. Ik zou er denk ik voor kiezen om iedereen te koppelen aan een e-mailmaatje. Als je gaat e-mailen met iemand van een andere school kennen de leerlingen deze kinderen toch niet.

2. Ik kies voor beide. Dus zowel het leren e-mailen (bij ons op school leren kinderen dit al vanaf groep 4, met ieder een eigen emailadres) als het contact met een andere school. Er hoeft niet vanuit een echt e-mailadres gewerkt te worden. Misschien is het in het begin ook wel beter om dit te doen. Op deze manier werken kinderen in een vertrouwde omgeving, waar er veel controle kan zijn.

3. Dit zou zeker te overwegen zijn. Ik denk absoluut dat het vanaf groep 6 al heel goed mogelijk is. Kinderen zijn tegenwoordig zo vaardig op de computer dat ze de vaardigheid van e-mailen zo onder de knie hebben.

4. Mailen met Nederlandse kinderen is natuurlijk altijd makkelijker, maar voor sommige leerlingen is het mailen met kinderen uit een ander land een grote uitdaging.
juf_Von
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 26 jul 2006, 17:14


Keer terug naar ICT(-E) in de klas

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast