WO wordt niet gebruikt voor de criteria van de cito-toets

Geef jouw mening op diverse stellingen.

WO wordt niet gebruikt voor de criteria van de cito-toets

Berichtdoor Gjyla op 25 jul 2007, 16:23

Wereldorientatie wordt niet gebruikt voor de criteria van de cito-toets in groep 8.Wat vinden jullie daarvan?

Verdient wereldorientatie dezelfde status als bijvoorbeeld rekenen?
Avatar gebruiker
Gjyla
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 278
Geregistreerd op: 05 jun 2004, 15:32
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: WO wordt niet gebruikt voor de criteria van de cito-toets

Berichtdoor Gjyla op 25 jul 2007, 16:28

Oeps, ik zie nu dat ik eerst de stelling naar een van de moderators moest sturen. Ik heb het al geplaatst :?
Avatar gebruiker
Gjyla
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 278
Geregistreerd op: 05 jun 2004, 15:32
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: WO wordt niet gebruikt voor de criteria van de cito-toets

Berichtdoor Anita op 25 jul 2007, 16:36

Daar heb ik geen probleem mee hoor. Volgens mij was het in het verleden zo omdat een moderator er dan een stelling van kon maken waar op gestemd kan worden, maar ik krijg dat nu in dit topic niet voor elkaar.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: WO wordt niet gebruikt voor de criteria van de cito-toets

Berichtdoor pieter83 op 13 aug 2007, 19:05

Beste lezer,

Deze stelling is uitermate geschikt om een visie te geven over het wereldoriënterende onderwijs op de basisschool. De vraag of het vak een soort gelijke behandeling moet krijgen als bijvoorbeeld het vakgebied rekenen, dat denk ik niet.

Ik ben van mening dat wereldoriëntatie een vakgebied is waarin de leerkracht zijn kunde, vaardigheden en creativiteit in kwijt kan. Het vakgebied rekenen is een redelijk vaststaand en afgebakend vakgebied waarin de meeste gevallen een methode aan de basis staat. Wereldoriëntatie is een vakgebied waarin de leerkracht een stukje vrijheid heeft en dit ook zou moeten benutten.

Ik zag laatst in het nieuws dat geschiedenis binnen het basisonderwijs ook vaste onderwerpen gaat krijgen. Dit wil men doen om de kwaliteit van het de geschiedenislessen te vergroten en de inhoud van de geschiedenislessen gelijk te trekken.

Ik ben van mening dat geschiedenislessen in het basisonderwijs de interesse in het vak moeten prikkelen. Het gaat niet om een vast aantal onderwerpen die het kind in het basisonderwijs aangeboden krijgt, maar de manier waarmee het kind de informatie kan verwerken. Eigenlijk geldt dit voor alle wereldoriënterende vakken. Het is belangrijk dat kinderen het leuk vinden en interesse krijgen in de wereld om zich heen.

Juist de vakken uit het vakgebied wereldoriëntatie lenen zich om eens wat anders te doen dan uit de boeken te werken. Lekker er met de klas op uit gaan. Locaties of gelegenheden bezoeken en alles behalve op je stoel blijven zitten. Het nadeel van deze aanpak, is dat dit erg afhankelijk is van de leerkracht. De leerkracht moet het op kunnen brengen om iedere keer weer iets nieuws te verzinnen en uit mijn ervaring weet ik dat dit niet voor iedere leerkracht is weggelegd. Er is een groep leerkrachten die het heel fijn vinden om vanuit een methode te werken.

Ik zou voor vrijheid binnen dit vakgebied willen pleiten. Wil je onderwijzen aan de hand van een methode, vooral doen. Maar ik zou het heel fijn vinden om, wanneer ik weer voor de klas kom te staan, alle mogelijkheden aan te grijpen om dit vakgebied een leuke invulling te geven. Hierdoor leerlingen te inspireren en te prikkelen. Kinderen die van huis uit geen interesse hebben voor de wereld, toch een stukje mee te geven voordat zij naar het middelbaar onderwijs gaan en aan de hand van een methode moeten gaan blokken voor hun proefwerken.

Pieter
Avatar gebruiker
pieter83
PABOforum Baby
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 16 jul 2007, 20:45
Woonplaats: Enkhuizen
Groep: 0
Schooltype: Bedrijfsleven
PABO jaar: 0

Re: WO wordt niet gebruikt voor de criteria van de cito-toets

Berichtdoor Lief meisje op 13 aug 2007, 20:09

Ik vind het goed dat WO niet gebruikt wordt als criteria voor de cito-toets. Want ik heb het zelf meegemaakt. Ik had een hele hoge score op het onderdeel WO omdat ik het erg leuk vond om daar over dingen te leren en te lezen. Dit was anders bij taal en rekenen. Hier was het gewoon op mijn niveau wat ik destijds aan kon.
Avatar gebruiker
Lief meisje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 416
Geregistreerd op: 21 sep 2006, 18:51
Woonplaats: drenthe
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron