Werkdruk?

Elke gebruiker kan hier zich even voorstellen. Stel vragen om de anderen beter te leren kennen.

Moderator: timgearz

Werkdruk?

Berichtdoor Krissy op 12 sep 2018, 09:50

Hoi allemaal,

Ik wil volgend jaar graag naar de PABO maar ik twijfel heel erg tussen PABO of pedagogiek.
Het liefst wil ik gewoon naar de PABO maar de werkdruk schrikt mij af. Ik lees op verschillende fora verhalen over dat mensen al na 1 a 2 jaar stoppen.
Ik ben zelf al 20 dus ik zie het niet zo goed zitten om na 1 a 2 jaar werken nog een opleiding te volgen.
Het lijkt me heel erg leuk maar al die verhalen over werkweken van 50 a 60 uur en veelal toch werken in de vakanties schrikken mij een beetje af.
Is het echt zo erg?
Krissy
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 12 sep 2018, 09:41
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Werkdruk?

Berichtdoor Anita op 13 sep 2018, 19:23

Oei, wat een vraag... Is het echt zo erg. Ja en nee.... Er wordt niet voor niets op dit moment flink actie gevoerd.

Maar..... het is ook het leukste beroep van de wereld. Ik wil absoluut dat de werkdruk zal verbeteren. Maar persoonlijk ervaar ik mijn werkdruk eigenlijk meer onder schooltijd. Ik wil meer tijd en ruimte om aandacht aan mijn leerlingen te besteden. Op dit moment komen daar ook wel veranderingen in. Op mijn school hebben we de organisatie inmiddels anders ingericht, en van een van de successen van de acties tot nu toe hebben we een onderwijsassistent aangenomen.

Wat die 50 a 60 uur per week betreft... Onlangs zaten we met een aantal fanatiekelingen bij elkaar en was onze conclusie dat er weken zijn dat je idd die 50 a 60 uur werkt (denk aan kamp of rapportgesprekken), maar er zijn ook weken dat je netjes je 40 uur maakt. Het lukt ons alleen zelden om minder te werken waardoor je compenseert. Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die het wel veel beter rond de 40 uur gemiddeld kunnen houden. Het is echt wel mogelijk. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel je van jezelf in het vak wilt stoppen. Ik ben zo iemand die het werk gewoon leuker vindt met wat extra voorbereiding bij een project, maar het is niet zo dat dat perse noodzakelijk is. Er zijn genoeg leerkrachten die ieder jaar dezelfde dingen doen. Voor de kinderen is het dan over het algemeen toch steeds nieuw.

Het toch werken in de vakanties is ook wel een beetje een persoonlijke keuze. Ik werk de ene keer liever 50 uur in de week voor een vakantie om dan in de vakantie echt klaar te zijn en heerlijk op een tropisch eiland te gaan zitten. De andere keer doe ik het graag lekker rustig aan in de week voor een vakantie omdat ik weet dat ik die week in alle rust nog wel mijn lijst af kan gaan werken.
In de zomervakantie ga ik voor mezelf grofweg uit van 4 weken echt vrij, een week nodig voor de organisatorische dingen en een week die ik besteed aan de dingen die het voor mij en mijn leerlingen leuk maken zoals het inrichten van een gezellig lokaal en het voorbereiden van projecten.

Misschien een wat warrig verhaal, maar de boodschap is eigenlijk vooral: doe het vooral als je het echt leuk vindt. We hebben veel meer enthousiastelingen nodig! De voordelen zijn dat je bijna verzekerd bent van een baan in deze tijd, en dat door de acties op dit moment de arbeidsvoorwaarden echt aan het verbeteren zijn. Als ik jou was zou ik als dat mogelijk is eens een week meelopen met een leerkracht. Je bent bij mij van harte welkom, maar ik heb natuurlijk geen idee waar je woont.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Werkdruk?

Berichtdoor Krissy op 14 sep 2018, 09:47

Anita bedankt voor je inzicht en het aanbod! Een meeloop dag is zeker een goed idee, dan kan ik inderdaad ook zien hoe het er aan toe gaat tijdens zo'n schooldag.
Ik ga eens wat scholen in mijn omgeving benaderen hiervoor.
Ik woon trouwens de omgeving Eindhoven, mocht iemand dit lezen en toevallig een basischool leraar zijn in mijn omgeving :)
Krissy
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 12 sep 2018, 09:41
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron