[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - hoe kijk je aan tegen versnellen

hoe kijk je aan tegen versnellen

Geef jouw mening op diverse stellingen.

hoe kijk je aan tegen versnellen

Berichtdoor storm op 03 okt 2006, 10:21

hoe kijk je aan tegen versnellen van een hoogbegaafd kind

1 zou je niet moeten doen omdat.........
2 één keer versnellen is genoeg omdat......
3 we versnellen en kijken hoe we dan verder gaan omdat.......
4 we vinden dat je best 2 keer kunt versnellen omdat........

http://www.infohoogbegaafd.nl/home.html

Versnelling (groep overslaan)
Wanneer bij een kind duidelijk sprake is van een grote didactische voorsprong en andere maatregelen niet voldoende zijn gebleken, is versnelling het overwegen waard. Het is daarbij van belang dat kind en ouders achter deze oplossing staan. Uit onderzoek blijkt dat versnelling vaak als maatregel wordt toegepast. Uit de praktijk blijkt dat (hoog)begaafde leerlingen in de meeste gevallen na één keer versnellen zonder al te veel problemen aansluiting vinden bij de leerlingen in de hogere groep.

Een waarschuwing is hier echter ook op zijn plaats: versnelling als maatregel alleen kan niet voldoende zijn en het effect van versnellen op de lange termijn (voortgezet onderwijs) is onbekend.

Vaak wordt bij versnelling gekeken of het kind het sociaal-emotioneel wel aankan om te versnellen. Dit is op zich zeer terecht, maar daarbij wordt wel eens een belangrijk punt over het hoofd gezien. (Hoog)begaafde leerlingen hebben door hun cognitieve voorsprong vaak heel andere interesses en sociale verwachtingen dan leerlingen van hun eigen leeftijd. Daarom kan het zijn dat leerlingen geïsoleerd raken in hun groep en kan de indruk ontstaan dat leerlingen achterlopen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. In een aantal gevallen blijkt in de praktijk echter dat leerlingen na een versnelling in dit opzicht juist beter gaan functioneren. Dit komt waarschijnlijk omdat het (hoog)begaafde kind in cognitief opzicht vaak makkelijker aansluiting vindt bij wat oudere leerlingen.

Als er twijfel bestaat over of de leerling wel of niet zou moeten versnellen kan het verstandig zijn om een proefperiode af te spreken van enkele weken. Op die manier kan gekeken worden hoe de leerling zich in de volgende groep ontwikkeld en of versnelling een verstandige keuze is.

Versnelling alleen is niet voldoende. Aanpassingen in de reguliere leerstof zijn nodig om tegemoet te komen aan de leerbehoeften van (hoog)begaafde leerlingen. Ook na een versnelling blijft dit nodig. Wanneer er sprake is van een achterstand ten opzichte van de nieuwe groep, kan de leerling leerstof versneld inhalen. Het kan ook voorkomen dat een leerling bij binnenkomst in de nieuwe groep wat leerstof betreft al op het niveau van de groep zit. In dit geval is het raadzaam om meteen te starten met het aanbieden van extra leerstof.

Als een school alleen versnelling toepast en verder geen aanpassingen maakt in het onderwijsaanbod is dit geen goede zaak. In dat geval wordt de leerling aangepast aan de school, in plaats van dat de school zijn onderwijs aanpast aan de behoefte van de leerling. Versnellen moet alleen dan plaatsvinden, indien het duidelijk in het belang van de leerling is en versnellen mag niet louter het gevolg zijn van de onmacht van de school om andere maatregelen te treffen (Doornekamp, Drent en Bronkhorst, 1999).

Terug
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Berichtdoor Jamar op 03 okt 2006, 10:44

Ik ben ietsje meer voor versnellen dan in bovenstaand artikel.
Mijn ervaring is dat deze kinderen MOETEN versnellen, omdat ze qua verdere ontwikkeling (laat ik het even sociaal-emotioneel noemen) ook sneller gaan. Ze 'krampachtig' bij leeftijdsgenoten laten is een verkeerd uitgangspunt.

Mijn oudste zoon is 8, maar functioneert op veel vlakken als een kind van 12. Hij is 1x versneld en zit nu in groep 6. Daar vindt hij nog steeds geen aansluiting, maar helaas heeft hij nooit leren leren, dus cognitief loopt ie deels achter bij groep 6. Nog een versnelling zal cognitief dus niet handig zijn, maar voor evt aansluiting zou hij nu beter af zijn in de brugklas.

Mijn jongste zoon is ook 1x versneld (wordt binnenkort 6 en zit in groep 4), maar die is qua gedrag juist weer wat trager in zijn ontwikkeling. Niet trager vergeleken met zijn leeftijdsgenoten, maar wel vergeleken met zijn klasgenoten. Hij is een kind dat graag leert, dus qua leerstof zou hij zeker nog een keer kunnen versnellen, maar verder vind ik hem daar nou juist weer niet geschikt voor. Althans op dit moment. Hoe dat over 1 of 2 jaar is weet ik natuurlijk niet.

Het lastige is, in ieder geval bij mijn kinderen, dat er dus nogal een verschil is tussen hun cognitieve en hun sociaal-emotionele ontwikkeling. En dan is het erg lastig om te bekijken welk stuk je het zwaarst laat wegen.

En dan heb ik het nog niet over de misleidende term 'sociaal-emotioneel'. Want dat is minder eenduidig dan het vaak lijkt. Het zijn eigenlijk 2 dingen, namelijk sociaal EN emotioneel. Wil je echt een goed beeld krijgen van die ontwikkeling moet je een kind psychologisch laten onderzoeken. Want als leerkracht kun je dat echt niet goed inschatten, zeker niet bij deze kinderen. Deze kinderen zijn vaak heel goede aanpassers en gedragen zich dan zoals van hen verwacht wordt, terwijl ze eigenlijk al veel verder zijn.
Laatst bijgewerkt door Jamar op 03 okt 2006, 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor Kim20 op 03 okt 2006, 11:26

Ik kan geen eenduidig antwoord geven.
Ik vind gewoon dat je naar het kind moet kijken.

Ik vind dat je niet in regeltjes moet denken. Zo van een kind mag 1 of 2 keer versnellen.
Kijk naar het kind en doe wat daar het beste voor is.

Zoals Jamar al aan geeft is ook ieder hoogbegaafd kind uniek. Ook in zijn/ haar ontwikkeling. Blijf die ontwikkeling volgen en zorg ervoor dat je zo goed mogelijk aansluiting vindt (op zoveel magelijk vlakken) voor het kind.

Wat heb je aan een protocol als je vergeet te kijken naar het belangen van het kind?
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 775
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Berichtdoor Anita op 03 okt 2006, 15:51

Ik ga voor 3. Je kunt niet van te voren zeggen of één keer versnellen genoeg is. Soms valt het kind dan helemaal op zijn plekje, soms zie je dan dat het kind na een poosje weer de groep vooruit is.

Je moet ieder kind apart bekijken. Blijf kijken naar wat sociaal en cognitief het best is voor het kind.
Helaas wordt er te vaak gezegd dat het kind niet kan versnellen omdat het daar sociaal niet aan toe is, het speelt tenslotte niet met klasgenoten. Vaak wordt er niet bij stilgestaan dat je sociaal beter om kunt gaan met ontwikkelingsgelijken dan leeftijdsgenoten....
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Joke op 03 okt 2006, 16:22

Ik vind het echt heel moeilijk. Het verschilt per kind enorm. Elk kind is anders. Versnellen daar ben ik voor, maar niet tot in het oneindige. Dat hangt echt van het kind af. Het moeilijkste is het nog voor die hele jonge kinderen.

Je moet over de juiste materialen beschikken en over mensen die de nodige expertise 'in huis' hebben. Er moet bovendien heel goed over nagedacht worden hoe het voor die leerling(en) uitgewerkt kan worden. Dus niet: maak jij/ maken jullie maar een werkstukje dinosauriërs dan ben je weer even zoet. Dit voldoet echt niet bij echte hb'ers.

Ernaast zouden ook andere vaardigheden aangeboden kunnen worden: een extra taal (Spaans bijv.), techniekopdrachten, scheikunde, verdieping met uitdagende zaken, werken met andere hb'ers.

Misschien een utopie, maar eigenlijk zou het zo moeten zijn dat je een groepje hebt dat op vaste tijden een speciale leerkracht heeft werkend aan speciale projecten die opgezet worden en aansluiten bij de interesses van alle kinderen uit dit groepje/ deze groep.
Ik heb artikelen hierover gelezen (weet helaas niet meer waar), waarbij lln. van alle leeftijden aan een project begonnen en waarin ieder een aandeel in de uitvoering had. Fantastisch lijkt me dat.
Waar ik het meest bang voor ben is dat deze lln. dan weer niet de aandacht krijgen die ze echt nodig hebben. Dat kan jij wel.........
Leer ze leren, alles ging altijd zo makkelijk, hebben ze dat wel geleerd? Een ding is zeker. Een school moet vakbekwame mensen hebben om deze leerlingen goed op te kunnen vangen.

En, als ik heel eerlijk ben, twijfel ik aan mijn vaardigheden als mij die taak toegewezen zou worden. (Ik zou er wel graag een opleiding voor volgen, maar kom hier op school niet meer voor in aanmerking.) Dit zou dus eigenlijk al tijdens de opleiding gedaan moeten worden. Ik heb het al heel vaak gezegd. De lerarenopleiding blijft achter bij de noden van de (basisschool)leerlingen, dat is eigenlijk een heel ernstige zaak.

Maar: ik ga voor 3, want dat was de vraag.
Wel pleit ik ervoor dat een leerling onderzocht is. Zulke onderzoeken geven vaak haarfijn aan op welk gebied een kind nog ondersteuning nodig heeft en wat al erg ver ontwikkeld is. Zo'n uitslag helpt enorm mee om een juiste weg voor deze lln. uit te stippelen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast