[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Stelling: leerkrachten op achterstandsscholen verdienen meer

Stelling: leerkrachten op achterstandsscholen verdienen meer

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Stelling: leerkrachten op achterstandsscholen verdienen meer

Berichtdoor juf mama op 19 nov 2006, 12:13

Naar aanleiding van de verschillende politieke standpunten die ik de afgelopen week heb doorgespit de volgende stelling:

Leerkrachten op achterstandsscholen moeten meer (gaan) verdienen dan hun collega's op andere scholen.

In eerste instantie vond ik het goed klinken, achterstanden wegwerken vergt meer energie (en leerkrachten op speciaal onderwijs krijgen vanwege de extra moeite die zij doen immers ook meer geld dan anderen). Tegelijkertijd gaat die vergelijking niet op: om op een achterstandsschool te werken heb je immers geen extra diploma in het bijspijkeren van leerlingen nodig. Andere nadelen die ik zie:
1. Het is niet eerlijk, want niet iedere leerkracht die op een school werkt waar hij om de kinderen op een hoger plan te krijgen harder zou moeten werken doet dat ook.
2. Er ontstaat ongelijkheid: we horen allemaal de intentie te hebben IEDEREEN zo ver mogelijk te brengen, het zwart-wit en probleemdenken wordt door deze maatregel bevorderd EN het feit dat er kinderen die het etiket achterstandskinderen dragen in je klas zitten, maakt je baan niet persé zwaarder (wellicht juist uitdagender).
3. Als er iemand op onze (achterstands/zwarte) school komt werken wil ik liever dat iemand dat doet vanuit een bepaald ideaal dan vanwege het voordeel in de portemonnaie.

Mijn antwoord is uiteindelijk dus NEE, hoewel ik wel vind dat er meer geld naar het onderwijs in het algemeen moet gaan. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Priscilla op 19 nov 2006, 12:17

Ik kan me helemaal vinden in je standpunten. Het klinkt goed, maar de kans is groot dat mensen vanuit dat oogpunt gaan werken op achterstandsscholen.
Het heeft allebei wel iets, maar ook ik denk nu nee.
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 19 nov 2006, 12:39

Omdat ik op een achterstandsschool werk, is natuurlijk mijn eerste gedachte YES!
Maar als je dan verder gaat nadenken, zitten er toch nog wel wat haken en ogen aan.

Zoals Amna al zegt; er werken ook genoeg leerkrachten op achterstandsscholen die zich niet extra inzetten voor de zorg van deze leerlingen. En er werken ook genoeg leerkrachten op 'gewone' scholen, die zich voor 200% inzetten. Krijgen die niets extra dan??

Daarnaast moet je inderdaad ook zien te voorkomen dat mensen die in het gewone onderwijs werken, nu voor het salaris gaan 'switchen'.

Wat ik wel vind waar we naar toe moeten; beoordelingsgesprekken (ze zitten eraan te komen). Dus leerkrachten die zich niet voor 100% inzetten, of niet passen binnen het team, of omdat ze niet mee willen in de nieuwe ontwikkelingen moeten mobiliteit krijgen, zodat er plaats komt voor mensen die zich wel inzetten en wel meewillen met de nieuwe ontwikkelingen.

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor lucia op 19 nov 2006, 13:54

Goeie leerkrachten moeten behouden blijven voor het onderwijs, waar dan ook!

Niet functionerende mensen die te weinig moeite doen om dat te veranderen moeten eruit gezet kunnen worden.

Verschil in betaling zou er kunnen zijn, alleen vind ik het wel heel moeilijk om daar maatstaven voor te vinden.

Werken op zgn.achterstandscholen kan in principe bijv. net zo zwaar zijn als werken op een 'witte school' met zeer kritische ouders
die zich overal tegenaan bemoeien en de hele dag van je willen weten waarom je doet wat je doet en vooral niet doet wat zij van je willen voor hun spruit!
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor moimoi op 19 nov 2006, 14:07

ook ik werk op een achterstandsschool. Dat leerkrachten meer moeten verdienen, daar ben ik het niet mee eens. Leerkrachten worden al gematst met kleinere klassen. Ik heb bijvoorbeeld een groep 2/3 met 13 kinderen.
Meer salaris vind ik onzin. Een school in een goede buurt met veel hoogbegaafden is net zo moeilijk als een school met veel kinderen met een lager IQ, want dat soort kinderen vind je vaak in achterstandswijken.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Robje op 19 nov 2006, 16:03

Werken op zgn.achterstandscholen kan in principe bijv. net zo zwaar zijn als werken op een 'witte school' met zeer kritische ouders
die zich overal tegenaan bemoeien en de hele dag van je willen weten waarom je doet wat je doet en vooral niet doet wat zij van je willen voor hun spruit!


Leerkrachten worden al gematst met kleinere klassen.

En daarom ben ik het ook niet met de stelling eens!

Dat leerkrachten meer naar prestatie beloond worden vind ik geen probleem (applausje voor Mark Rutte!!), tis alleen moeilijk meetbaar te maken.
Als onze linkse vrienden cadeautjes beloven in de vorm van meer verdienen op zwarte scholen is dat een sigaar uit eigen doos; hun beleid is toch gericht op het wegwerken van zwarte scholen, zwarte wijken etc.? Dus met deze weldoeners aan de macht bestaan er over enkele jaren geen zwarte scholen meer en valt er dus ook niks extra te verdienen......
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor Robje op 19 nov 2006, 16:25

Ben net aan het zoeken geweest, maar op welke partij heeft deze stelling eigenlijk betrekking? Ik ken de stelling ook al langer, maar kom hem in geen enkel programma tegen.
Wat wel grappig is; vrijwel elke partij wil het vak van leerkracht aantrekkelijker maken, vaak door extra salaris. Tuurlijk vind ik het best dat we er 10 procent bij krijgen en dat ze het vak nog leuker wilen maken, maar we hebben toch al het leukste vak van Nederland?!?!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor darius op 19 nov 2006, 16:54

mijn eerste reactie: beter, ik werk zelf op een achterstandsschool. Maar zoals Lucia al zei: dat doe ik liever dan het werken op een 'witte'school met kritische ouders.
Ik ben erg blij met het startsalaris van een leerkracht, ik vind het alleen jammer dat je daar niet verder in kunt groeien, tenzij je directeur wilt worden. Maar een leerkracht die al 25 jaar in het onderwijs werkt verdient omgerekend ongeveer 550 euro meer (netto) dan mij. Wel jammer.
En liever het extra geld naar het onderwijs, wit of zwart maakt niet uit! kleinere klassen, meer materiaal en alsjeblieft.... meer geld naar de schoonmaker.... snak naar schone toiletten...!
juf groep 1/2C
darius
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 12 jun 2004, 16:10
Woonplaats: Lelystad
Groep: 1
Schooltype: Islamitisch
PABO jaar: 0

Berichtdoor Jakkenie op 19 nov 2006, 17:02

Werken op zgn.achterstandscholen kan in principe bijv. net zo zwaar zijn als werken op een 'witte school' met zeer kritische ouders
die zich overal tegenaan bemoeien en de hele dag van je willen weten waarom je doet wat je doet en vooral niet doet wat zij van je willen voor hun spruit!


Leerkrachten worden al gematst met kleinere klassen.



En dat is dus niet overal waar!! Ik werk ook op een achterstandschool, maar ik heb er toch echt 25 in mijn groep. Ook de andere groepen op school zijn echt niet kleiner dan normaal!
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf mama op 19 nov 2006, 18:03

@Robje: in het programma van Groenlinks. Je komt de vraag tegen op de stemwijzer en komt zo uit op hun standpunt EN het staat natuurlijk in hun partijprogramma. Om het nazoeken te vergemakkelijken: hun programma vind je hier: (het standpunt is te vinden in hoofdstuk 3 onder nummer 2 op pagina 23 van het bestand in pdf formaat).
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor tinka op 19 nov 2006, 19:30

Moimoi, misschien is het bij jullie zo, die kleinere klassen, bij ons echt niet hoor! En verkijk je niet op het aantal kinderen in de klas, als je van de 13 (die jij noemt) meer dan de helft zorgleerlingen hebt heb je je handen meer dan vol. Het kan dan voelen alsof je geen 13 maar 30 kinderen in de klas hebt.
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor miek op 19 nov 2006, 19:47

Ik ben het er niet mee eens! Om de redenen die eigenlijk ook al genoemd zijn.
Ook met leerkrachten meer laten verdienen door prestatie ben ik het niet eens. Ik denk dat je dit niet kunt meten. Wat wil je daar voor maatstaven voor nemen; De scores op de CITO toetsen (die landelijk zijn en genormeerd)? Of inzet? Ik denk dat je de inzet van mensen niet kunt meten. Ook de scores op de CITO toetsen mag je hiervoor niet als leidraad gebruiken (vind ik). Dit blijven momentopnames en bovendien zijn er gewoon zwakkere en sterkere klassen. Dan kun je situaties krijgen op scholen dat alle leerkrachten (bijvoorbeeld) volgend jaar groep 5 willen omdat dat gemiddeld zo'n sterke klas is. En vooral niet groep 7 want daar zitten toch wel een flink aantal zwakkere kinderen. Dat vind ik dus ook geen goed idee.

Wat ik wel vind waar we naar toe moeten; beoordelingsgesprekken (ze zitten eraan te komen). Dus leerkrachten die zich niet voor 100% inzetten, of niet passen binnen het team, of omdat ze niet mee willen in de nieuwe ontwikkelingen moeten mobiliteit krijgen, zodat er plaats komt voor mensen die zich wel inzetten en wel meewillen met de nieuwe ontwikkelingen.

Hier ben ik wel voor! Natuurlijk moeten hier ook regels voor komen en moeten leerkrachten ook de kans krijgen om aan de punten die in de beoordelingsgesprekken besproken worden te werken, maar wanneer een leerkracht dit vervolgens niet doet mag er van mij ook wel een consequentie aan vast ziten.

Dit zijn wel best moeilijke dingen omdat ik denk dat inzet niet altijd te meten is. Er moeten dan duidelijke afspraken gemaakt worden waaraan een leerkracht en directie zich moeten houden.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 19 nov 2006, 19:56

Leerkrachten die niet binnen het team passen of zich niet voor honderd procent inzetten, moet je eerst op de hoogte brengen van het aanvragen van vrijwillige mobiliteit. Het kan goed zijn dat die leerkracht al een tijdje weg wil, maar niet van deze mogelijkheid op de hoogte is (het komt voor :))...

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor miek op 19 nov 2006, 20:01

Ook daar ben ik het natuurlijk mee eens juf miriam. Bij de stichting waar ik nu inval krijgen de leerkrachten elk jaar een formulier dat ze moeten invullen en daar staat de mogelijkheid voor mobiliteit ook op. Daar kunnen leerkrachten aangeven of ze het komende schooljaar naar een andere school zouden willen. Hier is dat dus goed bekent!
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 19 nov 2006, 20:14

Wij hebben dat formulier ook. Maar het wordt gewoon in de postvakjes gedeponeerd en verder weinig aandacht aan besteed. Als het nou eens goed uitgelegd zou worden en als sommige mensen nou een beetje aangespoord zouden worden...

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Volgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron