[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Klassikaal onderwijs, goed of niet goed?

Klassikaal onderwijs, goed of niet goed?

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Berichtdoor storm op 05 sep 2006, 12:45

Kan iemand mij uitleggen wat het nadeel van klasikaal lesgeven is? Alleen maar omdat je dan niet zelfstandig zou worden? Als dat het enige is, wat is het grote "probleem" dan, wat zo onderschat word? Ik ben het in ieder geval eens met mien mina.

Je hebt dus inderdaad een combinatie nodig, waarbij bij mij het klassikale zeer ondergeschikt is aan het zelfstandige maar toch wel nodig.


volgens mij heeft het met veel meer zaken dan alleen zelfstandig worden te maken zelfstandig werken.
klasikaal werken is mischien leuk voor de gemiddelde leerling maar volgens mij zijn er maar weinig gemiddelde leerlingen en zit er veel meer onder en boven deze lijn deze kinderen hebben ook uitdaging nodig.
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Berichtdoor Geoffrey op 05 sep 2006, 13:46

Je zet er dan wel een smiley achter, maar deze reactie ligt mij al een poosje zwaar op de maag. Omdat ik denk dat heel veel leerkrachten er zo over denken en dat daardoor mijn kinderen (en heel veel andere hb-ers) zoveel problemen ondervinden. Want het KAN gewoon niet, al ben je nog zo'n goede leerkracht.
Ik denk dat het symboliseert dat het probleem enorm onderschat wordt.
Ik ben zelf een HB-kindje geweest, dus ik weet waar ik over praat, Jamar. Ik heb het ook moeilijk gehad in de tijd dat deze problematiek niet echt erkend werd.

Maar tijdens al mijn stages en lespraktijk heb ik ook weleens met (hoog)begaafde kinderen te maken gehad. Mijn ervaring is dat het best mogelijk is om deze kinderen binnen het klassikale systeem voldoende uitdaging te geven. Misschien dat ik hier door mijn eigen ervaringen wat alerter op ben, maar ik durf er een eed op te zweren dat ik er binnen het klassikale onderwijs in zou slagen om ook hoogbegaafde kinderen en kinderen met leerproblemen de aandacht, uitdaging en hulp te geven die ze verdienen.

Ik zeg niet dat de aandacht voor hb-kinderen altijd optimaal is, maar ik denk ook dat de capaciteiten van leerkrachten weleens schromelijk onderschat worden als het hierom gaat... en dat negatieve ervaringen met een leerkracht vaak meteen geprojecteerd worden op het hele onderwijs. Ik word er wel eens moe van om mezelf en het onderwijs in het algemeen de hele tijd hiertegen te moeten verdedigen.

Dus dat jij en andere ouders een vervelende ervaring hebben gehad hiermee is erg rot voor jullie. Maar er zijn ook ouders die vervelende ervaringen hebben met de onderwijsstromingen die jullie ophemelen. Niet elk type onderwijs werkt voor ieder kind, en ook niet voor iedere leerkracht. Maar ik weet van mezelf dat ik met een combinatie van klassikaal onderwijs en adaptief onderwijs een heel eind kom.

Kortom: IK WEL! Punt.
Laatst bijgewerkt door Geoffrey op 05 sep 2006, 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor mien mina op 05 sep 2006, 17:46

Ik ben helemaal niet voor klassikaal werken!!
Soms is het alleen nodig om een klassikale uitleg te geven. De verwerking is bij mij ALTIJD op het eigen niveau van het kind!
Maar je moet toch je klassikale momenten hebben.
Als ik in groep 3 een nieuw woord aanleer, dan doe ik dat klassikaal, ik doe voor de klas een aandachtstrekker, we verzinnen samen een verhaal.
De uitwerking is dan voor ieder kind op zijn eigen niveau.
Kinderen leren op deze manier ook van elkaar!!
Verder vind ik dat er bij het zelfstandig werken weinig uit de kinderen komt. Ze krijgen een taak waar op staat wat ze moeten doen, weinig plek voor eigen inbreng en fantasie dus, want als er iets tussen komt krijgen ze misschien hun werk niet af...
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor Jamar op 05 sep 2006, 20:29

Je zet er dan wel een smiley achter, maar deze reactie ligt mij al een poosje zwaar op de maag. Omdat ik denk dat heel veel leerkrachten er zo over denken en dat daardoor mijn kinderen (en heel veel andere hb-ers) zoveel problemen ondervinden. Want het KAN gewoon niet, al ben je nog zo'n goede leerkracht.
Ik denk dat het symboliseert dat het probleem enorm onderschat wordt.
Ik ben zelf een HB-kindje geweest, dus ik weet waar ik over praat, Jamar. Ik heb het ook moeilijk gehad in de tijd dat deze problematiek niet echt erkend werd.

Maar tijdens al mijn stages en lespraktijk heb ik ook weleens met (hoog)begaafde kinderen te maken gehad. Mijn ervaring is dat het best mogelijk is om deze kinderen binnen het klassikale systeem voldoende uitdaging te geven. Misschien dat ik hier door mijn eigen ervaringen wat alerter op ben, maar ik durf er een eed op te zweren dat ik er binnen het klassikale onderwijs in zou slagen om ook hoogbegaafde kinderen en kinderen met leerproblemen de aandacht, uitdaging en hulp te geven die ze verdienen.

Ik zeg niet dat de aandacht voor hb-kinderen altijd optimaal is, maar ik denk ook dat de capaciteiten van leerkrachten weleens schromelijk onderschat worden als het hierom gaat... en dat negatieve ervaringen met een leerkracht vaak meteen geprojecteerd worden op het hele onderwijs. Ik word er wel eens moe van om mezelf en het onderwijs in het algemeen de hele tijd hiertegen te moeten verdedigen.

Dus dat jij en andere ouders een vervelende ervaring hebben gehad hiermee is erg rot voor jullie. Maar er zijn ook ouders die vervelende ervaringen hebben met de onderwijsstromingen die jullie ophemelen. Niet elk type onderwijs werkt voor ieder kind, en ook niet voor iedere leerkracht. Maar ik weet van mezelf dat ik met een combinatie van klassikaal onderwijs en adaptief onderwijs een heel eind kom.

Kortom: IK WEL! Punt.

Jaaaaaaaaaa, maar nu zeg je dus in feite iets anders dan in je vorige reactie. Toen ging het over het naar de overkant brengen van 30 schaapjes. En dan alle schaapjes tegelijk, zonder dat je ook maar 1 schaapje tekort doet, want jij wilde maar 1x lopen. Als ik jouw uitleg nu lees, red jij het ook nog steeds niet met 1x lopen. Bij een combinatie van klassikaal en adaptief onderwijs hebben we het dus niet over 1x lopen, maar over al die schaapjes naar de overkant helpen op de manier die voor zowel de schaapjes als voor jou het meest effectief is. Dat kan soms als hele groep zijn, maar veel vaker toch opgesplitst naar de (on)mogelijkheden van de individuele schaapjes. Je hoeft geen 30x te lopen, maar met 1x red je het ook niet.
Ik stel me voor dat er een groepje zelfstandig naar de overkant loopt, en een groepje waarbij je alleen even moet uitleggen dat ze eerst goed naar links en rechts moeten kijken. Heb je al aardig wat schaapjes over, zonder dat je zelf mee hoefde te lopen.
Vervolgens een groepje waarbij je tot de helft mee moet lopen, dan nog een groepje waarbij je helemaal mee moet lopen en tot slot nog 2 schaapjes die je aan de hand mee moet nemen. Heb je zelf 2,5 keer gelopen en zijn al je schaapjes veilig aan de overkant. Hoewel je die twee laatste schaapjes natuurlijk ook met het laatste groepje mee kunt nemen, zodat je maar 1,5 keer hebt hoeven lopen.
Wel hebben een heleboel schaapjes aan de ene of de andere kant staan wachten totdat de hele groep weer bij elkaar was om verder te lopen.

Verder heb ik niet de indruk dat ik welke onderwijsstroming dan ook aan het ophemelen ben. Mijn kinderen zitten op een Montessorischool, omdat ik een fervent tegenstander ben van het klassikale systeem. En dan was deze school de enige reële optie in de buurt. Maar ik zie er ook de nadelen van.

Wat dat aangaat heb ik hier nog steeds geen enkele reden gezien om het klassikaal onderwijs positiever te gaan zien. Iedereen doet zijn best, daar ben ik van overtuigd. En ik begrijp heel goed dat niet alles optimaal KAN zijn. Dan weer voor de ene groep kinderen, dan weer voor de andere groep zal er iets te wensen overblijven.

Wat mij het meest stoort is dat ik het idee heb (en niet alleen gebaseerd op mijn eigen ervaringen) dat veel leerkrachten het probleem ongelooflijk onderschatten.
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor mien mina op 20 sep 2006, 20:02

Wat een schapen allemaal zeg!
Ik ben benieuwd wat jij van OGO vindt, daar zitten namelijk wel klassikale momenten in, maar ieder kind werkt de gehele dag op zijn eigen niveau.
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor Jamar op 20 sep 2006, 21:42

Mien mina, ik heb al moeite met de klassikale indeling (althans, als die indeling gebeurt puur op kalenderleeftijd, zoals nu gebeurt). Dus welke vorm dan ook, zodra die klassikale indeling gebruikt wordt ga ik steigeren.
Ik zou veel meer klasoverstijgend willen werken, kinderen ingedeeld in niveaugroepen. En niet die zomervakantie als HET overgangsmoment.

Dan komt daarna de vraag of je OGO wilt geven, of welke vorm dan ook.
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor DELETED op 07 nov 2006, 13:28

DELETED
DELETED
 

Berichtdoor Sylvia op 07 nov 2006, 14:14

NIET OPENEN !!!
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Klassikaal onderwijs, goed of niet goed?

Berichtdoor Hilal K. op 14 okt 2009, 11:49

Even oude koeien uit de sloot halen...
Avatar gebruiker
Hilal K.
PABOforum Baby
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 14 jul 2009, 21:24
Woonplaats: Leiden
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 1
Functie: Stagiaire

Re: Klassikaal onderwijs, goed of niet goed?

Berichtdoor Geoffrey op 14 okt 2009, 13:01

Dag Hilal,

Wat wil je aan dit onderwerp toevoegen? Dit is een discussie die drie jaar geleden gevoerd is, dus ik wil eigenlijk voorstellen dat je een nieuw onderwerp opent over dit onderwerp als je hierover verder wilt discussiëren. Anders moeten we ineens terug komen op argumenten die drie jaar geleden zijn aangedragen :).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Vorige

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast