door pieter83 op 13 aug 2007, 19:05
Beste lezer,
Deze stelling is uitermate geschikt om een visie te geven over het wereldoriënterende onderwijs op de basisschool. De vraag of het vak een soort gelijke behandeling moet krijgen als bijvoorbeeld het vakgebied rekenen, dat denk ik niet.
Ik ben van mening dat wereldoriëntatie een vakgebied is waarin de leerkracht zijn kunde, vaardigheden en creativiteit in kwijt kan. Het vakgebied rekenen is een redelijk vaststaand en afgebakend vakgebied waarin de meeste gevallen een methode aan de basis staat. Wereldoriëntatie is een vakgebied waarin de leerkracht een stukje vrijheid heeft en dit ook zou moeten benutten.
Ik zag laatst in het nieuws dat geschiedenis binnen het basisonderwijs ook vaste onderwerpen gaat krijgen. Dit wil men doen om de kwaliteit van het de geschiedenislessen te vergroten en de inhoud van de geschiedenislessen gelijk te trekken.
Ik ben van mening dat geschiedenislessen in het basisonderwijs de interesse in het vak moeten prikkelen. Het gaat niet om een vast aantal onderwerpen die het kind in het basisonderwijs aangeboden krijgt, maar de manier waarmee het kind de informatie kan verwerken. Eigenlijk geldt dit voor alle wereldoriënterende vakken. Het is belangrijk dat kinderen het leuk vinden en interesse krijgen in de wereld om zich heen.
Juist de vakken uit het vakgebied wereldoriëntatie lenen zich om eens wat anders te doen dan uit de boeken te werken. Lekker er met de klas op uit gaan. Locaties of gelegenheden bezoeken en alles behalve op je stoel blijven zitten. Het nadeel van deze aanpak, is dat dit erg afhankelijk is van de leerkracht. De leerkracht moet het op kunnen brengen om iedere keer weer iets nieuws te verzinnen en uit mijn ervaring weet ik dat dit niet voor iedere leerkracht is weggelegd. Er is een groep leerkrachten die het heel fijn vinden om vanuit een methode te werken.
Ik zou voor vrijheid binnen dit vakgebied willen pleiten. Wil je onderwijzen aan de hand van een methode, vooral doen. Maar ik zou het heel fijn vinden om, wanneer ik weer voor de klas kom te staan, alle mogelijkheden aan te grijpen om dit vakgebied een leuke invulling te geven. Hierdoor leerlingen te inspireren en te prikkelen. Kinderen die van huis uit geen interesse hebben voor de wereld, toch een stukje mee te geven voordat zij naar het middelbaar onderwijs gaan en aan de hand van een methode moeten gaan blokken voor hun proefwerken.
Pieter