[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Wat kun je als juf wel of niet (als grapje) zeggen!

Wat kun je als juf wel of niet (als grapje) zeggen!

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Wat kun je als juf wel of niet (als grapje) zeggen!

Berichtdoor jufke26jaar op 13 sep 2005, 17:34

wij hadden op de school waar ik werk laatst een hele discussie.
Wat vind jij dat je wel en niet als grapje tegen een kind mag zeggen.
Bijvoorbeeld ''soepkip''

Ik heb hem even hierheen verplaatst - Juf Miriam
jufke26jaar
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 13 sep 2005, 17:32

Berichtdoor Marlies op 13 sep 2005, 18:51

Ik vind grapjes in de vorm van 'scheldwoorden' niet echt kunnen. Ook grapjes over iemands uiterlijk of kleren gaan te ver.
Volgend jaar groep 3!! Heb er zin in!!
Avatar gebruiker
Marlies
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 270
Geregistreerd op: 08 sep 2004, 20:57
Woonplaats: Zwolle
Groep: 3
Schooltype: PC

Berichtdoor juf karina op 13 sep 2005, 19:16

een klein grapje kan natuurlijk wel, als het tenminste een leuk grapje is en je het kind niet voor schut zet. een beetje plagen kan wel vind ik.

maar om een kind bij een andere naam te zeggen dat zou ik zelf niet doen. dus ik zal niet tegen een kind soepkip zeggen. het kind heeft zijn eigen naam en daar noem ik het kind ook bij. dit qua respect naar het kind toe.

op stage (groep met kinderen met autisme) heb ik een keer (met alle goede bedoelingen) tegen een kind gezegt ach je bent ook wel een pechvogel hoor. en dat kind werd toen boos op mij. nu nemen kinderen met autisme alles erg letterlijk en ziet niet dat je het lief bedoeld. ik ben er wel wat voorzichtiger door geworden. maar ik zou het ook niet doen in regulier onderwijs. zoals ik al zij het kind heeft een naam en daar hoort hij of zij ook door genoemd te worden.
lesideeen:
"Education is not the filling of a pail, but the lighting of a fire"
juf karina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 297
Geregistreerd op: 28 okt 2004, 18:23
Woonplaats: drenthe
Groep: 1
Schooltype: katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor onderwijsassistent op 13 sep 2005, 20:56

Ik vind als je met een kind aan het dollen bent en je zegt ''wat een soepkip ben je ook'' dat het wel kan. Maar niet dat je tegen een kind zegt: Hey soepkip kom is hier!!!! je zegt ook wel eens boefie of lievie....
onderwijsassistent
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 08 sep 2005, 19:56
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor juf_miriam op 13 sep 2005, 21:52

Het ligt aan het contact wat je met de leerling hebt. EN aan de leerling zelf...vaak weet je vooraf wel wat je wel/niet kunt zeggen.

Zolang het maar leuk blijft, moet het kunnen...maar de 'tegenpartij' moet het ook kunnen waarderen. Anders; NIET doen!

Voorbeeldje;
in een groep 3 kregen de kinderen hun rapport. Mijn mentor riep iedereen naar voren en daar kregen ze 'officieel' een hand en het rapport.
Bij verschillende leerlingen zei ze voor de grap; "Jij hebt hier niets geleerd, jij moet nog maar een jaartje blijven" Sommige kinderen konden hier heel goed tegen en lagen helemaal in een deuk.
Een leerling echter begon heel hard te huilen en was dus echt geschrokken.
Hij ging snikkend naar huis...en dat terwijl hij de beste van de klas was!

Deze gebeurtenis is me altijd bijgebleven.

Nog zoiets;
het spelletje; hoeveel kinderen staan er achter je?
Een leerling in het midden en diegene moet 'tellen / raden' hoeveel kinderen er achter hem/haar zitten.
Een keer tijdens stage liet mijn mentor alle kinderen al naar het kleedlokaal gaan. De leerling draait zich om; alle kinderen weg...
Vond ie echt niet leuk (was normaal zelf een grote macho).
Maar zijn vertrouwen was op dat moment wel geschaad en hij heeft een lange tijd niet aan spelletjes meegedaan waarbij je je ogen dicht moest doen.

Ik denk dus dat het belangrijk is dat je heel goed aanvoelt hoever je bij bepaalde leerlingen kunnen gaan.
Dingen die het vertrouwen kunnen schaden, moet je laten!

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Jakkenie op 14 sep 2005, 19:13

het spelletje; hoeveel kinderen staan er achter je?
Een leerling in het midden en diegene moet 'tellen / raden' hoeveel kinderen er achter hem/haar zitten.
Een keer tijdens stage liet mijn mentor alle kinderen al naar het kleedlokaal gaan. De leerling draait zich om; alle kinderen weg...
Vond ie echt niet leuk (was normaal zelf een grote macho).
Maar zijn vertrouwen was op dat moment wel geschaad en hij heeft een lange tijd niet aan spelletjes meegedaan waarbij je je ogen dicht moest doen.

Ik denk dus dat het belangrijk is dat je heel goed aanvoelt hoever je bij bepaalde leerlingen kunnen gaan.
Dingen die het vertrouwen kunnen schaden, moet je laten!

Dit doe ik ook wel eens maar ik zeg er alijd van tevoren bij dat ik een grapje ga uithalen! het kind is er dan al op voorbereid en ik blijf er natuurlijk bij!
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 14 sep 2005, 19:18

Zoals ik al zei; bij sommige leerlingen kun je dit wel doen...en bij andere weer niet.
Heel wisselvallig dus.

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Vereltje op 14 sep 2005, 19:54

Ik ben een grote voorstander van humor in de klas. Kinderen moeten leren hiermee om te gaan. Natuurlijk kan niet alles. Je moet weten hoever je kunt gaan en ook kijken wat je band met de kinderen is, hoe he tkind zelf is, .. De 1 kan meer hebben dan de ander.

Ik heb zo ooit stage gelopen bij visueel gehandicapten (blinden en zwaar slechtzienden). het was de periode van sinterklaas. Op de trap had de piet kleine pepernoten gestrooid.

Tine kwam vertellen dat ze er nog 1tje opgeraapt had (was overgebleven) en toen zei ik ook al lachend: "nou jullie zien niet goed, maar die dingen zien ze dan wel liggen hoor!"
Nou ze lagen dubbel!
En dat gaat dan nog over hun eigen beperking... Erg knap van die kids, maar ik vind het wel belangrijk.. humor!
Vereltje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 461
Geregistreerd op: 28 aug 2005, 10:08
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor thomas op 14 sep 2005, 20:27

Humor vind ik ook erg belangrijk! Ik maak erg veel grapjes maar ik let er inderdaad erg op wat ik tegen welke leerling zeg. (ik heb wel eens een boze vader gehad dus....)
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Berichtdoor miekiemousie op 14 sep 2005, 20:42

Ik heb dit inderdaad ook. Net zoals ik vanavond weer een turnles gaf aan kinderen. Ik heb enkele kinderen madam genoemd. Bij één meisje was ik even 'heerlijk' bezig, eerst hing ze ondersteboven aan de balk. Mijn reactie, he aap kom je ook nog. Even later klimt ze op de balk als een 'kikker', toen was ze dus ook een kikker. Het is een kind die er tegen kan, ik weet niet of ik het tegen iedereen zou zeggen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf mama op 14 sep 2005, 21:52

Ik vind het heel moeilijk: omdat het niet altijd alleen afhankelijk is van hoe het kind ermee omgaat, maar ook hoe de rest dit doet. De klas kan een bepaalde grappige naam op minder gepaste momenten overnemen en het kind kan zich dan gepest gaan voelen. Ik heb dat zelf op de lagere school gehad: ik was een keer langzaam met aankleden na de gym in groep 3 (toen nog de eerste klas) en de juf noemde me slakkie. Een paar vervelende kinderen namen het over en vonden me toen opeens sloom met als gevolg dat die grappig bedoelde naam mij tot het einde van de basisschool heeft achtervolgd. Oppassen geblazen dus, ook als het onschuldig is.
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Joke op 14 sep 2005, 22:09

Wat voor jou een grapje is, is het vaak niet voor het kind.
Een grap mag dus alleen maar iets zijn waar het kind zelf ook om kan lachen.
Als anderen erom lachen en het kind niet heb je de plank al misgeslagen. Wees dus altijd heel voorzichtig met wat je zegt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Geoffrey op 18 sep 2005, 16:06

Als je grapjes in de klas wilt maken, dan moet je je leerlingen goed kennen. Ik weet bijvoorbeeld nog wel in groep 7 dat een meisje tijdens het rekenen de hele tijd zat te kissebissen dat de jongen naast haar z'n elleboog iets teveel op haar tafel had (niet dat ze er verder last van had hoor). Dus ik loop daar naartoe: "Wat is er nou aan de hand?" Zij: "ja, Daan zit met z'n elleboog op mijn tafel." Dus ik: "oooh, Daan toch! Hé jongens, horen jullie wat Daan doet, die boef, die crimineel? Hij zit MET ZIJN ELLEBOOG OP ROWENA'S TAFEL!! Wat voor straf moeten wij hem geven voor deze vreselijke misdaad??" :P

Natuurlijk weet ik op zo'n moment dat zowel Daan als Rowena daar best wel tegenkunnen, en we lagen met z'n allen dan ook helemaal in een deuk. Maar zoiets doe ik dus niet als ik de kinderen niet ken.

Of als ouders hun kinderen op komen halen vragen ze weleens hoe het ging. En bij kinderen die eigenlijk altijd goed meedoen zeg ik dan weleens: "nou, die Tim was toch wel zó vervelend zeg. Niet opletten, steeds maar kletsen, z'n werk niet af.... toch Tim?" met een dikke knipoog erbij ;). Maar dat doe ik alleen als ik Tim die dag al een dik compliment voor z'n werkhouding heb gegeven.

Je moet het er dus duimendik bovenop leggen dat het een grapje is. Bij twijfel: niet doen.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor onderwijsassistent op 21 sep 2005, 20:17

DUS SOEPKIP IS HEEL ONSCHULDIG EN MAG WEL????
onderwijsassistent
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 08 sep 2005, 19:56
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Geoffrey op 21 sep 2005, 20:59

............. trek je nu een logische conclusie naar aanleiding van mijn bericht, of wat? :?

Het gaat er volgens mij om dat je weet wat je tegen wie kunt zeggen. Er is niet zoiets als een woordenboek van woorden die wel en niet "kunnen".
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Volgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten