door vlinders op 19 maart 2006, 11:33
Ik ben het met de stelling eens omdat een ervaren leerkracht beter in staat is om (afwijkende) problematiek te signaleren, te plaatsen en adequaat te helpen. Dit is met name in groep 3 (en groep 2,7 en 8 ) van groot belang. Ongeacht welke groep je hebt, ga je voor die groep. Maar alleen ervoor gaan is niet (altijd) afdoende. Er is kennis, inzicht en ervaring voor nodig. Als startende leerkracht moet je nog aan zoveel wennen (de nieuwe school, de schoolregels, het ritme, het schoolsysteem, de vergaderingen en alle zaken buiten het lesgeven en de directe zorg voor de groep om en misschien ook het zelfstandig gaan wonen enz.) dat dat al voldoende van de starter vraagt.
Er is nog een uitspraak:
Het eerste jaar leer jezelf
het tweede jaar leren jij en de kinderen,
het derde jaar leren de kinderen.
Mijn ervaring is dat dit vaak opgaat en dat dat ook helemaal niet erg is zolang men zich ervan bewust is en er rekening mee houdt, ernaar handelt. Laat starters dus starten in groep 4,5 of 6 in hun belang en in het belang van de kinderen. Maar goed, dit is een ideaal plaatje, de werkelijheid is vaak anders.
wat niet kan, is nog nooit gebeurd.