[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Schoolkamp niet meer in het bos!

Schoolkamp niet meer in het bos!

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Schoolkampen mogen niet meer in bossen gehouden worden ivm teken

Helemaal mee eens!
1
2%
Onzin, een kamp hoort in het bos. Maar ....
13
38%
Onzin!
20
58%
 
Totaal aantal stemmen : 34

Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor Anita op 14 aug 2007, 08:38

Nog wel op kamp in bossen?
maandag 13 augustus 2007

Moeten schoolkampen nog wel gehouden worden in de bossen en duinen? Dat vraagt de vereniging voor Lymepatiënten zich af. De ziekte Lyme kunnen mensen krijgen door een tekenbijt. Een teek is een insect dat leeft in 't bos of in de duinen.


Volgens de Lymevereniging komt het vaak voor dat alle kinderen op kamp wel 'ns een teek hebben gehad. Omdat bijna de helft van alle teken de ziekte door kan geven is het niet verstandig van scholen om met een grote groep kinderen door bossen te rennen, vinden deskundigen.

Daarom adviseren ze ook om een ander uitje te verzinnen voor een klas. Of de begeleiders moeten tekentangen meenemen (daarmee haal je makkelijk en snel een teek weg). Ook moeten de kinderen goede tips krijgen. Zo moeten ze, ook al is het warm, in het bos kleding dragen dat goed sluit, zodat de teken niet op de huid kunnen komen. Ook moeten alle kinderen op een schoolkamp elke avond goed worden onderzocht op teken want hoe eerder een teek wordt gevonden en weggehaald hoe kleiner de kans is dat iemand er ziek van wordt.

Als rondom de plek van de tekenbeet een grote rode kring ontstaat, is iemand besmet en moet de patient naar een dokter voor medicijnen. Als de patient deze medicijnen niet krijgt, dan kan iemand de rest van zijn leven bijvoorbeeld last houden van reuma (pijn in spieren en gewrichten) en hartklachten.

bron: RSS Onderwijs
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor Grietjefee op 14 aug 2007, 08:45

Tja, er is natuurlijk wat voor te zeggen... Maar ik denk dat je het tegen elkaar af moet wegen: hoe vaak komt het voor dat er echt iemand ziek geworden is van een teek na een schoolreis en hoeveel plezier hebben kinderen op schoolreis in het bos! Ouders goed laten controleren op teken als de kinderen weer thuis zijn en goed waarschuwen van te voren... Het valt eigenlijk niet te voorkomen, denk ik...
C'est mieux vivre avec des remords qu'avec des régrets

It takes a lot of time to see you need less to become more

Nu ook een log... moest er toch aan geloven:
http://grietjefee.punt.nl
Avatar gebruiker
Grietjefee
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 334
Geregistreerd op: 29 jan 2006, 16:22
Woonplaats: Heerenveen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor jufSilvana op 14 aug 2007, 08:53

Sowieso lijkt het me meer dan logisch om een tekentang bij je te hebben als school, om te eventuele teken te verwijderen. Als er iedere dag gekeken wordt of een kind een teek heeft, lijkt me dit een goed alternatief. Ouders op de hoogte brengen over teken lijkt me ook noodzaak, zodat als een kind een teek heeft dat niet ontdekt is tijdens het kamp de ouders de teel weg kunnen halen. OOk kunnen ouders medicijnen regelen bij de dokter.

Het kamp lijkt me het leukste gedeelte van het jaar voor een kind, n in een bos of in de duinen is het natuurlijk super spannand. Je kan natuurlijk de voordelen en de nadelen tegen elkaar afwegen, maar is er uberhaupt een geschikte plek voor een kamp dat niet ion het bos of in de duinen zit?
Avatar gebruiker
jufSilvana
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 30 jul 2007, 13:07
Woonplaats: randstad
Schooltype: Jenaplan

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor Kim20 op 14 aug 2007, 08:54

Vorig jaar op de werkweek in Ameland hadden wij de enge tocht in het bos.
Ik heb die overdag uitgezet en ben daarvoor ong. 30 min in het bos geweest.

's Avonds na het douchen kwam ik er achter dat ik 4 :shock: teken had.
Ik hou er sindsdien niet echt meer van om in een bos te komen.

Maar goed, we hebben de kinderen i.d.d. toen ingelicht over de kleding, maar ook dat zij elkaar ' s avonds moesten controleren.
We hebben een tekentang bij ons en ook tekeningen zodat je kan aangeven waar we een teek aan hebben getroffen.
Dan kunnen ze dat thuis in de gaten houden.

Zelf ben ik er niet zo blij mee, om in zo'n bos te gaan, maar we doen het nog wel.....
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 775
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor Geoffrey op 14 aug 2007, 08:59

Ik ga al vier jaar elke zomer mee op een zomerkamp voor kinderen in Brabant, dat dit jaar alweer voor het 37e keer is georganiseerd. En dat gebeurt ook altijd in een bosrijke omgeving. Tuurlijk, waarom niet? Hartstikke spannend om leuke spelletjes in te doen, of hutten te bouwen, of een spannende speurtocht te doen. Ik moet er niet aan denken om dat allemaal te missen!

Wel wordt er elk jaar weer op gehamerd om goed te controleren op teken (liefst elke avond), en om in het bos kleding met lange mouwen/pijpen te dragen en dichte schoenen. Ook zijn er tekentangen aanwezig en mensen die weten wat te doen bij een teek. En dan gaat het ook goed. Tuurlijk, teken komen wel eens voor, maar die worden altijd op tijd ontdekt en verwijderd. Het is bij mijn weten nog nooit gebeurd dat een kind ziek is geworden van een teek.

Als je de gelegenheid hebt, zou ik bij een schoolkamp ook zeker het bos gebruiken. Het is voor kinderen echt geweldig! Maar zorg dat er wel een protocol is m.b.t. teken en leg ook aan kinderen uit waar ze op moeten letten bij zichzelf en anderen. Zeker met bovenbouwkinderen kun je dat prima bespreken, en dan is er heus niet zoveel gevaar.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor Joke op 14 aug 2007, 10:35

Ik heb gestemd voor 'onzin!'.
Een kamp moet natuurlijk niet in een bos, het kan ook bij een strand of op een andere plaats gehouden worden, maar een bos is een heerlijke plaats om te vertoeven. Veel kinderen zijn er misschien nog wel nooit geweest, zeker als ze uit de stad en dan nog in delen van Nederland wonen waar toch al weinig bos te vinden is.
Voor mij is er natuurlijk wel een 'maar...' aan verbonden.
Wijs de kinderen wel op de gevaren van teken, laten ze elkaar goed controleren, maar laat de angst voor teken niet de boventoon krijgen, want anders gaat er veel bos- en kampplezier verloren aan onnodige angst.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor Juf Jessi op 14 aug 2007, 10:36

In mijn vrije tijd wandel ik heel wat door het bos, woon al mijn hele leven praktisch in het bos en zat vroeger op Scouting. Nooit heb ik 1 teek gehad... Toch ben ik wel voorzichtig, check altijd even of ik er geen heb. Als je binnen 24 uur de teek verwijdert dan is er niets aan de hand. Schoolkamp hoort in het bos, net als kabouterpaden en andere natuurbeleveningslessen! Dat vaccin tegen lyme mag er van mij wel snel komen, dat zou veel rust geven.
Avatar gebruiker
Juf Jessi
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 437
Geregistreerd op: 18 nov 2003, 14:11
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor jufHetty op 14 aug 2007, 12:17

Ik woon zelf temidden van bos/duin/tuin en ik ga niet verhuizen voor de kans op teken natuurlijk. Elders loop ik wel weer wat anders op. Thuis kijken wij elkaar na, mijn kinderen zijn er erg goed in, teken zijn sowieso heel gemakkelijk te vinden op je lichaam. Enkele keren was het "raak" en heeft de tekentang zijn dienst bewezen.
Je kunt de kinderen van je klas voor het kamp voorlichten, en zichzelf en elkaar laten nakijken. Dat is ook goed voor het verantwoordelijkheidsgevoel naar elkaar toe, en een gezonde gewoonte voor de rest van hun leven.
Ik heb als ik op pad ga altijd een tekentang bij me. Als je zo'n tang koopt zit er ook een voorlichtingsfolder bij. In elk geval: noteer de datum als je er een aantreft en licht de ouders in. Verder geen paniek.
Met mijn zoontje moest ik een keer naar de huisarts omdat ik de teek er niet uit kreeg, dat doe je op kamp natuurlijk ook als dat voorvalt. Er is altijd wel in de buurt een dienstdoende arts, en daar zijn ze voor.
Allemaal lekker genieten op kamp en goed controleren. Een teek kan je ook buiten het bos oplopen trouwens!!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor Doeda op 14 aug 2007, 18:38

Als er al op zulke dingen gelet gaat worden kan je nergens meer heen op schoolkamp... Zo'n risico loop je overal... Dan zou je kinderen nooit meer in een bos kunnen laten spelen (dan lopen ze dat risico net zo goed!) en dat is gewoon onzin.
Als je als leerkracht de kinderen er van te voren op wijst wat teken zijn, hoe die er uit zien en zelf een tekentang mee neemt, moet dat toch voldoende zijn lijkt mij.
Aan het werk als leraarondersteuner!
Avatar gebruiker
Doeda
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 552
Geregistreerd op: 07 jan 2007, 22:00
Groep: 0
PABO jaar: 4

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor Robje op 17 aug 2007, 07:32

in het bos zijn teken, aan het water/strand kun je verdrinken en de stad is vergeven van het fijnstof; waar moeten we heen op schoolkamp?
Ik snap wel dat zo'n vereniging aandacht vraagt, maar niet echt realistisch lijkt me. Straks nog een oproep van de zandvlooienvereniging en de fijnstofstichting en het is gedaan met schoolkamp!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor pieter83 op 25 sep 2007, 22:14

Het is kort door de bocht, maar ik deel de mening helemaal van "Robje". Ik merkte tijdens het lezen van de reacties dat bij mij het cinisme naar boven kwam drijven.

Ik hoop alleen dat de mensen die het voor het zeggen hebben dergelijke oproepen niet serieus gaan nemen. Anders roep ik op tot een gezamelijke schoolreis naar het Binnenhof. Wellicht kunnen we daar wel rustig, teekloos een vossenjacht organiseren.
Avatar gebruiker
pieter83
PABOforum Baby
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 16 jul 2007, 20:45
Woonplaats: Enkhuizen
Groep: 0
Schooltype: Bedrijfsleven
PABO jaar: 0

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor Mirja op 26 sep 2007, 15:54

Ook ik heb gestemd op Onzin!
Ik ben de afgelopen jaren steeds met een groep jongeren op kamp geweest. En ja, daar hebben we (inclusief ikzelf) ook last van teken gehad. Het ene jaar meer dan het andere jaar. We kampeerden in het bos... tja...
Zo'n kamp in het bos is juist superleuk. En je neemt gewoon naast de EHBO koffer een tekentang mee. Goed controleren is wel iets belangrijks.
Schooljaar 2008/2009: kleutergroep de apen
Avatar gebruiker
Mirja
Paboforumholist
 
Berichten: 1355
Geregistreerd op: 31 jan 2002, 05:12
Woonplaats: Noord Holland
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor thomas op 26 sep 2007, 19:29

Totale onin!

Ik ga al jaren met de scouting een week het bos in, en met het schoolkamp een dag hutten bouwen in het bos. Afgelopen jaar gingen wij vlak na het krantenbericht het bos in en hebben we wel een informatiebrief voor ouders gemaakt over wat een teek is, hoe ze die moeten verwijderen etc. Puur als voorzorgsmaatregel. Tekentang mee het bos is. En dan is het wel goed. Ik vind het ook de verantwoordelijkheid van ouders om ze te controleren (als dit mogelijk is, bij een langer kamp lastiger).

Het ligt er ook aan naar wat voor soort bos je gaat.... 2 jaar geleden in een bos wezen hutten bouwen en kinderen hadden meer dan 20! teken. Daar zijn we ook niet meer naar toe gegaan. Ik kon op maandag nog bij kinderen volgezogen teken weghalen en daar ben ik toen best van geschrokken. Kinderen zijn het hele weekend thuis geweest en niet gecontroleerd of i.i.g. opgemerkt door ouders terwijl we 's middags een briefje hebben meegedaan om kinderen erg goed te controleren omdat we al de hele dag bezig waren met verwijderen.

In de kring die maandag, ik had wel 10 tekens! :lol:
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: Schoolkamp niet meer in het bos!

Berichtdoor Juf Samantha op 04 okt 2007, 22:48

Laten we met zijn allen absoluut niet meer het bos ingaan, alle natuureducatie mag enkelt gegeven worden vanuit boeken. De natuur is veel te gevaarlijk! ;).

Als we alles wat ook maar een klein beetje risico geeft niet meer mogen doen houd dit in dat leerlingen de hele dag op hun stoel moeten stilzitten. Maar dit is ook niet gezond, scholen zijn vaak heel stoffig en niet goed doorgelucht. Dit is niet goed voor de luchtwegen van de kids.

Buitenspelen kan beter ook afgeschaft worden. De leerlingen kunnen van de kou ziek worden en stel je voor dat er een druppeltje regen valt.

Naar de gymzaal mogen we ook neit meer lopen. Het overige verkeer levert een te groot gevaar op voor de leerlingen. En om eerlijk te zijn is bewegingsonderwijs ook levensgevaarlijk!

Ok, misschien draaf ik een beetje door. Maar is het niet zo dat men over dit soort onderwerpen ook doordraaft?
2010 groep 1/2 (18 leerlingen)
2011 groep 3 (16 leerlingen)
2011-2012 groep 4 (28 leerlingen)
2012-2013 groep 4 (25 leerlingen)
Juf Samantha
PABOforum Peuter
 
Berichten: 109
Geregistreerd op: 15 nov 2005, 17:26
Woonplaats: Almere
Groep: 4
Schooltype: Rooms Katholiek
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron