door Morgan op 06 nov 2007, 20:41
- Vindt u het bestaan van scholen met diverse levensbeschouwelijke achtergrond zinvol?
Nee, Ik vindt dat ieder kind zelf en zelfstandig een keuze zou moeten maken voor het al dan niet aanhangen van een levensbeschouwing en / of religie. Je kunt niet spreken van een christelijk, moslim of joods kind, net zomin als je kunt spreken van een socialistisch, liberaal of extreem-rechts kind. Wanneer je kinderen opvoedt vanuit één visie, kunnen ze naar mijn mening minder goed zelf die keuze maken. Laat ze in aanraking komen met alle religies en atheisme en dan het kind zelf een keuze maken of en waar ze in willen geloven.
- Denkt u dat het in Nederland de komende 10 jaar mogelijk is dat er politiek/maatschappelijk draagvlak ontstaat voor één type algemeen onderwijs?
Nee, ik denk dat kerkelijke en verzuilde organisaties hier nu teveel macht voor hebben. Ook denk ik dat de overgrote meerderheid die nodig zou zijn voor het doordrukken van een dergelijke wijziging in Nederland ontbreekt.
- Indien alle Nederlandse scholen “algemeen onderwijs” zouden bieden (los van enige religieuze achtergrond) zou dat dan van invloed zijn op de leerling?
Ongetwijfeld zal dit in invloed hebben t.o.v. kinderen die op een school met een bepaalde levensbeschouwelijke opvatting les krijgen. Het karakter en het uitgangspunt van de school is immers anders.
- Kunt u een aantal voordelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
Een voordeel voor bepaalde christelijke en katholieke scholen is dat deze meer te besteden hebben dankzij extra funding vanuit kerkelijke organisaties.
- Kunt u een aantal nadelen noemen van de huidige situatie met onderwijszuilen in het Nederlandse onderwijs?
- Kinderen worden soms teveel vanuit één visie gevormd, waardoor er een vertekend wereldbeeld kan ontstaan.
- Openbare scholen missen wellicht de extra funding die andere scholen extra krijgen, vanuit kerkelijke organisaties, met wellicht gevolgen voor de kwaliteit van het onderwijs.
- Het idee van secularisme wordt niet doorgevoerd in het onderwijs, waar het naar mijn mening wel thuis hoort.
- Vindt u het wenselijk dat leerkrachten van een andere levensbeschouwelijke richting les (kunnen) geven op een bijzondere school?
Ik zie niet waarom dit onwenselijk zou zijn. Wanneer een bijzondere school dusdanig gericht is dat dit onwenselijk is, kun je je afvragen in hoeverre de school een objectief beeld van de wereld schetst.
| |