Netwerksite voor kinderen i.c.m. ouders en klas (Smoeley)

Emailprojecten, educatieve software en andere ICT(-E) toepassingen in jouw klas.

Moderators: timgearz, Geoffrey

Netwerksite voor kinderen i.c.m. ouders en klas (Smoeley)

Berichtdoor Matthijs88 op 11 maart 2010, 15:08

Beste mensen,

Voor mijn afstuderen ben ik bezig met het onderzoeken naar de behoeften van ouders, kinderen en (toekomstige) leraren naar een netwerksite voor kinderen.
Het is de bedoeling dat deze netwerksite (http://www.smoeley.nl) aan het begin van het nieuwe schooljaar wordt gelanceerd. Het is een uniek concept en hieronder volgt wat meer informatie over Smoeley.

Smoeley is dé sociale netwerksite waar ouders hun kinderen met een gerust hart hun gang kunnen laten gaan. Kinderen hebben alle voordelen en het plezier van een netwerksite, zoals het delen van foto’s en het sturen van berichtjes. Het grote verschil is echter dat je bij Smoeley toezicht kunt houden op alles wat er speelt binnen het groepje van je kind.
Dit groepje kan het voetbalteam zijn, de schoolklas of de vriendjes uit de buurt. Als ouder bepaal je onder andere wie er tot het groepje wordt toegelaten en welke foto’s openbaar worden gemaakt. En natuurlijk is het ook erg handig om af te spreken wie er zaterdag nou eigenlijk rijdt naar die uitwedstrijd...

Betrokkenheid van ouders bij een klas of sportteam is niet altijd vanzelf sprekend. Ouders zijn vaak druk, hebben geen tijd, waardoor betrokkenheid vaak maar bij enkele ouders komt te liggen. Daarnaast is de overdracht van informatie mondeling of per brief van kind naar ouders niet optimaal.
Smoeley zorgt voor een betere communicatie met kinderen en hun ouders. Door het plaatsen van een event in de agenda, plaatsen van verzoeken en het publiceren van een verslag en foto’s wordt betrokkenheid vergroot. Daarnaast geeft het ouders ook een beter beeld wie de ouders van de vriendjes van hun kind zijn en wordt communicatie tussen de ouders gestimuleerd.

Smoeley is praktisch doordat de communicatie versoepeld tussen school en ouders. Ouders kunnen door middel van Smoeley gemakkelijk zien wat er speelt binnen de klas van hun kind.
Daarnaast is het ook erg leuk om via Smoeley te communiceren. Kinderen worden, via ouders en school, op een speelse en verantwoorde manier geleerd hoe er gebruik kan worden gemaakt van het internet. Door het plaatsen van foto’s, het sturen van berichtjes en plaatsen van een event is tegelijkertijd de overdracht van informatie vanuit school naar de ouders beter geregeld.

Een heel verhaal
Graag zou ik willen weten wat jullie hier van vinden? De site is al in de lucht alleen is nog wel in ontwikkeling. Er kan al een Smoeley worden aangemaakt maar er zitten nog een aantal fouten in die er nog worden uitgehaald.

Alvast bedankt..

Groetjes Matthijs
Matthijs88
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 11 maart 2010, 11:48
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Netwerksite voor kinderen i.c.m. ouders en klas (Smoeley)

Berichtdoor Oud op 11 maart 2010, 15:18

Kort door de bocht: het is dus gewoon als hyves (waar je ook groepen kan aanmaken), met alleen dus 'meer controle' door de volwassenen die er controle op willen uitvoeren?

Ik vind het idee goed, alleen vraag ik mij af of het echt zal aanslaan. Hyves heeft dit concept natuurlijk al (en je website doet mij in de huidige stijl daar erg aan denken), waardoor ik mij afvraag of mensen 2 community sites willen gaan gebruiken
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Netwerksite voor kinderen i.c.m. ouders en klas (Smoeley)

Berichtdoor Matthijs88 op 24 maart 2010, 09:58

Er zijn een aantal grote verschillen met Hyves. Allereerst draait Smoeley om een groep (community) en Hyves om een netwerk.
Door een Smoeley van een klas, kan de communicatie tussen ouders, kind en school sterk verbeterd worden!

Voordeel Smoeley t.o.v. Hyves
- Focus op groepen (communicatie)
- Veiligheid
- Communicatie per thema (reacties blijven onder zelfde bericht staan)
- Duidelijke groeps - agenda (ouders kunnen direct zien wat, wanneer plaats vindt in de klas, school etc.)
- Onderscheid ouders, kind en leraar/coach

- Smoeley Pro: Voor scholen en sportverenigingen, waarbij er een community wordt opgebouwd van klassen, kinderen, ouders, leraren en commissies. Waarmee op centraal niveau gecommuniceerd kan worden. Er ontstaat een soort intranet voor de gehele groep.

Matthijs,
Matthijs88
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 11 maart 2010, 11:48
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar ICT(-E) in de klas

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast