[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - God....?

God....?

Laat je gedachten gaan over allerlei zaken in en om het leven. Van nuchtere tot aan wazige gedachten.

Moderator: timgearz

Berichtdoor Juf Samantha op 11 jun 2006, 11:58

@Samantha: jammer dat de indruk is gewekt dat je bepaalde vragen beter niet kunt stellen. Ik vind dat je best kunt zeggen wat je vindt. Waarom zou ik er over mogen denken zoals ik er over denk en jij niet? Ik ben dan ook oprecht benieuwd naar je vraag...

ik wou de 'echtheid' van een aantal dingen van het geloof aan de orde brengen maar ben bang dat er te heftige discussies kunnen ontstaan dus heb ik toch maar besloten om het niet te doen ;) ik weet dat veel mensen zich hier namelijk erg over kunnen opwinden terwijl het voor mij niet zoveel betekend.
2010 groep 1/2 (18 leerlingen)
2011 groep 3 (16 leerlingen)
2011-2012 groep 4 (28 leerlingen)
2012-2013 groep 4 (25 leerlingen)
Juf Samantha
PABOforum Peuter
 
Berichten: 109
Geregistreerd op: 15 nov 2005, 17:26
Woonplaats: Almere
Groep: 4
Schooltype: Rooms Katholiek
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor miran op 11 jun 2006, 13:52

Ik ben toch wel benieuwd naar jouw gedachten.
Iedereen is toch vrij om zijn/haar mening te uiten. Juist als je hierover zwijgt, blijft het taboe over het geloof ontstaan.
Misschien kun je de opvattingen bij de stellingen plaatsen.
miran
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 404
Geregistreerd op: 06 dec 2002, 23:48
Woonplaats: utrecht

Berichtdoor Geoffrey op 11 jun 2006, 21:50

Ik wil mijn eigen mening graag laten horen in dit topic: persoonlijk geloof ik zeker in een hogere macht/energie/kracht. Maar ik geloof niet in religie en een kerk, noch in een boek waarin 'het woord van God' zou staan. Religie is namelijk niet door God gemaakt, maar door mensen, en daarom per definitie feilbaar. Door de vele parabels, morele handreikingen en inspirerende verhalen kan de Bijbel zeker een goede bron van inspiratie zijn. Veel verhalen zijn naar mijn idee metaforisch bedoeld, en niet letterlijk, of de feiten (bewust of onbewust) verkeerd geïnterpreteerd. Om kort te gaan: ik geloof dus niet dat de Bijbel (of welk ander religieus boek dan ook) de ultieme waarheid is, en daarmee stort voor mij het hele kaartenhuis van religie in.

Ik ben me er van bewust dat ik nu tegen heilige huisjes aan het trappen ben, maar ik vind dat "geloof" iets individueels is, en dat het niet aan De Mens is om te interpreteren wat God wel en niet wil met ons. Ik heb er daarom bewust voor gekozen om te leven zoals ik denk dat ik goed doe. Als God het daar niet mee eens is, dan zien we dat later wel weer.

Eigenlijk hoop ik dat de kerk een andere rol gaat krijgen, en dat ze echt eens de discussie aangaan over naastenliefde en respect. En dan niet met argumenten als "dat staat in de Bijbel" of "God wil dat zo", maar met argumenten als "omdat dit het goede is om te doen, en omdat je hiermee zin geeft aan je eigen leven en dat van anderen." Want we kunnen niet nog eens 2.000 jaar vooruit met een boek waarvan de waarachtigheid op z'n minst twijfelachtig is.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Clarina op 12 jun 2006, 15:15

Jammer Samantha, dat jij er zo over denkt. Ik geloof dat God ons gemaakt heeft, hoe zou een mens dan ooit het beeld kunnen maken van God zoals Hij zich in de Bijbel aan ons laat zien? God is niet 'gemaakt', Hij was er al voor de tijd begon. God is niet onze hoop en angsten, Hij is onze Schepper en Vader, op Wie we mogen vertrouwen en bij Wie we met al onze angst terecht kunnen.

Vraagje: waarom is het "jammer" dat Samantha er op deze manier over denkt?

Oké, ik wil ook geen geloofsdiscussie beginnen ofzo. Iemand die niet gelooft heeft daar ook zelf voor gekozen. Ik zal wel uitleggen waarom ik het 'jammer' vindt dat Samantha er zo over denkt: omdat ik zelf heel blij ben met mijn geloof en met dat ik weet dat God er is en dat Hij voor mij zorgt, gun ik dat haar ook...Dat wilde ik eigenlijk zeggen met 'jammer'. Het is dus niet jammer voor mij ofzo, ik heb respect voor ieders mening, maar ik gun anderen ook de blijdschap die geloven geeft...
Overigens doet het me wel pijn om te lezen dat veel mensen echt niet in God geloven, niet voor mezelf, maar omdat ik het gevoel heb dat men Hem daarmee tekort doet.
Het is echt niet mijn bedoeling om jullie te laten geloven ofzo, (zal ook vást niet lukken...) maar dit wilde ik graag even kwijt.
LIO groep 0/1 en na de zomervakantie een baan in groep 3 :D:D
Clarina
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 29 maart 2006, 15:24
Woonplaats: Brakel

Berichtdoor Geoffrey op 12 jun 2006, 18:49

Laten we het er dan maar op houden dat ik 100% gelukkig ben met mijn leven, en dat ik absoluut niet het gevoel heb dat ik iets mis. Jij haalt je blijdschap, zingeving en troost uit het geloof, ik uit andere dingen. Toch is er één grootste gemene deler, en dat is dat we allebei er naar streven om in ons leven het goede te doen. Ook al is dat ieder met een andere motivatie :).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Juf Samantha op 13 jun 2006, 16:41

@ clarina: ik ben heel erg blij voor jou dat jouw geloof in god zo sterk is en dat jij de blijdschap die jij hier in vindt ook aan andere gunt.

ik ben gelukkig met mijn leven zoals dat is en vind blijdschap in andere dingen dan het geloof.

Verder ben ik het eens met geoffrey en zijn visie over het geloof. Zo denk ik er ook ongeveer over!
2010 groep 1/2 (18 leerlingen)
2011 groep 3 (16 leerlingen)
2011-2012 groep 4 (28 leerlingen)
2012-2013 groep 4 (25 leerlingen)
Juf Samantha
PABOforum Peuter
 
Berichten: 109
Geregistreerd op: 15 nov 2005, 17:26
Woonplaats: Almere
Groep: 4
Schooltype: Rooms Katholiek
Functie: Groepsleerkracht

Re: God....?

Berichtdoor Plato op 18 dec 2006, 23:49

Weet God alles wat ik doe? Hoe merk je dat?

Nee, God zoals deze in de Christelijke zin gezien word is - in mijn mening - een steun voor mensen die hoop en vertrouwen buiten zich zoeken in plaats van in hun eigen zijn.
Ieder mens is een deel van het geheel en elk mens heeft een goddelijke vonk in zijn of haar ziel.

Waarom kan je God niet zien?

Omdat de God zoals Christenen die zien, in mijn opinie niet bestaat.
God bestaat in alle mensen samen.
Het geheel is meer dan de som der delen, de mensheid samen is God.

Wie heeft God gemaakt?

Zoals mijn vorige antwoorden al wat verraden.
Mijn God bestaat uit energie, de soort energie waar de ziel van gemaakt is.
Deze is ontstaan met de oerknal - of de overgang van niets in iets - en zal hier ook weer in verdwijnen.

Waar kun je voor bidden en waarvoor echt niet?

Dat wat niet jou als persoon financieel of materieel bevoordeeld kan men voor bidden.
Gebed, meditatie, ontspanningsoefeningen, de principes zijn veelal hetzelfde.
Een diep en eerlijk gesprek met jouw diepste IK.

Dit zijn mijn antwoorden op deze vragen, ik heb ze beantwoord omdat ik het mooie vragen vond.
Ik heb gezien dat het een oude post was, maar het gesprek is tijdloos, dus ach kom :)

Voor mij als mens heeft elke kerk die mij bekend is zijn of haar geloofwaardigheid verloren.
Zoveel slachtoffers in het verleden, verraad, oorlogen, en nu nog gaan veel van de grote wereldconflicten om hoe men een boek interpreteert.

Ik trek hier een dikke streep tussen de Kerk en de gelovigen.
Mensen die oprecht geloven en het goede in het leven nastreven zoals hier eerder in posts van Juf Samantha en Geoffrey vermeld staat, buig ik diep voor.
Het gaat er niet om hoe men dit nastreeft, eerder om dat het nagestreven word.
De vraag is belangrijker dan het antwoord....


-Plato
Het enige wat ik doe, wanneer ik bij u rondga, is er bij jong en oud op aan te dringen nooit de zorg voor het lichaam en de materie te stellen boven de zorg voor de ontwikkeling van de psyche.
- Socrates 470-399 v.Chr. Athene, Griekenland.
Avatar gebruiker
Plato
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 30 okt 2006, 13:57
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor meester R. op 19 dec 2006, 18:35

Weet God alles wat ik doe? Hoe merk je dat?

Nee! Kijk om je heen, lees de krant, zie het journaal. Als God alles weet wat iedereen doet, dan zou hij daar toch ook actie op ondernemen? En dan zouden er niet zoveel gekke dingen gebeuren.

Waarom kan je God niet zien?

Omdat hij voor iedere mens anders is.

Wie heeft God gemaakt?

de mens

Waar kun je voor bidden en waarvoor echt niet?

Ik denk dat alles dat jij de moeite waard vind, ook voor gebeden kan worden
meneer, ik heb nog nooit een meester als juf gehad
meester R.
PABOforum Peuter
 
Berichten: 218
Geregistreerd op: 11 feb 2006, 20:35
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Plato op 20 dec 2006, 11:25

@ Meester R.

Hoe zie jij jouw antwoord op vraag 1, wat is de achterliggende gedachte?

Immers als de mens God gemaakt heeft, dan ziet God toch alles?
Wij zijn zelf de toeschouwers van onze creaties.

-Plato
Het enige wat ik doe, wanneer ik bij u rondga, is er bij jong en oud op aan te dringen nooit de zorg voor het lichaam en de materie te stellen boven de zorg voor de ontwikkeling van de psyche.
- Socrates 470-399 v.Chr. Athene, Griekenland.
Avatar gebruiker
Plato
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 30 okt 2006, 13:57
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor meester R. op 20 dec 2006, 20:26

Weet God alles wat ik doe? Hoe merk je dat?

Nee! Kijk om je heen, lees de krant, zie het journaal. Als God alles weet wat iedereen doet, dan zou hij daar toch ook actie op ondernemen? En dan zouden er niet zoveel gekke dingen gebeuren.


@ Plato

Hiermee bedoel ik, dat er volgens mij geen "alwetende" is, waar zovele geloven op geëent zijn. Dit omdat er dan veel minder vreemde zaken in de wereld zouden gebeuren. Ik denk dat 'God' iets is dat voor ieder mens verschillend is; een afspiegeling van het referentiekader van die persoon
meneer, ik heb nog nooit een meester als juf gehad
meester R.
PABOforum Peuter
 
Berichten: 218
Geregistreerd op: 11 feb 2006, 20:35
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Plato op 20 dec 2006, 22:45

Even voor mijzelf, jouw stelling is:

Er is niet 1 God, zoals in religieuze stromingen aangenomen word.
God is persoonlijk, ieder mens ziet Hem of Haar anders.
God staat buiten de mens.

Heb ik jou dan goed begrepen?

-Plato
Het enige wat ik doe, wanneer ik bij u rondga, is er bij jong en oud op aan te dringen nooit de zorg voor het lichaam en de materie te stellen boven de zorg voor de ontwikkeling van de psyche.
- Socrates 470-399 v.Chr. Athene, Griekenland.
Avatar gebruiker
Plato
PABOforum Baby
 
Berichten: 29
Geregistreerd op: 30 okt 2006, 13:57
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor meester R. op 22 dec 2006, 16:40

Dan heb je mij precies begrepen!
meneer, ik heb nog nooit een meester als juf gehad
meester R.
PABOforum Peuter
 
Berichten: 218
Geregistreerd op: 11 feb 2006, 20:35
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor afsdjk op 21 jan 2007, 19:32

Ik ben blij te horen hoe jullie over god denken. Ik zit zelf op een christelijke school. Ik heb zelf het idee dat ik achtergesteld word omdat ik niet geloof! Met een project waar we vrijwilligerswerk moesten doen bijvoorbeeld gaf ik als rede aan dat ik mee deed om mijn kwaliteiten te verbeteren. Dit vond mijn leraar geen goeie motivatie. Hij zei zelfs dat ik ongemotiveerd was en dat ik het belangrijker moest vinden om die mensen te helpen. Ik kon me er op dat moment niet echt goed meer uitpraten omdat ik me aangevallen voelde. ( Ik heb veel christelijke vrienden en we discuseren hier ook veel over. Ik ben absoluut geen voorstander van geloof en zal zelf nooit geloven maar ik heb er wel respect voor dat iemand gelooft)

Wat vinden jullie van het onderwijs en geloof. (en dan met name basisscholen)
Mag alles zomaar als waarheid worden verteld door gelovige scholen (islamitsche, christelijke enz) of moet er een globale uitleg komen dus weten wie jezus is waarom we kerst vieren (meer cultuur) of moet er helemaal geen uitleg aan besteed worden?

Ik vind zelf dat zowel de belangrijkste christelijke als islamitisch dingen verteld moeten worden en dan niet als waarheid maar meer als cultuur. Zodat kinderen zelf een beeld kunnen en mogen vormen. Als ouders het geloof zo belangrijk vinden zijn er ook gewoon kerken om heen te gaan de school is daar niet voor bedoeld. Dit is mijn mening daarover ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.
Whatever you think, you can or you can't, either way your are right
afsdjk
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 31 jan 2006, 15:37

Berichtdoor Juf Wilma op 21 jan 2007, 21:26

als jij de onderdelen van de verschillende geloven als cultiuur wil gaan overbrengen op de kinderen, waarom heb jij er dan voor gekozen om naar een christelijke opleiding te gaan? daar leer te lijkt mij toch om het geloof over te brengen...als geloof en niet als 'cultuur'??
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor jufmarije op 21 jan 2007, 21:27

Ik werk op een school met voornamelijk islamitische kinderen erop. Zij vieren dus geen kerst thuis. Maar ik vind wel dat zij moeten weten waar het kerstverhaal over gaat. Ik heb het dus verteld, en erbij gezegd dat sommige mensen geloven dat het echt gebeurd is, maar dat er ook mensen zijn die het gewoon een mooi verhaal vinden dat bij kerst hoort.
jufmarije
PABOforum Peuter
 
Berichten: 88
Geregistreerd op: 27 aug 2004, 20:23
Woonplaats: Utrecht
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Filosofische en psychologische gedachten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten