door Erick op 20 okt 2016, 20:27
Wat wij doen is dat kinderen niet 'zomaar' op You Tube mogen. Dus niet als tijdsbesteding, wel als ze informatie zoeken bijvoorbeeld. Daarnaast hebben we simpelweg de afspraak dat leerlingen het wegklikken als ze toch iets raars hebben per ongeluk en het dan even komen melden. Juist dat vertrouwen zorgt ervoor dat wij op dit gebied nooit gekke dingen hebben.
Wij zetten YouTube ook soms in omdat er instructiefilmpjes op staan, bijvoorbeeld voor een les handvaardigheid, maar ook bij nieuwsartikelen van het Jeugdjournaal wordt soms ook nog wel eens verwezen naar een filmpje dat op YouTube is geplaatst. Eigenlijk dus vergelijkbaar met wat Anita ook al beschreef.
Overigens werken we bij mij op school met de app Klaslokaal. Hierin kunnen we zien wat de kinderen op hun iPads aan het doen zijn, we kunnen mee kijken en schermen vergrendelen indien ze zich niet aan afspraken houden, (bijvoorbeeld het luisteren naar muziek tijdens het werken, spelletjessite bezoeken als ze op een werkplein bezig zijn), maar ook kunnen we ze via de app sites aanreiken die ze kunnen bezoeken zonder dat ze links hoeven over te typen. We hoeven dus niet per se achter het kind te staan op om de iPad te kunnen kijken. De kinderen kunnen overigens zien hoor als we mee kijken. Ze hebben dan een blauw balkje boven in hun scherm.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.