Het hangt er helemaal van af wat je onder creativiteit verstaat. De meeste mensen denken bij creativiteit aan allerlei knutselzaken. Ja, dan lijken de onderbouwleerkrachten veel creatiever. Alles wat de kinderen doen is 'tastbaar'. Het toont gewoon altijd leuk.
Ik denk dat deze vorm van creativiteit makkelijker is, maar ook makkelijker na te apen van anderen. De Internetideeën vliegen als broodjes over de toonbank.
Ik heb bewondering voor alle leerkrachten uit de bovenbouw die de leerlingen op welke manier dan ook kunnen boeien en aan het werk zetten op welk gebied dan ook. Dat vind ik (ook) creatief. Daarnaast komt dan nog het begrip handvaardigheid om de hoek kijken, een heel andere creatieve vaardigheid, die meestal bedoeld wordt als men het over creatief heeft. Ik denk dat het de kunst is om de oudere leerling te prikkelen overal iets bijzonders van te maken. De kunst om dingen te bedenken die aanspreken en het beste uit de leerling halen en om aanwijzingen te geven die creaties net even een tikje meer geven dan dat ze zelf bedacht zouden hebben.
Kort samengevat: alle leerkrachten zijn op hun gebied creatief op een enkeling na in elke bouw. Die laatste groep zal altijd hulp van anderen nodig blijven hebben. Leve Internet en creaboeken en -tijdschriften.