[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Is overgewicht een indicatie van een onverschillige opvoedin

Is overgewicht een indicatie van een onverschillige opvoedin

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor tine op 07 dec 2004, 18:52

Ik zag net een documentaire op 2 vandaag, waar het over het al dan niet aanstellen van vakleerkrachten voor gym ging.
Er werd gesteld dat de basisscholen vaak schuldig zijn aan het feit dat steeds meer kinderen tegenwoordig te dik zijn. Scholen hadden ter voorkoming hiervan vakleerkrachten aan moeten stellen.

Er werd aan aan directeur en een leerkracht de vraag gesteld of ze een vogelnestje konden maken.. ik vond dit vrij suggererend.

Ik weet niet of iemand van jullie de documentaire heeft gezien, maar ik vond het een beetje subjectief overkomen..

Wat vinden jullie van dit gegeven? Heeft vetzucht een directe relatie met de aanwezigheid van vakleerkrachten gym op school?

En, los van het feit dat je al dan niet vind dat gym beter aan deskundigen over gelaten kan worden, is het zo slecht gesteld met de kennis over bewegingsonderwijs?
Een gymdocente zei dat zij leren hoe je bijvoorbeeld kinderen moet vangen.. dit kan ik ook, denk ik dan..
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor Doornroosje op 07 dec 2004, 19:03

De vraag is of men het ook doét!
Ik heb vandaag een gymles aan groep 3-4 gegeven zoen worden door een sportjeugdwerkster, die vroeger de opleiding heeft gedaan, voorafgaand aan het CIOS...
Dat was toch van een geheel andere kwaliteit dan ik doorgaans gegeven zie worden.
Bewegingsonderwijs heeft tegenwoordig tot doel,kinderen te laten ervaren hoe leuk bewegen is, zodat ze zich gemotiveerd zien in hun vrije tijd te gaan sporten.
Kinderen bewegen veel minder dan vroeger: met de auto gehaald en gebracht, veel minder buiten spelen, op schoolpleinen niet bewegen maar ruilen van welke rage dan ook...
Het onderwijs is niet verantwoordelijk voor de 'vetzucht'van kinderen, wel voor gedegen bewegingsonderwijs op school.
Ik knijp mijn tenen bij elkaar als ik de 'knutselideeën'op het forum voorbij zie komen, omdat dat niet in verhouding staat tot handvaardigheid. (mijn kwaliteit, anderen zijn heel goed thuis in b.v. muziek)
Ik neem aan dat hetzelfde het geval is bij bewegingsonderwijs. Hoeveel mensen stellen zich van te voren een motorisch doel, een speldoel, een vaardigheidsdoel, tijdens hun lesvoorbereiding?
Ik ben vóór vakleerkrachten, wanneer afgestudeerde leerkrachten niet voldoende eigen vaardigheden en vakinhoudelijke en vakdidactische kennis hebben, om deze vakgebieden te geven zoals het hoort.
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor Yanne op 07 dec 2004, 22:07

De documentaire heb ik niet gezien, Tine.

Met D-rose ben ik het eens: ik denk dat de 'kwaliteit van het onderwijs' de laatste decennia achteruitgegaan is met het verdwijnen van veel vakleerkrachten.
Vroeger in die goeie ouwe tijd :P kreeg ik op de lagere school behalve van mijn eigen meester/juf les van:
- de pastoor (wel afgestudeerd theoloog maar geen pedagoog) voor godsdienst
- handwerkjuf (alle kinderen konden aan het eind vd school breien en haken en borduren en naaien en de meesten ook weven, stoppen, macrameeen enz
- muziekleraar, afgestudeerd conservatorium schoolmuziek
- handenarbeid, allemaal leren timmeren figuurzagen schilderen gutsen enz enz
- gymnastiek

En ik bedenk dat het voor de leerkracht ook fijn was, hij was lang niet bij alle lessen er zelf ook bij , kon dus ook nakijkwerk oid doen denk ik...

Ook gaven leerkrachten vakken waar ze zelf goed in waren in andere klassen. Waarom gebeurt dat toch zo weinig???

Om weer bij je topic terug te komen Tine,
ik denk dat het heel goed is om goed geschoolde leerkrachten in te zetten voor gym , voor veel leerlingen is het het enige sportaanbod dat ze krijgen.
De school verantwoordelijk houden voor de vetzucht van de leerlingen vind ik belachelijk.
groet van Yanne
Avatar gebruiker
Yanne
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 482
Geregistreerd op: 05 apr 2003, 16:47

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor tine op 08 dec 2004, 16:14

Dat er meer vakleerkrachten zouden moeten zijn, en dat die veel dingen beter aanpakken wilde ik ook niet ter discussie stellen (dat wilde ik duidelijk maken met deze zin:)
los van het feit of je al dan niet vind dat gym beter aan deskundigen over gelaten kan worden

maar door de negatieve ondertoon in de documentaire kreeg ik het idee dat problemen als vetzucht komen door de gebrekkige leerkracht. Dit valt toch nog wel mee? Ik heb, zoals die gymjuf in het filmpje, ook kinderen leren vangen enzo.
Natuurlijk hebben vakmensen een uitgebreidere kennis en hebben zij hun vaardigheden meer specifiek ontwikkeld, maar dat is een andere discussie (die van óf er vakmensen aangenomen zouden moeten worden), waarvan ik denk dat heel veel mensen het hier wel over eens zijn.

Maar de scholen dit soort dingen in de schoenen schuiven, kwam bij mij wat naar over.
Scholen moeten vakleerkrachten aannemen, maar geld daarvoor, ho maar!
en dan is het de schuld van scholen dat kindern dik worden en dat de kwaliteit op die gebieden achteruit gegaan is!
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor Geoffrey op 08 dec 2004, 18:17

Totale onzin. Het is de taak van de ouders om op het gewicht van hun kinderen te letten, niet de taak van de school. Als ouders zien dat hun kind veel te weinig beweegt, moeten zij er maar voor zorgen dat dit kind op een sport gaat, of meer buiten gaat spelen. Straks krijgen scholen nog de schuld als een kind een verkoudheidje heeft. Opvoeding is nog altijd in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ouders. De school heeft hooguit een adviserende rol hierin.

Wat betreft de kwaliteit van bewegingsonderwijs: natuurlijk is het veel beter dat bewegingsonderwijs gegeven wordt door vakleerkrachten. Maar die discussie is al ettelijke malen gevoerd hier.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor Juf Kristel op 08 dec 2004, 18:26

Hoe staan jullie eigenlijk tegenover snoep op school? Bij ons is dat alleen toegelaten bij feestelijke gelegenheden zoals verjaardagen, en dan nog vragen wij (pas op: vragen is niet opleggen) aan de ouders om het een beetje gezond te houden.
Verder wordt er iedere dag redelijk veel bewogen, vooral in de jongste klasjes. Er wordt echt heel veel bewegend geleerd (rekenen gaat bijvoorbeeld heel vaak gepaard met bewegingsoefeningen en -spelletjes).

Maar ik vind inderdaad ook wel dat het in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ouders is, tenslotte vullen zij nog steeds de brooddozen en niet wij!
Avatar gebruiker
Juf Kristel
PABOforum Baby
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 29 nov 2004, 08:14

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor Pien op 08 dec 2004, 18:30

Wij hebben sinds kort een steng beleid hierover, er wordt gezond getrakteerd (nee ook geen chips), mochten er kinderen toch komen met snoep, dan mogen ze dit uitdelen als de kinderen naar huis gaan.
Ook bij het overblijven letten we goed op wat er uit de broodtrmmels komt (continu rooster), brood en fruit, koek mag niet.
Als hapje tussendoor hebben we crackers (onderbouw) en fruit (midden- en bovenbouw), kortom wij proberen er alles aan te doen om gezond te eten!
Pien
PABOforum Baby
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: 15 aug 2004, 14:04
Woonplaats: Delft

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor Juf Kristel op 08 dec 2004, 18:32

Bij ons is het net hetzelfde, de regels bij jullie klinken bijna nog strenger dan bij ons! Ik vind dat eigenlijk maar normaal, maar er zijn heel wat mensen die daar anders over denken.
Avatar gebruiker
Juf Kristel
PABOforum Baby
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 29 nov 2004, 08:14

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor Geoffrey op 08 dec 2004, 18:34

Volgens mij zijn die kinderen zo dik omdat ze zich thuis helemaal volstouwen met van alles en nogwat. Als je soms weleens kinderen over straat ziet lopen met van die grote zakken chips....... ik pak graag tussendoor iets lekkers en dat is lang niet altijd even gezond, maar een hele zak chips krijg ik nooit van z'n leven achter elkaar naar binnen. :P
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor Juf Kristel op 08 dec 2004, 18:37

En op de trein! Dat moet je soms eens zien! Het is verschrikkelijk. Als je ziet hoe de kinderen (of tieners zijn het dan meestal al) zich daar op de zakken met snoep storten, ze lijken wel uitgehongerd, je vraagt je af of ze de hele dag geen eten hebben gekregen (akkoord, in sommige schoolkantines is het inderdaad niet te harden) en of er dan thuis geen maaltijd meer op hen wacht.
Avatar gebruiker
Juf Kristel
PABOforum Baby
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 29 nov 2004, 08:14

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor Kevinber op 08 dec 2004, 18:50

Vetzucht heeft helemaal niets te maken met een gebrek aan kundigheid van een leerkracht!
Het is lachwekkend te veronderstellen dat één uurtje bewegingsonderwijs in de week van invloed kan zijn op het gewicht van kinderen. Dit is niet reëel.
En ook bij een minder vakkundig leerkracht zullen kinderen bewegen in een les. Misschien technisch niet zo perfect, maar de meeste zijn doodmoe na een leuk tikspel.. Onzin dus.
Wat veel meer van belang is, is in hoeverre de kinderen bewegen naast de gymles. Doen ze aan sport in hun vrije tijd, of zitten ze alleen maar binnen? Gaan ze voetballen in de pauze, of staan ze bij een bankje te praten? Veel belangrijker dan een technisch perfect vogelnestje. Want daar ga je echt niet van zweten hoor...
Avatar gebruiker
Kevinber
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 29 apr 2003, 19:35
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor Juf Kristel op 08 dec 2004, 19:13

Ja, precies. Als het alleen aan dat verplichte uurtje bewegingsonderwijs moet liggen... Inderdaad, zoals Kevin zegt, de pauzes zijn ook een kans om de kinderen tot wat beweging aan te zetten (maar ook hier zeg ik wel weer duidelijk: aanzetten tot, en dus niet verplichten), en bovendien kan je in de andere lessen toch ook veel beweging integreren.
Avatar gebruiker
Juf Kristel
PABOforum Baby
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 29 nov 2004, 08:14

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor tine op 08 dec 2004, 20:12

het is wel een beetje offtopic misschien, maar in bijvoorbeeld (amerikaanse, maar je ziet het hier ook steeds meer!) schoolkantines wordt ook eten aangeboden wat ik als kind nóóit at. En nu bij wijze van uitzondering. Saucijzenbroodjes, chips, pizza's, hamburgers, friet... :o
Terwijl ik dit schrijf, moet ik weer aan de film Supersize Me denken. Erg grote, en vaak onopgemerkte en ondergewaardeerde dikmakers zijn frisdranken. De cola-machines. De manier waarop je sommige kinderen cola ziet wegslurpen, daar krijg ik spontaan maagzweren van...

maar goed.
ik vind eigenlijk dat dezelfde discussie te voeren is over veel meer vakken op school; handvaardigheid, muziek, natuureducatie, enz..
vakleerkrachten zijn geen overbodige luxe. leerkrachten zijn al behoorlijke manusjes-van-alles, toch? dat houdt toch een keer op?? of niet?

maar wat ze allemaal niet in de schoenen geschoven wordt, word ik soms maar moedeloos van hoor
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor Rhea als gast op 09 dec 2004, 12:42

Wat leuk dat we hier over discussiëren. Samen met een (niet meewerkend) groepje werken we ook een zelfde soort stelling uit. Even een kritische vraag tussendoor.
Denk je niet dat als je de gezonde dingen de school in haalt, en de ongezonde dingen uit de school bant, denk je dan niet dat kinderen juist meer trek krijgen in die enorme zak chips? Ik denk namelijk dat de oplossing ligt bij de reclames en de prijzen van de ongezonde artikelen.
Wij kregen thuis alleen maar verantwoorde tussendoortjes, als je dan om je heen allemaal mensen een mars ziet eten ben je gewoon geneigd om lekkers te gaan kopen. Mijn gewicht stamt uit die tijd! (te zwaar dus!)
Ik weet geen kant en klare oplossing. Maar ik ben iig van mening dat er een vakdocent gym moet zijn op school, dat er op school aandacht moet zijn voor goede voeding en een goede manier van bewegen. Ouders mogen best aangesproken worden op het eetgedrag van hun kinderen op school.
Er liggen nu nog taken genoeg voor ouders en overheid!
Rhea als gast
 

Re:Vetzucht door gebrek aan kundigheid leerkracht?

Berichtdoor tine op 09 dec 2004, 13:20

ik ben het wel met je eens hoor. Je word doodgegooid met reclames over chips, snoep, pizza.. Ik denk ook wel dat hier een belangrijke oorzaak ligt.
Maar inderdaad ook bij de opvoeding. Ik kreeg vroeger als hoge uitzondering een keer zo'n klein zakje chips, moet je zien wat voor megazakken de kids tegenwoordig wegwerken!
Maar ouders erop aan kunnen spreken.. oei, dat weet ik niet hoor.. moeilijk.

en oja; fabrikanten en winkels hebben naar mijn idee hier ook 'schuld' aan. Je ziet steeds grotere dingen. Mega-chipszakken, kingsize marsen, en allemaal zo makkelijk te koop! Fruit moet je bij elkaar zoeken en wegen, candybars en snoep ligt heel gemakkelijk voor het grijpen bij kassa's, bij tankstations, in automaten, kiosken, enz.
Het word gewoon te makkelijk om ongezond te leven!


Wat je zegt over juist trek krijgen in iets ongezonds als je alleen gezonde dingen voorgeschoteld krijgt, weet ik zo net nog niet..
Ik heb een keer op tv gezien dat er d.m.v. een programma de eetgewoontes van dikke kinderen in Amerika veranderd werden. Onzin, dacht ik. Kinderen lusten iets wel of niet.
Maar: terwijl ze eerst liepen te kokhalzen van een wortel of een stuk fruit, vonden ze dit later heerlijk. Door een gestructureerde aanpak. Natuurlijk blijven die ongezonde dingen lekker, maar als die dingen niet in de kast liggen, en gezonde dingen zo voor het pakken liggen, denk ik echt wel dat dit invloed heeft hoor.
Als ik helemaal op de gezonde toer ben, en fruit en gezonde dingen in huis haal, heb ik helemaal geen zin meer in candybars en chips enzo..
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Volgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron