educatieve videoproductie

Emailprojecten, educatieve software en andere ICT(-E) toepassingen in jouw klas.

Moderators: timgearz, Geoffrey

educatieve videoproductie

Berichtdoor evelien76 op 05 nov 2011, 13:43

Ik zit in m'n vierde jaar en ik moet deze periode een educatieve videoproductie maken (welke leerzaam is voor de leerlingen en voor diegene die ernaar kijken). Ik loop stage in een groep 6. Ik heb als introductie de kinderen naar filmpjes laten kijken hoe je een reportage maakt en hoe film gemaakt wordt. Ik zat zelf aan een soort klokhuis te denken. Ik heb een ideeƫnbox in de klas neergezet zodat de kinderen zelf ideeƫn aan kunnen dragen. Maar nu loop ik een beetje vast en weet ik niet zo goed meer hoe ik verder moet. Ik heb nog 1,5 maand om het af te krijgen. En dan moeten ze het ook gemonteerd hebben etc. Wie kan mij helpen of heeft een leuk idee om het vorm te geven. Ik moet er ook een sript/handleiding van schrijven.

Alvast bedankt.

Groetjes Evelien
evelien76
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 18 okt 2008, 16:27
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: educatieve videoproductie

Berichtdoor miekiemousie op 05 nov 2011, 19:10

EĆ©n keer het bericht plaatsen is voldoende. Ik heb het andere bericht dan ook verwijderd.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: educatieve videoproductie

Berichtdoor evelien76 op 06 nov 2011, 16:39

Maar kan iedereen het dan wel zien? Ook al staat het nu alleen bij ICT? Want ik hoop op veel reacties :)
evelien76
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 18 okt 2008, 16:27
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: educatieve videoproductie

Berichtdoor ik-je op 06 nov 2011, 17:31

Ja hoor... alle nieuwe berichten zijn zichbaar in welke rubriek het ook staat.

Maar voor mij is nog niet helemaal duidelijk wat nu precies de bedoeling is. Waar moet ik aan deken bij een educatieve videoproductie? Een filmpje met een boodschap maken? Wie moet het filmpje maken; jij of de leerlingen? Is het doel alleen het filmpje maken en een leuke bijkomstigheid dat je boodschap uitdraagt?
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: educatieve videoproductie

Berichtdoor evelien76 op 06 nov 2011, 17:41

De bedoeling is dat ik samen met de kinderen een videoproductie maak. De kinderen brengen een idee in en daarna gaan ze op onderzoek. Ik wil beeldende vorming, drama en taal er in verwerken. De kinderen moeten daarna inderdaad zelf filmen. De uiteindelijke film moet educatief zijn voor diegene die ernaar kijken, maar dus ook educatief voor de kinderen uit mijn klas. Het is een project vanuit de pabo waarin ik moet kunnen laten zien dat ik lessen kan ontwerpen.
Hopelijk hebben jullie idee of kunnen jullie mij verder helpen....
evelien76
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 18 okt 2008, 16:27
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: educatieve videoproductie

Berichtdoor Sellebel op 06 nov 2011, 17:57

Hoi Evelien,

Je zou op deze sites kunnen kijken:
http://www.medialessen.nl/lessen/onderwerp/tv

http://www.cinekidstudio.nl/p/educatie/ ... ntagemaker

http://www.mediawijzer.net/dossiers/publiek/media-maken

Hier wordt (in kindertaal) uitgelegd hoe het klokhuis gemaakt wordt:
http://www.docukit.nl/inhoud/docukit.as ... aak=extern

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes van Roos (van school)
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf

Re: educatieve videoproductie

Berichtdoor miek op 06 nov 2011, 18:33

Er staat dat je vanuit de ideeen van de kinderen verder moet werken. Ik zou dus eens met de kinderen in gesprek gaan wat voor ideeen zij er bij hebben en wat ze er al van weten en kunnen. Er is een klokhuisuitzending geweest over televisie maken. Misschien dat je daar iets aan hebt voor je uitleg.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: educatieve videoproductie

Berichtdoor evelien76 op 06 nov 2011, 18:36

Bedankt voor jullie reacties. Zover had ik het zelf al gebracht, maar ik zit nu vast bij het uitwerken van een idee. Hoe kan ik het beste de klas verdelen en dat ik iedereen een taak kan geven. En dat er uiteindelijk een gehele film komt. Een echte lessenserie dus :-)
evelien76
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 18 okt 2008, 16:27
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: educatieve videoproductie

Berichtdoor Sellebel op 06 nov 2011, 19:16

Evelien, dan kun je het beste de klas in verschillende groepjes verdelen.
Als je een thema hebt bedacht, bijvoorbeeld sinterklaas. Dan maak je een woordweb wat je daar allemaal bij kunt verzinnen:
herkomst sinterklaas, pepernoten, het paard van sinterklaas, liedjes, etc. Wat er naar bovenkomt bundel je naar subthema's:
geschiedenis, voeding, dieren, etc. De klas verdeel je in groepjes. Elk groepje krijgt een subthema die zij verder gaan onderzoeken.
Samen met de groepjes ga je in beeld brengen welke kant ieder groepje op wilt gaan, want het moet wel te filmen zijn. Bijvoorbeeld over
voeding: je kan een filmpje maken over hoe pepernoten ontstaan zijn, hoe je ze moet maken, een stukje film in een supermarkt die pepernoten verkoopt,
waarom ze al zo vroeg in de supermarkt liggen. Dit is dan het informatiefilmpje, zeg maar.
Het groepje dat gescheidenis heeft zou misschien een stukje drama kunnen laten zien, ofzo.

Is dat wat je bedoelt?
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf


Keer terug naar ICT(-E) in de klas

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast