[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Straf?

Straf?

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Re: Straf?

Berichtdoor moimoi op 06 sep 2009, 10:40

juf Hetty, ik ben het met je eens!
Ik kan volmondig zeggen: ik geef nooit straf! En ik echt geen makkelijke klassen hoor!!
Ik probeer het vervelende gedrag voor te zijn, investeer in een relatie met een potentiële lastige/brutale leerling.
Met straf ben je de band aan het afbouwen ipv opbouwen.
Ik praat meer in op t gevoel, de verantwoordelijkheid en wat t gedrag doet met mij, de klas enzovoort.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Straf?

Berichtdoor Geoffrey op 06 sep 2009, 12:49

Wees als leerkracht een helper met effectieve maatregelen.....
Ben ik helemaal met je eens, maar het is soms zó verschrikkelijk moeilijk om nog manieren te vinden om dit voor elkaar te krijgen. Als ik bijvoorbeeld dat topic van die moeilijke groep 7 las, waarin de inval-leerkracht al zoveel heeft geprobeerd en steeds opnieuw tegen die onwil van leerlingen aanloopt, wat kun je dan nog doen? En wat is dan het verschil tussen "effectieve maatregelen" en straf? Ik heb wel eens een ernstig gesprek gehad met een pestende leerling, waarbij deze in tranen uitbarstte omdat ik hem confronteerde met wat zijn gedrag bij het gepeste kind had veroorzaakt. Is dat dan ook te zien als straf?

Sowieso vind ik dat het woord "straf" een veel te algemene term is om überhaupt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik zie straf als een negatieve consequentie op negatief gedrag. Dat kan variëren van een fronsende blik tot een time-out en van een "donderpreek" tot het maken van strafwerk. Over bepaalde strafmethoden kun je debatteren, maar om je grenzen af te baken moet je consequent zijn: positief gedrag zorgt voor positieve gevolgen en negatief gedrag maakt de boel wat minder leuk.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Straf?

Berichtdoor jufHetty op 06 sep 2009, 15:50

Ben ik helemaal met je eens, maar het is soms zó verschrikkelijk moeilijk om nog manieren te vinden om dit voor elkaar te krijgen. Als ik bijvoorbeeld dat topic van die moeilijke groep 7 las, waarin de inval-leerkracht al zoveel heeft geprobeerd en steeds opnieuw tegen die onwil van leerlingen aanloopt, wat kun je dan nog doen? En wat is dan het verschil tussen "effectieve maatregelen" en straf? Ik heb wel eens een ernstig gesprek gehad met een pestende leerling, waarbij deze in tranen uitbarstte omdat ik hem confronteerde met wat zijn gedrag bij het gepeste kind had veroorzaakt. Is dat dan ook te zien als straf?

Sowieso vind ik dat het woord "straf" een veel te algemene term is om überhaupt iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik zie straf als een negatieve consequentie op negatief gedrag. Dat kan variëren van een fronsende blik tot een time-out en van een "donderpreek" tot het maken van strafwerk. Over bepaalde strafmethoden kun je debatteren, maar om je grenzen af te baken moet je consequent zijn: positief gedrag zorgt voor positieve gevolgen en negatief gedrag maakt de boel wat minder leuk.

Juist door die vreselijk moeilijke klassen die ik steeds weer kreeg toebedeeld heb ik geleerd niet te straffen. O, wat heb ik allemaal meegemaakt.....pf.....ik heb ook heel wat keren met mijn handen in mijn haar gezeten en wat is het gewoon leuk met dat soort klassen als je de knop "creativiteit" bij jezelf open zet! Vorig jaar had ik voor het eerst in jaren weer een "makkelijke" klas, ik moest echt wennen hoor: wat saaaaaaai!
Maar goed, met de lastpakken (zal ik maar zeggen) heb ik dus geleerd hoe het moet. Ik heb me af en toe zelfs als een generaal van een leger opgesteld, dagenlang alleen maar commando's gegeven. Voorbeeld: "Boek pakken" i.p.v. "We gaan nu ons boek pakken" of "Hier!"(met een wenkgebaar) i.p.v. "Wil je even hier komen?"
Als je jezelf voorstel dat je een stel soldaten te drillen hebt, dan wordt het nog een echt lollige bezigheid. Het werkt heel snel, echt. Tussen commando's is geen speld te krijgen, wat je zegt is namelijk precies wat je bedoelt. Geloof het of niet, kinderen begonnen het zelf leuk te vinden om de commando's op te volgen, het werd een spelletje.

Maar allerbelangrijkst is dat je je een leider voelt en daarnaar handelt. Dan creëer je een optimale situatie voor kinderen. Ik ga mezelf weer citeren en geef hopelijk op die manier aan jou, Geoffrey, antwoord op je vraag wat het verschil is tussen "effectieve maatregelen" en straf:
Ter illustratie en inspiratie van goed leiderschap een voorbeeld van Alexander de Grote, een Macedonische veldheer die in de 4e eeuw voor Christus uitgestrekte gebieden veroverde. Zijn mannen bleven hem trouw, ondanks ontberingen en uitzichtloze situaties. Zo deed Alexander de Grote dat volgens overlevering:
- hij was trouw, vol overtuiging en vrijgevig
- hij ging voorop in de strijd, vocht net zo hard als zijn soldaten
- hij bezon zich regelmatig op een geleverde slag, vroeg zich af waar hij lering uit kon trekken
- hij sprak soldaten persoonlijk aan om hen te complimenteren waar hij had gezein dat ze een goede bijfdrag hadden geleverd in de strijd
- hij was heel gedisciplineerd en een groot voorbeeld daarin waar de manschappen zich aan wilden conformeren. Door Alexander zelf te worden aangesproken over een onberispelijk tenue was in de ogen van zijn manschappen erger dan 100 zweepslagen te ondergaan
- hij liet zijn manschappen regelmatig weten dat ze goed slag hadden geleverd, liet ze meedelen in de rijkdommen die daaruit voortvloeiden


En over het geval "donderpreek : ik doe er juist het zwijgen toe als er wat ernsitgs aan de hand is, dat maakt veel meer indruk. Dat leidt ik in met een opmerking als: "Dat jullie er zo'n rommel van maken in de klas, daar heb ik geen woorden voor. Ruim het maar op met elkaar en als jullie allemaal doodstil klaarzitten ga ik pas verder met mijn verhaal/spel/enz." En dan praat ik ook echt niet mee, wenk alleen even wat waar moet en stel me strategisch op in de klas, overzie wat er gebeurt. Dan gaat het rap hoor! Het leed is snel vergeten, de boodschap is goed aangekomen en ik spreek al dan niet mijn tevredenheid over de klus uit. We gaan verder! Het zijn kinderen, ze willen door en ze móeten door.

Tot slot: de meest "vervelende" kinderen zijn altijd m'n beste vriendjes geworden. Nu nog als ik ze tegenkom als oud-leerling krijg ik allerlei bekentenissen en opmerkingen ("Sorry dat ik zo vervelend was vroeger in de klas, maar ik was verliefd op u" was wel de leukste, dat was van de tijd dat ik net was begonnen als leerkracht), hebben we gewoon na-pret van de wissewasjes die we tot een goed eind hebben gebracht. Juist met kinderen die zich "lastig" gedragen moet je zo snel mogelijk de confrontatie aangaan, dan weten ze snel hoe de verhoudingen liggen en kun je verder. Ze willen vaak alleen maar gezien/gewaardeerd worden, maar dat kan alleen als ze hun negatieve vorm van aandacht vragen naast zich neer kunnen leggen. En dat inzicht komt niet altijd direct....hou vol, want liefde duurt het langst! Focus op het doel: dat kind gaat zich straks wél veilig voelen bij jou. Dan vind je wel een weg waarlangs dat kan gaan. Geen makkelijke weg, maar als ik het kan, waarom zou jij/jullie het niet kunnen?
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Re: Straf?

Berichtdoor peter100 op 06 sep 2009, 22:41

Zijn mannen bleven hem trouw, ondanks ontberingen en uitzichtloze situaties. Zo deed Alexander de Grote dat volgens overlevering:
- hij was trouw, vol overtuiging en vrijgevig
- hij ging voorop in de strijd, vocht net zo hard als zijn soldaten
- hij bezon zich regelmatig op een geleverde slag, vroeg zich af waar hij lering uit kon trekken
- hij sprak soldaten persoonlijk aan om hen te complimenteren waar hij had gezein dat ze een goede bijfdrag hadden geleverd in de strijd
- hij was heel gedisciplineerd en een groot voorbeeld daarin waar de manschappen zich aan wilden conformeren. Door Alexander zelf te worden aangesproken over een onberispelijk tenue was in de ogen van zijn manschappen erger dan 100 zweepslagen te ondergaan
- hij liet zijn manschappen regelmatig weten dat ze goed slag hadden geleverd, liet ze meedelen in de rijkdommen die daaruit voortvloeiden

Erg leuk weergegeven Hetty, zit veel waarheid in, al gaat de vergelijking leerkracht-Alexander de Grote natuurlijk wel wat ver :lol: Mijn weerstand t.o.v straffen is minder groot dan bij jou het geval is denk ik. Al begrijp ik denk ik wel heel goed waar je op doelt, het meest ideaal is het om niet te hoeven straffen. Enkel met liefde, woorden en bewustwording kan je vaak al erg veel bereiken bij de meest moeilijke kinderen. Toch ben ik het dan ook weer eens met Geoffrey, straffen kunnen kinderen heel duidelijk maken waar de grenzen liggen en ze leren dat negatief gedrag negatieve gevolgen heeft. Afhankelijk van het kind zou dit een positief middel kunnen zijn, ik denk dan bijvoorbeeld aan kinderen die thuis gewend zijn altijd hun zin te krijgen. Deze kinderen leren dat dit elders dus wat anders ligt en het "ja maar..." hier dus niet werkt.
Ik denk wel dat je altijd heel zorgvuldig om dient te gaan met straffen en dat je heel specifiek moet kijken naar het kind en de straf die je het geeft. Doe je dit niet kan het er toe leiden dat de relatie alleen maar verder verstoort. Naast het straffen vind ik het heel belangrijk om altijd het gesprek aan te gaan met het kind en om het zelf oplossingen te laten aandragen. Daarbij is de definitie van straffen natuurlijk heel relatief, sommige kinderen zullen een goed gesprek met de juf of meester als een zwaardere straf ervaren dan 1000x ik ben stout opschrijven. Hetgeen jij beschrijft over de "lastige" kinderen die achteraf laten blijken erg gesteld op je te zijn herken ik, is mij ook al een aantal keren overkomen, terwijl ik dus wel strafmaatregelen hanteer. Ik laat ook altijd duidelijk blijken dat ik het kind als persoon waardeer maar bepaalde gedragingen niet, denk dat dit een heel belangrijk aspect is.
Avatar gebruiker
peter100
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 402
Geregistreerd op: 09 feb 2008, 10:28
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: Straf?

Berichtdoor jufHetty op 07 sep 2009, 09:26

Zucht...van tevredenheid: wat inspirerend om dit alles van jullie te lezen over het onderwerp straffen (en ook bij de andere topics). Ik kan er echt over doormijmeren, e.e.a. met mijn eigen handelne vergelijken, mezelf eventueel bijstellen of ineens een blinde vlek belicht zien....We doen echt mensenwerk, al komt er vanuit de overheid nog zoveel regulering op ons af: wij doen wat ons het beste lijkt en wat binnen ons vermogen ligt. Wat een fijn gevoel geeft het me om ook hier weer te lezen met hoeveel toewijding er in dit land door leerkrachten wordt gewerkt. Die kindertjes boffen maar met zoveel inzet!
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Vorige

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron