[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - computergebruik in de klas

computergebruik in de klas

Emailprojecten, educatieve software en andere ICT(-E) toepassingen in jouw klas.

Moderators: timgearz, Geoffrey

Hoe gebruiken jullie de computers in de klas?

Berichtdoor Jakkenie op 14 jul 2006, 12:37

Volgend schooljaar ga ik groep 4 doen. Ik heb hiervoor alleen maar kleuters gehad die ik door middel van een afroeplijst aan de beurt liet komen. Ook had ik de lijsten soms uit staan zodat ze zelf konden kiezen voor de computer en ook welk spel.

Nu ik groep 4 ga doen vraag ik me af hoe jullie dat doen? Hebben de kinderen ieder een eigen computermoment, zet je de computer in als RT of als klaarwerk of laat je ze via een afroeplijst werken?
ik zie namelijk best wel nadelen in bijvoorbeeld als klaarwerk: vaak zijn het dezelfde kinderen die klaar zijn en dus achter de computer mogen. De zwakkere kinderen doen er langer over en komen dan nooit aan de beurt juist twerijl ze het wel nodig hebben!
Als RT: zou betekenen dat de goede leerlingen nooit op de computer mogen en dat sommige kinderen er constant achter zitten.
Bij een afroeplijst: is dat dan geen verstoring van hun werk?

Nou goed, ik ben dus op zoek naar jullie ervaringen!! Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor Boompje op 14 jul 2006, 12:56

Ook ik ga na de zomer naar groep 4 en ben, net als Jakkenie beneiwud naar jullie werkwijze. Ik weet dat het op dit moment als volgt geberd: compter is voor iedereen naast het extra werk: er ligt een lijst naast, een leerling begint, is hij klaar, tikt hij de volgende aan en zo verder. Dus gewoon naast het eigen werk. Het precieze week ik er ook nog niet van, want ik kan me voorstellen dat er dan leerlingen zijn die hierdoor hun werk niet afkrijgen....
Boompje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 391
Geregistreerd op: 08 jun 2003, 21:59
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe gebruiken jullie de computers in de klas?

Berichtdoor Geoffrey op 14 jul 2006, 13:07

Bij een afroeplijst: is dat dan geen verstoring van hun werk?
Ik heb in groep 5 en 6/7 gewoon met afroeplijsten gewerkt. Mijn ervaring is dat kinderen dit niet als storend ervaren, en dat dit niet echt een nadelig effect heeft op hun concentratie. Zeker niet wanneer ze er eenmaal aan gewend zijn.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor jade35 op 14 jul 2006, 13:52

Ik ga volgend jaar groep 3 doen, ik heb 2 computers in de klas, op allebei wil ik met afroeplijsten gaan werken ( met VLL kan dit), met pluspunt weet ik dit niet zeker, maar als het kan wil ik dat zo doen, daarnaast wil ik tijdens het vrije werken ( hoeken) de kinderen de keuze geven om ook op de computer te werken met een afstreeplijst zodat niet elke dag dezelfde kinderen ervoor kiezen.
jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master

Berichtdoor Anita op 15 jul 2006, 13:28

Bij ons staan de computers in de hal waardoor je in principe met de hele groep tegelijk computertijd hebt. Het afgelopen plande ik soms dingen voor de hele klas (methodesoftware / ambrasoft) soms gaf ik per kind een opdracht. Dit jaar krijg ik ook twee computers in de klas omdat die bij collega's niet meer in het lokaal kunnen. Hier wil ik inderdaad met afroeplijsten werken en ook met opdrachten in dag / weektaak.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

computergebruik in de klas

Berichtdoor juf karina op 05 jan 2007, 13:09

Hoe denken jullie over het gebruiken van de computer in de klas en op welke manier gebruiken jullie de computer tijdens de lessen, zelfstandig werken of op een andere manier?
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor jufkarin op 05 jan 2007, 15:23

Bij ons in groep 8 geldt de volgende regel in de klas:

Zodra we de klas binnenkomen, gaan de computers aan.
De kinderen gebruiken de computer voor verschillende dingen:

- betekenis van een woord op zoeken op vandale.nl
- informatieve filmpjes ed kijken op Teleblik (gebruiken ze ook veel voor hun werkstukken)
- Googlen voor hun werkstuk
- Als het regent in de pauze verschillende spelletjes doen
- verrijking van de lesstof (veel Ambrasoft)
- methodetoetsen maken op de computer
- verslagje maken van dagje weg/tweede wereldoorlog/.....
- klassenweblog bijhouden

Ook zijn er verschillende kinderen in de klas die op een ander niveau werken, voor hen zijn er ook speciale programma's op de computer waar ze volledig zelf mee uit de voeten kunnen.

Er zit ook een jongen in de klas die zeer dyslectisch is en een vrijwel onleesbaar handschrift heeft. Hij maakt ook veel dictees voor spelling op de computer, moet je natuurlijk wel even de spellingcontrole in Word uitzetten ;)
Kijk eens op http://www.jufkarin.punt.nl!
Veel gratis lesmaterialen en handige tips!
Avatar gebruiker
jufkarin
PABOforum Peuter
 
Berichten: 146
Geregistreerd op: 19 okt 2006, 19:03
Groep: 7
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Inzetten van computers. Hoe?

Berichtdoor Juf Anoniem op 28 sep 2008, 15:57

Hoi,

Ik wil dit schooljaar beginnen met het inzetten van computers in de klas. Op mijn vorige school werd daar nog weinig aan gedaan, aangezien het een startende school was. Op mijn huidige school wordt er in elke klas gebruik gemaakt van de computer, maar een echt systeem zit er niet in. Wie kan mij wat tips geven om ervoor te zorgen dat het computergebruik ook goed tot zijn recht komt in de klas?

Ik had zelf het volgende idee. Elke dag komt er een bepaald vakgebied aan de orde. Bijvoorbeeld op maandag rekenen, op dinsdag taal etc. Elke leerling heeft tien minuten computertijd. Hoe je dat goed in de gaten kan houden zonder de 'gewone' dingen in de klas stil te leggen, dat weet ik nog niet helemaal. Ik wil dan een computerkaart gebruiken met de namen van de kinderen en die gaat dan volgens een roulatiesysteem zodat iedereen aan de beurt komt.

Tips zijn welkom!

Groetjes Marieke
Juf Anoniem
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 28 dec 2005, 13:43

Re: Inzetten van computers. Hoe?

Berichtdoor Geoffrey op 28 sep 2008, 16:15

Tegenwoordig hebben veel softwareprogramma's al ingebouwde 'timers' waarmee je het computergebruik goed kunt reguleren. En aangezien deze programma's ook vaak de resultaten van leerlingen bijhouden, kunnen ze hier gewoon vrij zelfstandig mee aan de slag zonder dat je daar als leerkracht veel omkijken naar hebt.

Ik denk trouwens niet dat je het zo geforceerd in moet gaan zetten dat je gaat zeggen "op maandag rekenen, op dinsdag taal" enzovoorts. Een computer is een middel en geen doel op zich. Kijk dus eerst gewoon wat er op de markt is voor bepaalde vakgebieden en aan welke programma's / websites de leerlingen het meest hebben. En kijk ook gewoon hoe het uitkomt. Als je met een bepaald project voor geschiedenis bezig bent, is het bijvoorbeeld logisch dat je daar op de computer wat meer aandacht aan besteedt. En als je met rekenen bepaalde vaardigheden wat extra wilt trainen, ga je daar ook digitaal flink mee aan de slag.

Kijk ook even goed naar de computervaardigheden van kinderen: wat kunnen ze al wel en niet? Waar kun je ze nog in trainen? Speciale aandacht hierbij is het gebruik van internet, waar op basisscholen over het algemeen veel en veel en veeeeeeeeeeeeeeel te weinig aandacht aan besteed wordt. Men gaat er tegenwoordig maar vanuit dat kinderen van huis uit al experts zijn op het wereldwijde web, maar dat is onzin. Meestal hebben ze een paar websites in hun hoofd zitten (Spele.nl, Habbo etc.), maar een beetje effectief informatie zoeken gaat al snel de mist in. Of sociaal gedrag op het internet... dat is tegenwoordig ook een onderschat issue op basisscholen. Hoe ga je om met de anonimiteit op het web? Wat kun je wel en niet maken? Welke regels zijn acceptabel m.b.t. internetgebruik? Daar ligt nog een schone taak voor leerkrachten, vind ik zelf.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager


Keer terug naar ICT(-E) in de klas

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron