[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - MSN/mailcontact tussen leerkracht en leerling: verbieden

MSN/mailcontact tussen leerkracht en leerling: verbieden

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Berichtdoor Tom op 24 mei 2006, 17:17

En weet je wat het is - iedereen die msn wel goed vindt, die msnt zelf ook met leerlingen.

Misschien omdat juist díe mensen weten wat het precies inhoudt en er de voordelen van zien?
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Berichtdoor mirjam op 24 mei 2006, 17:40

Ik kan me wel een beetje de mening van moimoi voorstellen. Je gaat leerlingen ook niet opbellen, dus waarom dan wel msnen?
Ik msn niet met mijn leerlingen, ik zie niet in wat daar de meerwaarde van is. Het kan alleen maar vervelende situaties opleveren. Een paar voorbeelden: kinderen die beledigd zijn als je niet met ze praat, kinderen die jaloers worden of zich buitengesloten voelen omdat zij geen msn of internet hebben, ouders die hier misschien anders over denken, en er kunnen ook verkeerde dingen gebeuren zoals moimoi al zei. Nu weet je van jezelf natuurlijk wel dat je nooit wat raars zou doen, maar je weet niet hoe iemand anders daar over denkt.

Vooral het feit dat niet alle leerlingen een computer met internet hebben stuit mij tegen de borst. Ik vind dat niet eerlijk tegenover deze leerlingen.
Ik vind het wel heel goed dat sommigen van jullie hele duidelijke afspraken hebben gemaakt met de kinderen in de klas. Ik denk dat als ik het ooit nog eens zou doen dat ik dan ook eerst afspraken zou maken. Dan weten de kinderen ook goed waar ze aan toe zijn.

Ik vind niet dat door een fout van 1 leerkracht het helemaal afgeschaft moet worden, maar het is wel belangrijk er goed voor jezelf over na te denken.Leerlingen zien hun leerkracht veel vaker al als een maatje en op deze manier maak je die drempel nog lager.

Ik begrijp ook goed dat anderen dit leuk vinden en wel msnen met leerlingen, maar ik zou me er niet goed bij voelen. Op school maak ik al zoveel mogelijk tijd vrij om met de kinderen te kunnen praten.

Misschien is het wel handig als elke school hier eens een vergadering aan wijdt om met elkaar tot een conclusie te komen over de 'regels' en meningen wat betreft dit onderwerp.

Dan heb ik nog een vraag aan de mensen die wel msnen met hun leerlingen: Wat denken de ouders hiervan?? En weten de ouders hiervan??
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar....
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Berichtdoor moimoi op 24 mei 2006, 18:20

Tom zei: Misschien omdat juist díe mensen weten wat het precies inhoudt en er de voordelen van zien?

Tja, er zijn uitzonderingen zoals met dat autistische meisje, maar voor de rest vind ik msn vaak "niet diepgaand en onzinnig".
Echte hoogstaande gesprekken voer je vaak niet.
Wij hebben op school de inloop elke morgen en middag, dan heb ik alle tijd om met kinderen persoonlijk te praten. Ik vind dat veel persoonlijker dan MSN. Ik ben het ook helemaal eens met Mirjam. Want je hebt ook kinderen zonder msn of die t niet mogen. Ik zou het als kind niet leuk vinden als ik hoor dan anderen msnen met de leerkracht, en ik niet.
Wij hebben er een vergadering over gehad, en besloten dat je "zakelijk" en "prive" gescheiden moet houden. En om vervelende dingen te voorkomen.

Ik ben benieuwd naar het volgende: waar heb je het over met de leerlingen?
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Anita op 24 mei 2006, 19:25

Even voor de duidelijkheid: zelf spreek ik de leerlingen niet aan. Zij spreken mij aan als ze daar zin in hebben en vaak is het alleen maar een gesprekje met de vraag hoe het met me gaat en waarin ze vertellen wat ze die dag gedaan hebben.
Soms moeten ze echt even iets kwijt en dan vertellen ze me dat.

Ik heb er wel afspraken over gemaakt:
-als ik geen tijd / zin heb zeg ik dat en moeten ze niet door blijven zeuren
-wie vervelend is wordt geblokkeerd
-de kinderen mogen vertellen waar ze mee zitten, maar het moet geen 'roddelen' worden.

En over het scheiden van privé en zakelijk: ik heb heel veel collega's die in het dorp zelf wonen en ook kinderen bij ons op school hebben. Zij hebben buurkinderen in de klas, de kinderen komen bij hen over de vloer enz. Hoe zit het daar dan mee, moet je dat ook gaan verbieden?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor moimoi op 24 mei 2006, 21:06

En over het scheiden van privé en zakelijk: ik heb heel veel collega's die in het dorp zelf wonen en ook kinderen bij ons op school hebben. Zij hebben buurkinderen in de klas, de kinderen komen bij hen over de vloer enz. Hoe zit het daar dan mee, moet je dat ook gaan verbieden?

nee natuurlijk niet, we hebben het toch over msn??
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Tom op 24 mei 2006, 21:25

Je gaat leerlingen ook niet opbellen, dus waarom dan wel msnen?

Ík ga zelf geen contact zoeken met de leerlingen, *zij* nemen contact op met MIJ. Dus dat zou het zelfde zijn als ze me zouden bellen. IK ga zelf niet bellen/gesprekjes aanknopen. Waarom doe ik het? Om hun nog een mogelijkheid te geven problemen te droppen waar ik misschien anders geen tijd voor zou hebben.

Het kan alleen maar vervelende situaties opleveren. Een paar voorbeelden: kinderen die beledigd zijn als je niet met ze praat, kinderen die jaloers worden of zich buitengesloten voelen omdat zij geen msn of internet hebben

Nog nooit meegemaakt.

Misschien is het wel handig als elke school hier eens een vergadering aan wijdt om met elkaar tot een conclusie te komen over de 'regels' en meningen wat betreft dit onderwerp.

Weet je wat het is? Dan heb je een stel ouwe knakkers bij elkaar zitten die totaal niet weten waar ze het over hebben, en die gaan dan beslissingen nemen. Jonge docenten (en oudere jongeren, om ze zo maar eens te noemen) weten verdomde goed waar ze mee bezig zijn. Welkom in 2006. Misschien was er vroeger ook zo'n trammelant toen de eerste telefoon zijn intrede deed, geen idee.

Dan heb ik nog een vraag aan de mensen die wel msnen met hun leerlingen: Wat denken de ouders hiervan?? En weten de ouders hiervan??

Ouders weten er van, maken er geen enkel probleem van. Ze vinden het goed dat ik op die manier ook voor leerlingen (en ouders) te bereiken was. Waren zelfs ouders die me via MSN aanspraken, zoals ik boven al schreef.

Even voor de duidelijkheid: zelf spreek ik de leerlingen niet aan. Zij spreken mij aan als ze daar zin in hebben

Precies, dát moet ook vind ik. Ik spreek zelf nooit leerlingen aan. Ik stel me dan voor hoe ik het zelf (als leerling) ervaren zou hebben. Toen ik leerling was, was er nog geen MSN.. Ik vraag me af hoe ik er zelf toen mee om zou zijn gegaan..

En over het scheiden van privé en zakelijk: ik heb heel veel collega's die in het dorp zelf wonen en ook kinderen bij ons op school hebben. Zij hebben buurkinderen in de klas, de kinderen komen bij hen over de vloer enz. Hoe zit het daar dan mee, moet je dat ook gaan verbieden?

Inderdaad. En ik blijf er bij, vanwaar die ophef? Kan me er soms echt over opwinden. Ga toch es met je tijd mee, en als je er geen zin in hebt, dan LAAT het lekker, maar ga niet liggen emmeren.

Tja, er zijn uitzonderingen zoals met dat autistische meisje, maar voor de rest vind ik msn vaak "niet diepgaand en onzinnig".
Echte hoogstaande gesprekken voer je vaak niet.

In jouw geval niet misschien. JOUW ervaringen. JOUW mening.

Wij hebben op school de inloop elke morgen en middag, dan heb ik alle tijd om met kinderen persoonlijk te praten. Ik vind dat veel persoonlijker dan MSN.

Okee. Maar stel he, ik ben mentor, dat ik eens die tijd NIET heb? En nou ga ik het ook even helemaal zwart/wit stellen: als iemand dan PERSOONLIJK met die kinderen aan het praten is, wie zegt dat er dan niks kan gebeuren? Zelfde met MSN. Het ligt aan de persoon/docent.

Ik ben benieuwd naar het volgende: waar heb je het over met de leerlingen?

Waar heb jij het over met je leerlingen tijdens je inloop-uur?
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Berichtdoor mirjam op 24 mei 2006, 21:59

Inderdaad. En ik blijf er bij, vanwaar die ophef? Kan me er soms echt over opwinden. Ga toch es met je tijd mee, en als je er geen zin in hebt, dan LAAT het lekker, maar ga niet liggen emmeren.


Tom, er is geen ophef. Dit is een stelling en er wordt om meningen gevraagd. Die mening geven wij dan ook. Ik heb al gezegd in mijn vorige bericht dat ik jullie begrijp maar dat ik het zelf niet zou doen. Dat is ook een mening! Net als die van jou.
Daarnaast ben ik gewoon benieuwd wat jullie redenen zijn om wel of niet met leerlingen te msnen. Dat maakt een dicussie zo interessant, ideeen en meningen uitwisselen.
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Berichtdoor moimoi op 24 mei 2006, 22:00

Zo Tom, dat is een lang verhaal. Ik denk dat we t onderwerp maar moeten laten rusten... Ik heb mijn mening, jij de jouwe. En wat is goed en wat is fout? Zolang iedereen er op de juiste manier mee omgaat niemand. Ik ben (zoals je nu vast wel weet..) tegen het msn contact met leerlingen, jij bent voor.
Waar ik het over heb tijdens de inloop? Van alles, hou van persoonlijkheid en contact.
Maar - ik weet zeker dat we allebei dezelfde dingen willen en het beste met de kinderen voor hebben! Op onze eigen manieren.
Toch?? :lol:
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor moimoi op 24 mei 2006, 22:01

groetjes Maxime
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Geoffrey op 25 mei 2006, 13:05

Ik denk dat de discussie tussen moimoi en Tom niet helemaal over het onderwerp gaat. Het gaat niet over de vraag of je MSN-contact met leerlingen wel of niet persoonlijk positief inzet. Het gaat erom of je het moet verbieden of niet (en e-mail ook maar meteen... daar heb ik je nog niet over gehoord, moimoi).

Ik zie MSN persoonlijk als een mogelijk communicatiemiddel tussen leerkracht en leerling, mits daar goede afspraken over gemaakt worden. Moimoi, jij zegt dat het "alleen maar vervelende situaties kan opleveren", maar daar ben ik het niet mee eens. Het voordeel van MSN is dat het voor kinderen de drempel verlaagd om open tegen je te zijn. Jij praat met kinderen in het inloopuurtje, maar laten ze dan ook echt het achterste van hun tong zien? Zal een kind tijdens het inloopuurtje, met andere kinderen die in de klas rondlopen, en met jou als "grote volwassene" open tegen je vertellen dat het gepest wordt? Ik denk het niet. Ik praatte met kinderen óók heel veel tijdens de inloop, maar pas toen ik één van de kinderen op MSN sprak, hoorde ik dat hij gepest werd door een paar jongens uit een klas hoger. Dat verklaarde voor mij een hoop signalen die hij in de klas uitzond. Ook zal een kind eerder geneigd zijn iets te vertellen over de thuissituatie, en dat is ook voor jou als leerkracht waardevolle informatie om een compleet beeld van het kind te krijgen. Het argument dat MSN alleen maar vervelende situaties kan opleveren is dan ook volstrekt niet waar.

Wat betreft het gescheiden houden van werk en privé denk ik dat dit niet helemaal opgaat als je leerkracht bent. Bij een kantoorbaan kun je werk en privé prima gescheiden houden, maar als leerkracht móet je wel inzicht hebben in de privélevens van kinderen. Je moet tenslotte weten wat er speelt om daar je pedagogisch handelen op af te stemmen. Sommige kinderen zijn op school heel open en vertellen honderduit, maar er zijn ook kinderen voor wie die drempel te hoog is. Als de digitale media kunnen helpen om deze drempel te verlagen en mij als leerkracht alsnog inzicht te geven in wat er in dat koppie omgaat, dan sta ik daar zeker niet afwijzend tegenover.

Het argument van jaloezie heb ik nog nooit ervaren. Ik had verschillende manieren van communicatie met leerlingen: een brievenbus in de klas, een e-mail adres of mij aanspreken op school. Kinderen die de ene mogelijkheid niet konden gebruiken, kon ik op een andere manier alsnog genoeg aandacht geven.

In mijn ogen zijn er dus genoeg voordelen aan de nieuwe media, en is het de keuze van de leerkracht zelf om er wel of niet gebruik van te maken. Maar het verbieden hiervan vind ik echt onzin. Moimoi zegt ook al dat er uitzonderingen te bedenken zijn: autistische kinderen, zwijgzame kinderen, kinderen met drempelvrees etc. Dit zijn er zoveel dat een verbod niet te rechtvaardigen is. Je moet wel goede afspraken hierover maken als team, maar verbieden absoluut niet.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Tom op 25 mei 2006, 13:08

Tom, er is geen ophef. Dit is een stelling en er wordt om meningen gevraagd

Dat weet ik ook wel. ;) Met "ophef" bedoel ik dan ook niet onze discussie hier, maar meer in het algemeen. Ik bedoel, ik las zojuist een artikel over een docent in Amerika die stomdronken voor de klas een 13-jarige leerlinge had aangerand (was overigens niet de eerste keer dat dat gebeurde). En dan zitten de onderwijsbobo's hier wat te stoeien met een chat-programmataje.

Die mening geven wij dan ook. Ik heb al gezegd in mijn vorige bericht dat ik jullie begrijp maar dat ik het zelf niet zou doen. Dat is ook een mening! Net als die van jou.

Tuurlijk, daar is het een discussie voor. 8) Ik respecteer jullie meningen hoor.

Daarnaast ben ik gewoon benieuwd wat jullie redenen zijn om wel of niet met leerlingen te msnen. Dat maakt een dicussie zo interessant, ideeen en meningen uitwisselen.

Uiteraard! Ik heb eerder in dit topic wat redenen gegeven, hoop dat het wat duidelijker voor je geworden is.

Zolang iedereen er op de juiste manier mee omgaat niemand. Ik ben (zoals je nu vast wel weet..) tegen het msn contact met leerlingen, jij bent voor. Waar ik het over heb tijdens de inloop? Van alles, hou van persoonlijkheid en contact. Maar - ik weet zeker dat we allebei dezelfde dingen willen en het beste met de kinderen voor hebben! Op onze eigen manieren. Toch?? :lol:

Helemaal mee eens. Alleen heb ik niet de mogelijkheid die jij wél hebt, namelijk tijdens je inloop meer contact met de leerlingen te hebben. Als je als mentor je klas 3 uurtjes in de week hebt, waar bij je geacht wordt gewoon je vakles te draaien, kun je misschien begrijpen dat ik andere middelen zocht om toch het contact cq. persoonlijkheid te krijgen.



Zo, en nu is het tijd voor een kopje koffie met gebak. 8)
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Berichtdoor lucia op 25 mei 2006, 13:12

Jarig Tom?
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor Tom op 25 mei 2006, 14:23

Jarig Tom?

Hahaha nee. :lol: Maar ik dacht, 't is Hemelvaartsdag, dát moet gevierd worden.. 8)
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Berichtdoor lucia op 25 mei 2006, 14:25

Ok! Nou dan hoop ik dat je ervan hebt genoten en wens ik je toch een leuke dag verder!! :lol: :lol:
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Vorige

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron