[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Voor groep 3 moet een ervaren leerkracht staan.

Voor groep 3 moet een ervaren leerkracht staan.

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Voor groep 3 moet een ervaren leerkracht staan. Met iemand die net van de Pabo is benadeel je de kinderen.

mee eens
36
21%
niet mee eens
128
78%
 
Totaal aantal stemmen : 164

Berichtdoor KarenM op 07 nov 2006, 10:49

Tja, ik zou bij voorkeur niet iemand pas van de PABO voor groep 3 zetten als zijn of haar eerste echte klas. Ik vind het echt bikkelen, je hebt veel tijd nodig om alles te doorzien, de signaleringen van het dyslexieprotocol uit te voeren, handelingsplannen daarop te schrijven. Kinderen bijv. andere manieren van schrijven aan te leren als blijkt dat hun motoriek nog niet zover is. Maar wat ik het allerlastigste vind is het vooruitzien wat de doelen door de loop van het jaar zijn, waar ik precies op welk moment naar toe werk (natuurlijk weet ik het in grote lijnen, maar hoe laat ik kinderen die verder zijn vast vooruitwerken (dan moet ik het al in detail weten), oude methode VLL, niet gedifferentieerd) en ook welke acties ik kan zetten op achterblijvers op verschillende gebieden.
Ik geloof best dat ik het aardig doe, na half jaar afgestudeerd eerst half jaar hogere groep en nu groep 3, maar denk dat ik het volgend jaar al weer veel beter zou doen en het gevoel heb kinderen nu toch wat te kort te doen.
Essentieel vind ik wel het contact met mijn duo, zodat we veel kunnen afstemmen en bedenken. Als fulltimer als eerste baan groep 3 lijkt me een hell of a job.
KarenM
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 29 mei 2006, 09:59

Berichtdoor mien mina op 07 nov 2006, 17:49

Ik heb dit jaar ook voor het eerst groep 3, derde jaar voor de klas.
Ik moet ook zeggen dat het nog specifieker is dan ik had verwacht. Je moet alles zo goed voor ogen hebben, altijd stil staan bij je doelen en bij de grote verschillen tussen de kinderen.
Straks de eerste rapporten maken...
Ik zou er inderdaad ook niet aan moeten denken om dit jaar zonder goede parallel te hebben moeten doen.
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor miekiemousie op 08 nov 2006, 14:51

Ben ik eigenlijk benieuwd, hoe denken jullie over iemand die zijn LIO heeft gelopen in groep 3. Zou deze persoon dan niet het jaar erna groep 3 kunnen blijven doen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 08 nov 2006, 14:53

Dat hangt van het resultaat af. :D ;)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor mien mina op 08 nov 2006, 15:43

Bij ons in de gemeente worden er geen LIO-ers aangenomen in groep 3!
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor miek op 08 nov 2006, 15:52

Ik ben ook afgestudeerd in groep 3 (bij ons heet het geen LIO maar het is in principe hetzelfde) en ik denk ook wel dat ik groep 3 nu zou kunnen draaien. Natuurlijk is begeleiding heel fijn maar ik denk dat alle beginnende leerkrachten (ook in andere groepen) dat fijn vinden.
Ik vond het juist heel fijn om in groep 3 af te studeren. Juist omdat je dan nog veel begeleiding krijgt.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Joke op 08 nov 2006, 16:12

Bij ons in de gemeente worden er geen LIO-ers aangenomen in groep 3!

Hier kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Dit hangt samen met mijn mening dat een onervaren leerkracht hier beter pas kan werken na wat ervaring te hebben opgedaan en met een goede begeleiding en ondersteuning.

Ik kan me ook voorstellen dat je die ervaring juist opdoet als je van A tot Z begeleid wordt tijdens je LIO. Daarna kunnen doorgaan in groep 3 hangt dus af van het behaalde resultaat tijdens je LIO.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor mirjam op 08 nov 2006, 17:35

Ik vind dat je niet iedereen over 1 kam kan scheren. Onervaren betekent niet dat je zo'n klas niet kan draaien. De een heeft er mee feeling voor dan de ander. Er zijn ook leraren die al 20 jaar in het onderwijs zitten en nog steeds niet 'goed' een klas kunnen draaien.
Ik vind dat je moet kijken naar de persoon zelf. Hoe de persoon zelf is en wat zijn/haar inzet is voor de klas en je eigen ontwikkeling.
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Berichtdoor timgearz op 09 nov 2006, 09:26

