[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Pabo moet universitaire opleiding worden

Pabo moet universitaire opleiding worden

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor Shafa op 07 okt 2007, 10:21

Voor mijn examen moet ik een debat op school houden. Ik zit nog op de middelbare school en zou graag tips krijgen van mensen op dit forum.
De stelling is: De Pabo moet een universitaire opleiding worden. Ik ben tegen deze stelling en zou graag wat argumenten willen horen... Het liefst zowel tegen als voor, dan krijg ik misschien ook een beetje een idee wat mijn opponent allemaal zou kunnen aanvoeren ;)
Hoop dat mensen zo snel mogelijk reageren om mij hierbij te helpen.
Alvast bedankt


(Alleen hopen dat mijn opponent hier niet toevallig langskomt :P )
Laatst bijgewerkt door Shafa op 07 okt 2007, 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Shafa
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 07 okt 2007, 10:11
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor mien mina op 07 okt 2007, 10:29

Nou ik ben benieuwd wat jouw voors zijn...
Momenteel is de PABO niet eens HBO-waardig...
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor Juf Samantha op 07 okt 2007, 10:46

Ik ben het niet met je eens.

Als de pabo een universitaire opleiding wordt zal het aantal studenten op deze school aanzienlijk afnemen.

Daarnaast vind ik dat havo'ers niet onderdoen voor VWO'ers. Ik had het VWO ook makkelijk kunnen doen als ik in de brugklas wat harder had gewerkt. Het VWO is vooral theoretische kennis naar binnen stampen: 'kun je goed stampen dan krigj je een goed cijfer!' (ga hier vooral over in discussie ;)). Ik kom zelf van de HAVO af en ben van mening dat ik later een uitstekende leerkracht kan worden... mits ik liefde en enthousiasme voor het vak blijf houden!
2010 groep 1/2 (18 leerlingen)
2011 groep 3 (16 leerlingen)
2011-2012 groep 4 (28 leerlingen)
2012-2013 groep 4 (25 leerlingen)
Juf Samantha
PABOforum Peuter
 
Berichten: 109
Geregistreerd op: 15 nov 2005, 17:26
Woonplaats: Almere
Groep: 4
Schooltype: Rooms Katholiek
Functie: Groepsleerkracht

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor Joke op 08 okt 2007, 00:19

Ik vind de manier van werken op een pabo en de opleiding geen overeenkomsten hebben met een universitaire opleiding.

Een grote groep leerkrachten met een lagere opleiding zou moeten afhaken, beter gezegd zouden niet eens kunnen starten.

Zie je het voor je: hoorcolleges in grote zalen? Meer dan de helft zou afhaken, vooral als al de zelfstandig door te worstelen studieboeken er nog bijkomen.

De leerkrachten zouden dan onbetaalbaar worden. Kijk maar eens wat mensen met een universitaire studie verdienen.

(Wel goed om het niveau en imago van leerkrachten een beetje op te vijzelen.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor jufHetty op 08 okt 2007, 14:21

Toen ik 20 jaar geleden op de PABO kwam vanaf het VWO had ik echt het gevoel dat het veel te makkelijk was voor wat de lesstof betreft. Er was zelfs een docent die weigerde een onvoldoende te geven, en maar kansen geven. Ook het "uit je hoofd leren" van allerlei zaken wat ik bij veel vakken als opdracht kreeg vond ik heel oninteressant. Ik weet niet hoe het nu is, proef het een en ander hier op het forum en vrees dat het nog niet best gesteld is met de werkelijke uitdaging voor toekomstige leerkrachten die ze in de praktijk na de opleiding ten toon moeten spreiden.
De stages daarentegen vond ik geweldig, daar was het me om te doen. Ik denk dat van een toekomstig leerkracht een heel hoog niveau mag worden verwacht, aangezien je bezig gaat met jonge kinderen: alles wat daar fout aangeleerd wordt, krijg je er later niet meer zo gemakkelijk uit. Wanneer je goed met kinderen om kunt gaan, is dat niet genoeg om je als leerkracht staande te kunnen houden. Je zult een grote waaier aan vaardigheden moeten hebben (ontwikkeld) om mogelijk te maken: (zelf)reflectie, flexibiliteit, emotionele stabiliteit, creativiteit in zowel dagelijks handelen als het kunstzinnige, onderscheid kunnen maken tussen hoofdzaken en bijzaken, grote lijnen kunnen uitzetten, oplossingsgericht werken, enz.enz.
Ik denk niet dat de universiteit daar een oplossing voor is. Wat wel, in mijn ogen: heel, heel , heel veel praktijk in de opleiding stoppen. Alleen stage bij leerkrachten die het in hun vingers hebben uit een stagiair te halen wat er in zit. Hoog niveau eisen op het gebied van de praktijk, de studenten uitdagen het beste in zichzelf naar boven te halen. Ik weet zeker dat heel veel mensen in de praktijk nog hebben moeten inhalen wat ze in de opleiding te kort zijn gekomen.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor thomas op 08 okt 2007, 15:06

Een universitaire studie denk ik niet, maar dat er wat aan het niveau gedaan moet worden ben ik het helemaal eens! Ik ben zelf nog niet zo lang afgestudeerd maar ik merk wel dat er wat meer verwacht wordt van de pabostudenten. De studenten die bij mij stage hebben gelopen moeten toch meer kennis hebben dan van mij werd verwacht toen ik aan het studeren was. Het is niet meer alles altijd kunnen herkansen.
Een universitaire studie is meer het denken, het onderzoeken. Bij HBO ga je praktischer aan het werk.
Pabo blijft voor mij ook echt een praktijkopleiding en dat is de kracht van de pabo. Theorie en praktijk samenbrengen. Ik heb altijd gezegd, tijdens mijn stages leerde ik het vak, en de lessen waren bezigheidstherapie.
Leerkracht zijn kun je niet uit een boek leren. Je moet het ervaren, je moet je de theorie eigen maken, het leren zien van fasen, het benaderen van bepaalde leerlingen /problemen etc. Daar zouden studenten aan moeten werken.
Veel studenten komen met weinig tot geen bagage de stage in, weten weinig van de kinderen in die leeftijdsfase. Of ze krijgen kleuterpedagogiek en lopen stage in groep 7. Daar zou de pabo (samen met de scholen) aan moeten gaan werken.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor KarenM op 08 okt 2007, 19:29

een universitaire opleiding is een wetenschappelijke opleiding, waar je veel abstaracter en wetenschappelijker leert kijken en denken dan nodig voor de PABO. Ik heb beiden gedaan, eerst universiteit en toen PABO, thingy ongebruikelijk misschien. De PABO is een beroepsopleiding, je wordt opgeleid voor een vak, bij uitstek een HBO-opleiding met een HBO, vakdoelstelling. Wel vind ik dat de PABO meer HBO-waardig moet worden en goed onderwijs moet geven en flinke eisen moet stellen.
KarenM
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 29 mei 2006, 09:59

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor Juf Mindy op 02 maart 2008, 13:18

Er komt volgend jaar een proef met een universitaire Pabo Opleiding :)
Juf Mindy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 73
Geregistreerd op: 02 jul 2005, 13:39
Woonplaats: Heeze

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor Daffy op 02 maart 2008, 13:32

Het is een beetje dubbel.. Maar ik zie het zo voor me: Je hebt een HBO-pedagogiek en een Universiteit Pedagogiek.. De HBO-variant richt zich op praktijk en de Universiteit richt zich op theorie.. Ik zie het vak leerkracht meer als een praktijkvak, je moet goed met kinderen om kunnen gaan, ze een veilig gevoel geven en kunnen inspelen op de leefwereld van de kinderen.. Je loopt veel stage op de Pabo en dit vind ik erg belangrijk.. Op de Pabo leer je achtergrondinformatie, maar het werken met kinderen en het staan voor een klas kan je niet leren uit een boek..

Ook ben ik het eens met Joke.. Een universitaire opleiding zou veel studenten afschrikken of het voor sommige studenten onmogelijk maken om leerkracht te worden.. Wat willen ze dan als tussenstap doen?
Je hebt een MBO-opleiding, waar je klassenassistent/onderwijsassistent kan worden.. (Je kan dus helpen in een klas, de juf is de baas, maar heeft zo extra handen in de klas).. En als Pabo dan universitair gaan maken, wat wordt dan de HBO-variant?
Avatar gebruiker
Daffy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 236
Geregistreerd op: 16 dec 2006, 16:11
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor Juf Mindy op 02 maart 2008, 13:42

Ze willen HBO universitair en op HBO niveau aan gaan bieden
Juf Mindy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 73
Geregistreerd op: 02 jul 2005, 13:39
Woonplaats: Heeze

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor jufHetty op 03 maart 2008, 09:06

Ik heb dit weekend gelezen dat deze nieuwe opleiding twee opleidingen in één heeft: de studie Onderwijskunde en de PABO.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor JuffY op 21 maart 2009, 10:31

Ik meen me te herinneren dat er ergens in Nederland een 5 jarige combinatie van HBO en WO wordt aangeboden, waar je geloof ik én je lesbevoegdheid én je uhmm Bachelor onderwijskunde (?) haalt.

Ik ben trouwens van mening dat de Pabo absoluut niet universitair moet worden, om meerdere redenen. Zoals al eerder genoemd moet een grote groep - waarschijnlijk enthousiaste - potentiele leerkrachten afhaken, omdat ze het niveau niet halen. Daarbij is de Pabo echt zeer gericht op de praktijk natuurlijk, waar het universitaire onderwijs veelal theorie, luisteren en stampen en heel weinig tot bijna geen stagelopen is. Ik denk dat het daarom ook veel mensen niet aan zal spreken.

Tuurlijk ben ik het met de anderen eens als je het hebt over het (te) lage niveau van de Pabo, theoretisch is het best te doen, maar hierbij moet je het voglens mij toch echt van de praktijk hebben.
Gym blok 1 is binnen, op naar blok 2.
Vervanging bijna ten einde, op naar de volgende!
JuffY
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 355
Geregistreerd op: 04 feb 2009, 20:36
Schooltype: Openbaar
Functie: Leerkracht

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor Robje op 21 maart 2009, 10:53

Check de data...2007....

In Utrecht heb je nu toch een universitaire variant? schijnt goed te lopen, ze doen maar...
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor Joke op 21 maart 2009, 11:16

Zoals het nu is opgezet, vind ik het haalbaar en bruikbaar.
De oude opleiding blijft bestaan, zodat iedereen die geen universitaire studie wil of kan volgen en toch heel gemotiveerd is om voor de klas te gaan het beroep van leerkracht kan uitoefenen.
De kersvers afgestudeerden van de universiteit kunnen worden ingezet op plaatsen waar hun expertise nodig is, met de hieraan verbonden kosten voor het 'inhuren' van een universitair geschoolde kracht.
Voor 'elck wat wils' dus.
Wel moeten we oppassen dat de pabo niet onder zijn huidige HBO-niveau zakt, dat zou zonde zijn. Bovendien zou dit ook het salaris van de leerkrachten kunnen beïnvloeden.
De universitair geschoolde krijgt dan een deel van het salaris wat vroeger de hbo'er gekregen zou hebben, want door het verlagen van het niveau zou de betaling hierbij mee verlaagd (kunnen) worden. Daar is niemand bij gebaat, want ik voorzie wel dat het beroep van leerkracht op een basisschool in de toekomst steeds minder geliefd zal worden.
Alleen de die-hards zullen overblijven.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Pabo moet universitaire opleiding worden

Berichtdoor moimoi op 21 maart 2009, 12:01

tegenwoordig zijn hoogbegaafden scholen en klassen helemaal in. Daar zou je dan een universitaire studie voor moeten hebben op de pabo, zodat je aansluit bij deze leerlingen.
Voor de rest is mijn mening - pabo moet niet universitair worden, ze zouden alleen strenger moeten zijn met het mbo niveau dat wordt toegelaten.
Op mijn school staat iemand voor groep 8 met deze schoolloopbaan: speciaal basisonderwijs - lbo - mbo - pabo.
Ze kan geen rekenvraag beantwoorden bij kinderen met een cito score boven de 540.
(volgend jaar gaat ze naar de kleuters want daar is ze ook qua creativiteit veel geschikter voor)
Dus - t instapniveau hoger - en universitair is niet meer van belang
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron