Ik zit in dubio. Als het gaat over je eigen opgezochte/onderzochte werk en dat presenteer je aan de groep [bijvoorbeeld: atelierwerk] dan vind ik het een ja. Maar als het gaat over een onderwerpje uitzoeken, verslagje schrijven en voorlezen aan de klas dan zeg ik nee.
Het is belangrijk om voor een groep te durven spreken, maar de manier waarop ik veelal hoor/ervaar dat het gebeurd vind ik niet goed.
Als kinderen een onderwerp ongeveer 6 weken uitgediept hebben en dan presenteren vind ik het wel goed. Kinderen weten dan heel goed waar ze over praten.
Bij ons werkt de bovenbouw met atelierwerk. De kinderen kiezen een atelier; tijd, ruimte, natuur en techniek. Daar werken ze ongeveer 6 weken in en daarna volgt een presentatie. Ze hebben dan echt een onderwerp uitgediept en ook wordt er iets bij ontworpen. Dan is een presentatie leerzaam voor de spreker maar ook voor de groep.
Maar daarmee wil ik niet zeggen dat de andere manier fout is, die vind ik zelf minder geschikt..