Betekent dit dan eigenlijk ook dat je er geen lio-ers in groep 3 mogen lopen?? En eigenlijk ook geen stagiares, want ja die doen het misschien verkeerd, ook al staan die er maar een paar dagen voor, het is misschien verwarrend en vervelend..
13/14: Groep 5, 12/13: Groep 6, 11/12: Groep 7, 10/11: Groep 7, 09/10: Groep 4, 08/09: Groep 4,



Avatar gebruiker
timgearz
PABOForum team
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 12 feb 2005, 19:32
Woonplaats: Den Haag
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor mien mina op 09 nov 2006, 18:12

Bij ons is de regel geen LIO stagiaires in groep 3 en in groep 8.
Gewone stagiares worden wel aangenomen.
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor timgearz op 09 nov 2006, 19:26

En... bij de kleuters leren de kinderen op zich ook heel veel.. Ik heb mensen wel eens horen zeggen dat je bij de kleuters en groep 3 het meest leert van de hele basisschool, dus dan ook niet bij de kleuters??
Luisteren (naar elkaar).. stil zitten voor bepaalde periode... sociale vaardigheden enz.
13/14: Groep 5, 12/13: Groep 6, 11/12: Groep 7, 10/11: Groep 7, 09/10: Groep 4, 08/09: Groep 4,



Avatar gebruiker
timgearz
PABOForum team
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 12 feb 2005, 19:32
Woonplaats: Den Haag
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Frouckje op 06 dec 2006, 21:22

Niet iedereen is geschikt voor groep 3, maar als je net afgestudeert bent en een geboren groep 3 juf? Dan kan ik geen goed argument bedenken waarom het niet zou kunnen ;)
Frouckje
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 06 dec 2006, 14:51

Re: Voor groep 3 moet een ervaren leerkracht staan.

Berichtdoor Bluelady op 30 okt 2007, 20:42

Ja! Maar met ervaren bedoel ik dan eigenlijk een goede leerkracht... :roll:
Dus dat kan ook iemand zijn die net van de PABO komt!
Bluelady
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 09 okt 2007, 15:20
Woonplaats: Rotterdam
PABO jaar: 3

Re: Voor groep 3 moet een ervaren leerkracht staan.

Berichtdoor Sylvia op 30 okt 2007, 21:10

Ha, wat leuk dat deze topic weer geopend wordt na bijna een jaar. In maart 2006 beweerde ik nog dat ik een groep 3 nog niet aandurfde. Na het afgelopen jaar in verschillende groepen ingevallen te hebben en het laatste halfjaar zelf een kleuterklas gehad te hebben heb ik wel voldoende zelfvertrouwen opgebouwd om erin te stappen. Toen ik aan het begin van het schooljaar de kans kreeg om vier dagen te gaan werken in groep 3 heb ik de kans meteen aangegrepen. Ondanks dat je nog niet echt van ervaring kan spreken vind ik dat ik goed bezig ben. Goed, ik kies nog voor veilig en sla geen onderdeel uit de methodes over. Vraag regelmatig bij collega's na hoe ik iets het best aan kan pakken, duik elke dag in boeken en internet om nóg meer te weten te komen. Ik houd alles wat ze doen en presteren zo veel mogelijk bij zodat ik er als de kippen bij ben als er eentje dreigt uit te vallen. Ik steek er ongelooflijk veel tijd in. Heel veel meer dan ik in mijn oude klas deed. Het kost heel erg veel energie om alles goed te organiseren, maar door een goede organisatie kan ik dus de tijd die ik heb volledig aan de kinderen besteden.
Vooral de eerste weken ben ik aan het zoeken geweest hoe ik het nou precies wilde doen, dan kwam ik er soms ook wel achter dat het anders moest. Ik overlegde dan even met de kinderen, zei dat ik het eigenlijk niet zo handig vond. Wat vonden zij ervan, zou het misschien handiger kunnen. Zij waren dan wel nieuw in groep 3, maar ik ook. Zo hebben we met elkaar een fijne manier van werken gevonden.
En tja, ik ben één van de laatste die van school vertrekt en dan zit mijn tas nog vol met allerlei dingen die ik thuis nog moet doen maar het geeft zo ontzettend veel voldoening.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Voor groep 3 moet een ervaren leerkracht staan.

Berichtdoor mamajuf3 op 31 okt 2007, 07:19

Ik heb vorig jaar mijn lio in groep 3 gelopen, en afgesloten met een zeer goed. Ik moet zeggen dat deze leeftijd en dit schooljaar voor mijn gevoel echt mijn ding is. (ik dacht dat ik echt een onderbouw juf was, maar ondertussen veel ingevallen in de boven en middenbouw, en dit vind ik ook geweldig :D )
mamajuf3
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 26 sep 2007, 19:02
Groep: 0
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten