[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Chatten is gevaarlijk

Chatten is gevaarlijk

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Chatten is gevaarlijk

Berichtdoor marjan op 22 okt 2005, 20:38

Ik keek net naar 'debat op 1' en daar volgde ik de discussie 'Chatten is levensgevaarlijk'.

Een stukje van de site:
Het internet telt vele duizenden 'chatrooms', waar je virtueel kunt babbelen met volslagen onbekenden over Jezus, je huisdier of over seks. Uit onderzoek is bekend dat vrijwel alle Nederlandse kinderen (98 procent) tussen de 13 en 15 jaar geregeld chatten. Een chatroom is zoiets als een bezoek aan een kroeg, maar dan anoniem. Het meest bekende chatprogramma is MSN. Chatten is niet alleen maar leuk. het kan ook schadelijk zijn.

Kinderen kunnen niet alleen geconfronteerd worden met grof taalgebruik en obscene plaatjes, ook het gevaar dat ze in contact kunnen komen met pedofielen is reëel. Onlangs heeft het jeugdjournaal zijn chatbox dichtgegooid vanwege een stortvloed aan seks. Vorig jaar kregen zeker drie mannen gevangenisstraf, nadat ze een minderjarig meisje hadden verkracht dat ze via een chatbox hadden ontmoet.

Is het terecht dat ouders zich zorgen maken over 'chattende' kinderen, of is de zorg van de ouders overdreven?


Wat is jullie mening hierover?
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor Geoffrey op 22 okt 2005, 23:57

Chatten is inderdaad gevaarlijk voor kinderen. Internetten is ook gevaarlijk en op straat fietsen is ook levensgevaarlijk. Maar kinderen kunnen leren om hier veilig mee om te gaan. Je zegt tegen een kind dan ook niet: "oh, als je op dat knopje drukt, kun je op internet komen... veel plezier!" Een verantwoordelijke ouder zorgt dat hij toezicht houdt op het internetgebruik van het kind en hier ook open en eerlijk over praat. Wat mag het kind wel en wat niet? Wat moet het kind doen als hij iets ziet dat hem bang maakt? Wat zijn de gevaren?

Wat ik meestal als veiligheidstip aan ouders geef is: maak voor je kind twee e-mail adressen aan. Eén e-mail adres is het algemene adres van het kind. Deze mailbox is toegankelijk voor het kind en voor de ouder, zodat de ouder kan controleren wat hierop binnenkomt. Dit adres kan het kind ook aan internetvriendjes e.d. geven. Als het kind behoefte heeft aan wat meer privacy in e-mail verkeer, dan kan het tweede privé-adres gebruikt worden. Dit adres wordt alleen gebruikt om te mailen of msn'en naar contacten die vertrouwd zijn (klasgenootjes of door ouders goedgekeurde internetcontacten). Op die manier kan het kind veilig internetten en is er toch nog een beetje privacy.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor KipZz op 23 okt 2005, 15:49

Chatten vind ik best gevaarlijk. Kinderen zien de andere "kinderen" als vriendjes. Kinderen die moeite hebben met contact leggen in het dagelijks leven, kunnen hier veel makkelijker contact leggen. Maar hierdoor gaan ze zich op een gegeven moment afsluiten van het echte leven, want ze hebben nu vriendjes (op het internet).
Maar ook de grenzen zijn vager op het internet. Je zegt dingen makkelijker, je doet dingen anoniemer (dat lijkt soms). Ze zijn nog zo goed van vertrouwen, zij creeren een beeld van die ander en geloven hier in.
Ooit leerde ik een meisje kennen op internet ik was toen een jaar of 17. Ze had kanker. Ze was heel zielig, ze had geen contact meer met haar moeder en had alleen nog haar vader. Haar vriendje had het uitgemaakt omdat ze kanker had. Ze had een website hierop stonden foto's van haar, hierop zag je een meisje met een kaal hoofd en ziek. Ze vroeg of ik contact met haar wilde houden want dat kon ze goed gebruiken. Ze had me zelfs het adres gegeven van het ziekenhuis waar ze lag. Ze had ook een cu2 pagina, hierop kwamen reacties waar ze werd uitgescholden en bedreigd.
Later bleek dat ze alles had verzonnen, op de cu2 pagina stond dat ze haar hadden verwijderd. Ze stuurde namelijk die reacties/bedreigingen naar zichzelf onder een andere naam.

Mensen gaan gewoon verschrikkelijk ver op internet, omdat je anoniem bent. Ik vind het voor kinderen echt heel gevaarlijk om met onbekenden te chatten, want je weet niet wie ze zijn en of ze de waarheid spreken.
KipZz
PABOforum Baby
 
Berichten: 36
Geregistreerd op: 04 sep 2004, 16:44

Berichtdoor miekiemousie op 23 okt 2005, 16:47

We hebben het op school nu ook over dit onderwerp. In de module pesten behandelen we ook het digitale pesten. Welke vormen zijn er, want hier moet de leerkracht meer van weten. Er is op dit moment een website in de maak, waarop de studenten van het 4e jaar een vorm van digitaal pesten moeten beschrijven. Ik moet zelf nog op zoek naar een vorm, bijvoorbeeld een bepaalde website. Als met bepaalde sites o.i.d. ervaringen zijn, zou ik dit graag willen horen. Dit zou dan eventueel mijn bijdrage kunnen zijn. Ik wil graag een site onderzoeken, waar al 'slechte' ervaringen mee zijn!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 23 okt 2005, 17:00

In de klas ben ik er nu een beetje mee bezig. De 10 gouden internetregels hangen naast de computers en de kinderen lezen ze zo regelmatig door.
Morgen ga ik deze regels duidelijk met ze doornemen. In de klas mogen ze in principe niet msn-en...en bekijken ze alleen maar sites die ik heb goedgekeurd.

Hoe ouders bij ons op school omgaan met msn weet ik niet. Volgens mij weten ze niet echt goed hoe ze ermee om moeten gaan...zien ze er het kwaad niet van in.
Misschien goed om eens een enquete erop los te laten?
Hee, nog niet zo'n gek idee bedenk ik nu...misschien iets om woensdag tijdens mijn ADV dag mee aan de gang te gaan ;)

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

voor- en nadelen

Berichtdoor speciaal juffie op 23 okt 2005, 17:57

Internet heeft zijn voor- en nadelen.
Ik denk dat chatten best wel 'gevaarlijk'en beschadigend kan zijn.
Met de kinderen op school [vso] en met mijn kinderen thuis heb ik duidelijke afspraken gemaakt.
Geef NOOIT jouw adres /tel nummer of andere privedingen door.
Als mijn kinderen[zijn net 11] aan het msn zijn mogen ze dat alleen met 'bekenden';klasgenootjes, vriendjes, neef en nichtjes.
Ga nooit in op 'rare'' vragen die jij zelf ook niet stelt [VSO] en ik zorg ervoor dat ik onopvallend aanwezig ben tijdens het msnen.
speciaal juffie
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 30 maart 2005, 18:04

Berichtdoor teuntje op 24 okt 2005, 15:31

Bij mij staat de computer in de huiskamer. Zo houd je controle. Dat is trouwens ook zo met de tv. Mijn kinderen hebben geen tv op hun kamer.
teuntje
PABOforum Baby
 
Berichten: 18
Geregistreerd op: 02 feb 2005, 22:17

Berichtdoor camerluca op 07 nov 2005, 22:31

Hierin ben ik heel duidelijk en sluit ik mij aan bij de anderen: chatten door kinderen is gevaarlijk wanneer de ouders hun kinderen zomaar laten begaan. Maar er zijn genoeg manieren om je kind te beschermen tegen 'onruststellende' praktijken via chatten of het bezoeken van bepaalde internetpagina's... Denk maar aan het invoegen van een wachtwoord alvorens gedownloade programma's te installeren (zoals MSN, ...) of bepaalde makkelijk te vinden sites onder verboden bezoekende sites te plaatsen.

Alleen moet je je als ouder bewust zijn van dit, en dat is niet altijd het geval!
camerluca
PABOforum Baby
 
Berichten: 23
Geregistreerd op: 05 apr 2005, 10:51
Woonplaats: Wachtebeke
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron