[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Ruzie via msn

Algemeen - Ruzie via msn

Emailprojecten, educatieve software en andere ICT(-E) toepassingen in jouw klas.

Moderators: timgearz, Geoffrey

Algemeen - Ruzie via msn

Berichtdoor juf_miriam op 19 jan 2007, 19:56

Vandaag werd ik aangesproken door de leerkracht van groep 5. Wat blijkt; er zijn twee leerlingen in zijn groep die via internet de grootste ruzie maken. Een moeder heeft het hele gesprek opgeslagen, uitgeprint en aan de groepsleerkracht gegeven. Omdat moeder volgende week contact met me opneemt (ik ben nl. IB-er en er spelen nog meer zaken...) heb ik het gesprek ook op papier gekregen... Pff...heftig zeg wat er allemaal in staat.
Volgende week dus met moeder praten.

Maar ja, wat doe je nou met zo'n situatie?? Hoe is dat bij jullie op school geregeld??

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Sylvia op 19 jan 2007, 20:01

Heb zoiets wel in mijn lio klas meegemaakt groep 7-8.
Iemand had ingelogd onder iemand anders naam (wist zijn wachtwoord) en daar allerlei schunnige opmerkingen over klasgenoten gemaakt. Commotie in de klas natuurlijk, want wie is dat geweest. Niemand bekende. Uitgebreid over gesproken, en over andere zaken zoals pesten en hoe msn precies werkt. 's Middags bekende een jongen dat hij het was geweest en bood zijn verontschuldigingen aan. Het bleek dat hij was opgestookt door 2 meiden, die tijdens en na de bekentenis er geen woord over gezegd hebben!
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Berichtdoor afsdjk op 19 jan 2007, 20:20

Ik denk niet dat een MSN ruzie anders als andere ruzies is. Als het buiten schooltijd valt dan hoor je het net zo te behandelen als een normale ruzie buiten schooltijd. (Ik hoop teminste niet dat ze op MSN mogen onder schooltijd)
Whatever you think, you can or you can't, either way your are right
afsdjk
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 31 jan 2006, 15:37

Berichtdoor juf Fleur op 19 jan 2007, 20:21

Ik heb het vorig jaar ook een paar keer meegemaakt.
Het is erg moeilijk om als school er iets aan te doen.
Dit zijn dingen die thuis gebeuren en waar ouders controle op zouden moeten hebben. Helaas is dat niet altijd het geval.
Ik heb er met de klas over gesproken en een beetje op hun gevoel ingepraat. Hoe zou jij het vinden als jij de gepeste persoon was.

Tegenwoordig zijn er ook projecten over dit onderwerp.
Misschien is dat iets???
Maar tja... het blijft moeilijk...

Succes!
Nu weer terug online: www.dagritmekaarten.punt.nl
De leukste dagritmekaarten van Leendert Jan Vis en Me 2 You!
juf Fleur
PABOforum Peuter
 
Berichten: 173
Geregistreerd op: 18 maart 2006, 10:31
Woonplaats: het zuiden
Groep: 7
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor miekiemousie op 19 jan 2007, 20:27

Er zijn bij mij tijdens mijn LIO ook ruzies ontstaan op de msn. Het probleem was dat deze ruzies meegenomen werden naar school en het daar nog even door ging. Uiteindelijk is gebleken dat een buitenlands meisje dingen heeft gezegd die ze niet zo bedoelde. Zij was de taal nog niet zo machtig en bedoelde andere dingen, of heeft dingen gezegd die anderen aangaven. Ze wist dan niet wat er bedoeld werd, maar was bang dit te vragen. Kortom, een hoop misverstanden. Alles had er wel voor gezorgd dat er ruzie was tussen de maar 6 meisjes in de klas.
Na dit incident is er vanuit school een brief verstuurd (niet meegegeven) aan de ouders van de kinderen. Hierin werd de situatie kort geschets en aangeven dat de ouders de kinderen hierin moeten begeleiden en het in de gaten moeten houden. Ook was er een bijeenkomst, maar zoals gewoonlijk waren daar weinig ouders te vinden.
Ook is er in de schoolgids nu een stuk te vinden hierover en is het protocol voor op school verscherpt. Voorkomen kan je het niet, maar wel de kans erop kleiner maken.

Misschien heb je nog wat aan onderstaande websites. Er zijn er nog veel meer, maar deze zijn wel praktisch opgezet.

http://www.planet.nl/planet/show/id=761 ... tid=546477

http://www.aps.nl/NR/exeres/B129BBAD-BC ... EE1456.htm
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 19 jan 2007, 20:28

Miekiemousie; heb jij die brief toevallig ergens digitaal??

Alvast bedankt voor de reacties!

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor miekiemousie op 19 jan 2007, 20:30

Nee, die brief heb ik niet. Het heeft zich allemaal boven mijn hoofd afgespeeld. Daarnaast ben ik erover niet geinformeerd. Wist pas van de brief toen kinderen boos naar mij toekwamen. Erg handige communicatie, ik weet nu dat die school het helemaal niet kan, maar dat is een oude koe...
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor afsdjk op 19 jan 2007, 20:55

http://www.planet.nl/planet/show/id=761 ... tid=546477

http://www.aps.nl/NR/exeres/B129BBAD-BC ... EE1456.htm

Nog even een opmerking over deze site's.
Over site 1
Hierin word net gedaan alsof het normaal is dat kinderen op MSN en chat achtige site's zitten op school. Ik hoop niet dat er scholen zijn die het normaal vinden dat kinderen op dat soort site's zitten. Een spelletje is oke maar chatten moet echt niet kunnen hoor. Dat is in princiepe hetzelfde als bellen of SMSen in de klas.

Over site 2
Ik denk niet dat deze kaartjes een goed idee zijn. Ik denk dat kinderen juist op ideeen komen als ze alle verschillende soort pesten op het internet te zien krijgen. Er staat als eerst bijvoorbeeld wachtwoord hacken. Dat kan dus niet een wachtwoord is niet te hacken door kinderen. Dan staat er nog iets over virussen wat ook al niet kan of nauwlijks voorkomt in ieder geval. Als kinderen dan van die kaartjes krijgen waar hacken en virussen opstaan gaan ze misschien site's opzoeken waar uitgelegt word hoe je dit het beste kan doen.
Whatever you think, you can or you can't, either way your are right
afsdjk
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 31 jan 2006, 15:37

Berichtdoor Geoffrey op 19 jan 2007, 21:01

Joery, bij site 1 zie ik nergens staan dat het over MSN op school gaat. Er wordt gesproken over wat leerlingen op internet kunnen doen (in het algemeen). En dat is wel goed voor de leerkracht om te weten, want pesten buiten schooltijd is ook zeker wel de verantwoordelijkheid van de leerkracht (hoort bij de groepsprocessen).

Wat site 2 betreft ben ik het wel helemaal met je eens :).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor miekiemousie op 19 jan 2007, 21:08

Ik had de eerste site zelf al eens gebruikt. Dat gaat er echt over hoe je als leerkracht er globaal mee moet omgaan. Echt algemeen, maar wel een begin!

Site 2 had ik doorgekregen van iemand. Niet echt bekeken... :oops:
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 19 jan 2007, 21:19

http://bovenbouw.kennisnet.nl/verstandiginternetten geeft deze hoofdtips:
MSN

Orie Oetan Orie's tips
Misschien is MSN wel één van de populairste onderdelen van het computeren. En het lijkt veilig, omdat je alleen maar vriendjes of vriendinnetjes uitnodigt die je kent. Maar is dat ook zo? Let op de volgende dingen, m.n. punt 5!


1: Ik gebruik een nickname en niet mijn eigen naam op MSN.

2: Ik neem geen chatverzoekjes of video aan van onbekenden.

3: Ik open geen e-mailtjes van onbekenden.

4: Ik voeg geen mensen toe die ik niet ken.

5: Ik blokkeer vervelende mensen.
Zet de computer uit als je je niet op je gemak voelt. Als iemand met wie je online praat of iets dat je online hebt gezien je een vervelend, naar of zelfs angstig gevoel geeft, zet je computer dan gewoon uit. Onthoud dat je zolang je mensen geen informatie over jezelf geeft ze je ook niet kunnen lastig vallen en kun je ze gewoon negeren (of blokkeren) in de toekomst. Zeg het altijd wel even tegen een ouder of een leraar, als je je online bedreigd of angstig hebt gevoeld.

6: Ik vertel mijn wachtwoord aan niemand. Zo kan niemand op mijn MSN komen.

7: Ik maak geen stiekeme afspraakjes met mensen die ik ken via MSN.

Veilig internetten:
http://veilig.kennisnet.nl/
Misschien een tip voor een algemene ouderavond?

Hier een site waar je een lespakket voor groep 6 en 7 van de basisschool gratis kunt downloaden. Hiermee leren de lln. o.a. goed om te gaan met MSN en kunnen een diploma Veilig Internetten halen. Is dat misschien iets?
http://www.ictopschool.net/software/nie ... 01-03.2353

Hier voor oudere lln, maar ook een verwijzing voor ouders en leerkrachten:
http://scholier.veilig.kennisnet.nl/ Bijv. voor VMBO-leerlingen.

Hier wat te doen als je gepest wordt:
http://www.ictopschool.net/software/nie ... 02-15.5919
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor afsdjk op 19 jan 2007, 22:26

MSN is niet veilig en als iemand jou toevoegd op MSN klik je altijd eerst op accepteren omdat je niet weet wie het is (het zou ook een vriendje of vriendintje kunnen zijn) Als zo iemand heel erg aardig gaat doen en interesse toont kan ik me voorstellen dat kinderen die vreemde in hun lijst laten. Daarom zijn de punten 2 en 7 ook zo belangrijk i.v.m pedofielen. Ook zou de steeds populairder webcam gevaarlijk kunnen worden, je kunt altijd bekeken worden. Dus misschien dat er zelfs nog wel een puntje bijkant waarin afgeraden word om filmpjes (webcam) en foto's te maken van jezelf en te versturen.

Whatever you think, you can or you can't, either way your are right
afsdjk
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 31 jan 2006, 15:37


Keer terug naar ICT(-E) in de klas

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten