Uitgeprobeerd nadat ik op een studiedag hele mooie voorbeelden had gezien. Met de groep 2 kinderen - in kleine kring - lukt het wel. Hoewel daar enkele kinderen met een gedragsprobleem het ook heel moeilijk vonden. Met de totale groep lukt het niet. Er zijn teveel kinderen die het eenvoudig niet snappen en er niet aan toe zijn om iets echt samen te doen. Het betreft wel een groep van 25 kindern met maar 5 oudsten erin. (School in achterstandswijk)
Dit had mijn verhaal kunnen zijn. Alleen vond ik zelf de opdrachten die bij kleuters mogelijk waren vaak vergezocht en niet 'echt'. Onze cursusleidster wist er ook maar weinig te noemen.
Bv. maak een puzzel met z'n tweeën en leg om de beurt een stukje. Tegennatuurlijk bleek in de praktijk.
Kleur samen dezelfde kleurplaat en je mag om de beurt zeggen welke kleur je iets geeft, zonder bij elkaar te kijken.
Ze vonden dit zelfs al moeilijk als ze wel mochten kijken.
Ik heb op internet zelf geprobeerd zinvolle opdrachten te krijgen:
http://forum.teamkamer.nl/showthread.ph ... ooperatiefDe klassikale opdrachten werden niet gewaardeerd of niet begrepen.
Vaak waren het kunstmatig verzonnen zaken, omdat het zo nodig coöperatief moet.
Het lukte mij alleen met een paar oudsten (klapspelletje lettergrepen, zie foto) en ik vond er bovendien weinig van de principes in terug die het coöperatief werk kenmerken:
de inzet van alle deelnemers is nodig voor het eindresultaat
er wordt meer uitgehaald dan je er individueel uit zou halen.
Geef mij maar de spontane hulp die de kinderen elkaar geven, het samen spelen omdat ze het graag willen of juist de vrijheid omdat ze het even alleen willen doen, dat heb ik liever dan verplichte coöperatieve 'nummers'.
Start maar in groep 3 is mijn reactie.