door jufHetty op 05 sep 2009, 18:36
Ik ga mezelf citeren uit het hoofdstuk "Straffen?!", doe er je voordeel mee en ga ook de uitdaging aan als je durft. Kinderen staan, vóór vrouwen en kleurlingen, met stip op nummer één in deze wereld als het gaat om onderdrukking en uitbuiting. Ook in westerse landen. We zullen als leerkrachten zeker orde moeten scheppen en houden, gepaard met duidelijkheid maar ook met heel veel liefde:
"Na allerlei ervaringen in het onderwijs met verschillende klassen op verschillende scholen zag ik steeds wat straffen met kinderen deed. Als leerkracht voelde niemand zich echt opgelucht, hooguit omdat de leerling er nu eindelijk toe was gebracht zich te voegen. De leerlingen die gestraft waren, voelden zich vaak onbegrepen. er was altijd wat verdrietigs of boos te bespeuren. Er bleef wat hangen om de leerling heen, ook in de relatie met de leerkracht.
Ik heb besloten niet meer te straffen toen ik merkte dat het een machteloos gebaar was. Door die knop uit te zetten moest er wat anders gebeuren. Het was niet in één keer naar mijn zin, maar er groeide een nieuwe manier van omgaan met storend gedrag, die zich steeds verder ontwikkelde. met dank dus aan de kinderen die het mij lastig maakten. van hen leerde ik op dit gebied hoe ik het moest aanpakken, enkel door hun gedrag waar ik een oplossing voor moest vinden."
Wees als leerkracht een helper met effectieve maatregelen.....
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via
invaltips@gmail.com.