Vraag aan afgestudeerde leerkrachten m.b.t. op jezelf gaan

De nieuwe mode, relaties, wonen, uitgaan, ... Wat zijn jouw interesses?

Moderator: timgearz

Vraag aan afgestudeerde leerkrachten m.b.t. op jezelf gaan

Berichtdoor JufLinn op 01 jun 2014, 20:32

Goed, ik heb geen idee waar ik dit het beste neer kan zetten. Maar ik kan nergens op het internet wat vinden van wat ik zoek..

Dus, het zit zo.. Ik ben vorig schooljaar afgestudeerd aan de Pabo en heb dit jaar denk ik veel geluk gehad dat ik vrijwel meteen 4 dagen minimaal voor vast heb kunnen invallen. Maar zo zal het natuurlijk niet ieder jaar gaan als invaller, ben ik bang. Daarnaast liggen de vaste banen al helemaal niet voor het oprapen. Maar nu voel je het misschien al aankomen.. Nu ik afgestudeerd en 23 ben, wil ik ook graag binnenkort het huis uit. Echter ben ik bang dat dat knap lastig gaat worden zonder enige zekerheid van werk..

Ik heb nu namelijk het invallen, maar na de zomervakantie (en in de zomervakantie natuurlijk ook al) heb ik niets meer, totdat er zich weer wat nieuws aandient uiteraard. Daarnaast heb ik nog wel mijn bijbaan, maar zoals het er al staat, een bijbaan.. Dus echt veel uren maak ik daar ook niet. Daar verdien ik hooguit zo'n 500 euro per maand. Daar valt natuurlijk vrij weinig mee te huren/leven.

De reden dat ik het huis uit wil is gedeeltelijk omdat ik daar nu wel aan toe ben. Maar vooral ook gezien mijn vader sinds iets meer dan een jaar werkloos is geworden en het dus niet heel lang meer zal duren voordat zij mij om kostgeld moeten gaan vragen. Wanneer dat gaat gebeuren, houd het sparen voor mij op en worden zij er ook niet beter van want zij worden dan ook gekort op de uitkering. Dusja, eigenlijk begint het een beetje een moetje te worden.

Uiteraard heb ik jarenlang gespaard en heb ik wel al een paar duizend euro tot mijn beschikking, maar dat zal voor een groot deel opgaan aan inrichting en opknappen van een huurhuisje. Maar dan zit ik dus nog maandelijks met de vaste lasten en boodschappen en dergelijke. Ik ben ook maar alleen, dus alle kosten komen ook op mezelf aan. Mijn vraag is daarom of er hier mensen zijn die als invaller werken, alleenstaand zijn, en het toch voor elkaar krijgen om op zichzelf te wonen zonder zich daarvoor in de schulden te werken. Ik zou natuurlijk graag mijn bijbaan ook gaan opzeggen uiteindelijk, maar zolang ik dus niets vasts, al is het maar voor een jaar, heb, lijkt me dat al helemaal niet verstandig..

Dus, wie heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven?
Al mijn ideeën op het onderwijs en tips, lesideeën en vernieuwende inzichten vindt je op: http://www.jufLinn.nl :)
JufLinn
PABOforum Baby
 
Berichten: 20
Geregistreerd op: 24 aug 2010, 09:58
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie: Basisschoolleerkracht-Invaller

Re: Vraag aan afgestudeerde leerkrachten m.b.t. op jezelf gaan

Berichtdoor Sowieso op 02 jun 2014, 17:15

Wat een lastige situatie! Zelf heb ik er geen ervaring mee, ik heb gewacht tot ik een vast contract kreeg, maar een vriendin van mij wel. Ik weet dat zij goed op haar geld moest letten en sommige maanden zuinig moeten leven. Ik weet dat, als ze weinig werk had, ze wel WW aan vroeg. Hoe dat precies zat weet ik niet.

Misschien is het een idee om je alvast in te schrijven, en eerst even af te wachten of je misschien ergens een tijdelijk contract kunt krijgen? Je bent natuurlijk ook afhankelijk van wanneer er een woning vrij komt, afhankelijk van hoe kieskeurig je bent.

Succes!
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Vraag aan afgestudeerde leerkrachten m.b.t. op jezelf gaan

Berichtdoor Mniekske op 02 jun 2014, 19:24

Ik heb gewoon heel lang mijn bijbaantje aangehouden. Ik kon ook veel invallen, meestal 4 of 5 dagen in de week en werkte in het weekend 2 dagen bij mijn bijbaantje. Ik maakte dus weken van 6 of 7 dagen, maar goed dat was ik nog wel gewend van tijdens het studeren/LIO stage lopen.
Verder in de vakanties ook gewoon fulltime aan de bak bij mijn bijbaantje. Ik verdiende daar wel minder dan in het onderwijs maar wel genoeg om rond te kunnen komen.

En ja, dat is zwaar en bikkelen, en ja ik vond het rot om te zien dat vriendinnen die voor een andere richting hadden gekozen wel een baan hadden en heerlijk weekend. Maar goed, uiteindelijk heeft het zich wel terugbetaald.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Vraag aan afgestudeerde leerkrachten m.b.t. op jezelf gaan

Berichtdoor Anita op 02 jun 2014, 19:33

Ik zou in ieder geval informeren over inschrijven. Op veel plaatsen duurt het na inschrijven nog een paar jaar voor je een plekje hebt. Verder ben ik zelf een aantal jaar geleden het huis uitgegaan toen ik een invalcontract had van 3 dagen in de week, zonder uitzicht op meer. Ik had het toen wel enorm getroffen met een huurprijs van maar 250 euro en ik had tijdens mijn studiejaren veel gewerkt en gespaard.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Vraag aan afgestudeerde leerkrachten m.b.t. op jezelf gaan

Berichtdoor ik-je op 02 jun 2014, 21:22

Lastige keuzes en je weet nooit hoe het uit zal pakken.

Ik ben juist terug gegaan naar mijn ouders (woonde tijdens mijn studie met aantal vriendinnen in appartement) Dit was mogelijk voor mij, want anders kon ik de huur dus ook niet opbrengen. Na 4 jaar invallen ben ik vorig jaar dan gaan samenwonen, maar wel met de berekening wanneer ik niet voldoende geld binnenkrijg ik terug kan vallen op vriend. (alleen heb je daar niets aan)

Ik heb 1 keer een uitkering aangevraagd voor de zomervakantie. Dit had ik de 2e keer eigenlijk ook moeten doen (had geen zin in al die rompslomp) want mijn eerste werk kwam pas weer in oktober. Mijn bijbaantje heb ik nog ca. anderhalf jaar aangehouden. Dit was pittig en ik was op zondag dan ook echt kapot, maar ik kon het geld toen goed gebruiken.

Inderdaad zou ik eens kijken naar de wachttijd voor huizen. Hier ligt de wachttijd gemiddeld rond 4 á 5 jaar voor de goedkopere woningen. Bij 18 jaar direct inschrijven is het advies. Soms kun je ook nog kamers vinden; deze zijn minder prijzig. Misschien is dit een idee?
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Vraag aan afgestudeerde leerkrachten m.b.t. op jezelf gaan

Berichtdoor Juf Kimberly op 25 jun 2014, 19:11

Ik ben juist na mijn afstuderenop mijzelf gaan wonen. Ik woon samen met mijn vriend, maar die zit werkeloos thuis en krijgt geen uitkering (te weinig dagen gewerkt). Dus ik betaal alles alleen en ik heb geen bijbaantje meer sinds mijn 18e en ook geen financiele steun van onze ouders (zitten ook werkeloos thuis)

Het is beter te doen dan ik had verwacht!
Ik kan maandelijks geld opzij leggen om te sparen.

Mijn huur is rond de 400 euro (appartementje, met 1 slaapkamer.. al met al 60 vierkante meter)
Net zoveel wat mijn vriend eerst voor zijn appartement moest betalen, alleen dat was 30 vierkante meter.

Daarnaast vaste lasten, zorgverzekering, inboedel, hondenbelasting, auto water, gas, licht, schoonmaak, huur, telefoon, internet, enz...

Als ik 3 dagen in de week werk, red ik het..
In het begin is dat wat minder, maar vanaf de herfst heb ikmvaak minimaal 2 tot 4 dagen moeten invallen.

Als je nog meer wilt weten, vraag maar raak
[i]Life isn't always easy.. You get what you get :)..
Juf Kimberly
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 586
Geregistreerd op: 09 jun 2008, 18:20
Groep: 6
Schooltype: Speciaal Basisonderwijs
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Vraag aan afgestudeerde leerkrachten m.b.t. op jezelf gaan

Berichtdoor KT Belle op 25 jun 2014, 19:51

Ten eerste: Als je zoveel hebt gewerkt, heb je toch recht op doorbetaling tot minimaal 1 augustus? En mogelijk ook daarna als het invalwerk doorloopt. Je kunt waarschijnlijk ook ww aanvragen, al is het maar voor een maand.

Verder een lastige situatie. Er moeten toch meer mensen met dat probleem hebben gezeten ofwel zitten.

Ik zou zeggen ga op kamers, in een huis voor werkenden. Net zoals voor studenten bestaat dat ook voor werkenden. Waar woon je? Afhankelijk daarvan kun je voor 250 (Groningen) - 1000 (Amsterdam) euro per maand een kamer vinden.
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt.

Ik zoek werk als juf op een vernieuwende school!
Avatar gebruiker
KT Belle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 271
Geregistreerd op: 02 aug 2004, 09:56
Woonplaats: Utrecht
PABO jaar: 0
Functie: werkzoekende

Re: Vraag aan afgestudeerde leerkrachten m.b.t. op jezelf gaan

Berichtdoor Jufske op 26 jun 2014, 13:29

Ik heb exact hetzelfde probleem.
Ik leef nu, nu ik nog thuis ben, zo zuinig mogelijk, ik geef echt maar 400 tot 500 per maand uit. De rest (werk nu op invalbasis 4 dagen per week) gaat direct naar mijn spaarrekening. Ik ben nu voor het derde jaar ingeschreven voor een huurwoning ergens in mijn woon-/werkomgeving.
Ik kom bijna in aanmerking om te huren, maar ik wacht wel eerst komend schooljaar af.

Overigens betaal ik sinds mijn afstuderen al maandelijks kostgeld aan mijn ouders hoor. Een klein bedrag, ik kan het gelukkig missen terwijl ik nog doorspaar.
Jufske
PABOforum Peuter
 
Berichten: 68
Geregistreerd op: 02 feb 2013, 20:42
Groep: 3
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Vraag aan afgestudeerde leerkrachten m.b.t. op jezelf gaan

Berichtdoor super_juf op 03 jul 2014, 20:04

Poeh, dit is inderdaad een lastige situatie!

Heb je misschien een vriendin die in dezelfde situatie zit? Misschien samen in een appartementen gaan wonen?
Anders zou ik ook kiezen om op kamers te gaan. Hier kun je vaak voor een all-in prijs terecht. In de grote steden is de kans op werk ook groter. Als je iets zoek in bijvoorbeeld Scheveningen, weet ik nog wel iets. Geen idee of die mevrouw nog steeds de kamer verhuurt, maar dat kan ik altijd voor je navragen!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar Chat, lounge & lifestyle

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron