...binnen een halve minuut een sova les moeten bedenken!
Laatste uur een ik kreeg van een collega te horen dat een van mijn leerlingen zijn geslacht liet zien. Dit deed hij in de pauze war iedereen bij stond....er werden natuurlijk opmerkingen gemaakt door klasgenoten want zij vonden dit toch niet normaal
Gevolg? De leerling in tranen in de klas want hij werd nu gepest...
Dit alles kreeg ik te horen vlak voor ik mijn lokaal in wilde lopen. Tja, hoe pak je dat nu aan...?
Ik kan niet boos worden op de klas want zij uiten hun ongenoegen naar klasgenoot. Zij waren hier toch niet van gediend. En naar de leerling wilde ik het ook niet erger maken want hij zat hartverscheurend te snikken in de klas.
Ik ben hardop gaan denken: Jongens en meisjes, ik zit nu met een situatie waarvan ik het moeilijk vindt om er iets van te zeggen...vooral hoe ik dingen moet zeggen. Een meisje: denk mar even na hoor, juf...
Goed....er is nu iets voorgevallen en we hoeven er geen geheim van te maken dat dit niet de bedoeling is op school. Alleen weet X dit nu ook heel goed zelf. Hij huilt namelijk en dat zie ik al spijt van zijn daad. Klopt dit, X? X knikt.
Alleen kan ik mij ook goed voorstellen dat jullie hier ook iets van vinden...
Wat zou het toch mooi zijn als jullie als groep dit kunnen oplossen. Een oplossing waardoor iedereen zich beter voelt. Wat doe je als iemand ergens spijt van heeft? leerling: dan gaan we niet meer op door.
Juf: Oké, dat zou mooi zijn. Maar noem eens een voorbeeld. wat doe je niet en wat doe je wel?
De kla zei toen: we maken geen opmerkingen meer en geven een ander niet een trap na.
Hier kwamen ze zelf mee, dus ik was heel trots op ze!
Een van de leerlingen stak haar vinger op en zei: juf, mag ik iets vragen aan X?
X: dat mag. En juf: X mag zelf bepalen of hij antwoord geeft. Als je het niet weet mag je 'pas' zeggen.
Leerling: waarom deed je dat nu eigenlijk? Was het een grapje?
X: weet ik niet, ik deed het al voordat ik nadacht.
De klas reageerde heel gemeend: oh maar dat doe ik ook wel eens hoor.
de conclusie was: de klas zou X weer een nieuwe kans geven en zouden er niet meer op doorgaan. Als nu iemand van andere klassen iets zeiden, zouden ze in een groepje bij X gaan staan en hem helpen.
Ik was diep onder de indruk van mijn groep....dit was puur uit het hart...
Wat is het onderwijs toch mooi....