[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor Robje op 01 nov 2010, 07:02

Leerlingen mogen wat mij betreft best voorbereid zijn op wat het te wachten staat op de middelbare school. Ook als het bij hen niet leeft, hebben ze de informatie vast gehad voor de periode dat het bij hen wel leeft.

Dus moet je nou lesgeven in de stof waarin op het VO lesgegeven wordt (dan kun je namelijk "ter voorbereiding" ook frans, duits, scheikunde, natuurkunde etc. gaan geven) of moet je de leerlingen uitleggen waar die fietsenhokken op de middelbare school voor dienen?
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor JufH op 01 nov 2010, 17:15

Ik heb nu 2 jaar groep 8 en sta er nog steeds versteld van hoe weinig ouders er met hun kinderen over praten! Ik vind het belangrijk dat de kinderen in een veilige omgeving over deze dingen praten en hun vragen kwijt kunnen. Dat gaat toch vaak makkelijker aan een juf dan aan je ouders! En jongens horen vaak summier over 'meidenzaken' en andersom!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor peter1000 op 01 nov 2010, 23:13

Welke Rob? Ikke niet, want volgens mij verkondigde ik wat anders....

Oeps....bedoelde Tim. :lol:

Maar hoe ver moeten we gaan met de opvoeding Peter? Er komt steeds meer en meer 'bij' in het onderwijs. De school moet dit, de school moet dat. Nu begin je ook al over internetgebruik, straks begin je erover dat er op een basisschool ICT les moet worden gegeven. Hoe moet dat allemaal passen? Alles wat er bij komt moet ten koste gaan van iets anders, of ze moeten de schooltijd van kwart over 3 naar 4 uur veranderen?

Zoals de naam al aangeeft is een BASISschool er om een goede basis te leggen ter voorbereiding op de middelbare school en het verdere leven. Naast het internetgebruik zou van mij de nadruk ook nog veel meer mogen liggen op cultuur, dans, maatschappij etc. net als in veel zuidelijke landen het geval is. Ik begrijp jouw opmerking wel want zelf heb ik naast alle verplichte uren, taal, rekenen, spelling, woordenschat ook nog maar weinig tijd over voor al het andere. Wil niet zeggen dat al dat andere automatisch minder belangrijk is...misschien zou minder nadruk op A en B'tjes leggen, meer ruimte en vrijheid voor eigen inbreng van leerkrachten er aan bij kunnen dragen dat kinderen daadwerkelijk de basisschool verlaten met een breed georiënteerde blik en goede basis voor heel het verdere leven.
Avatar gebruiker
peter1000
PABOforum Peuter
 
Berichten: 120
Geregistreerd op: 21 jan 2010, 23:26
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor MeesterD op 02 nov 2010, 20:36

Maar wie moet dan beslissen wat er onder 'de basis' valt? En wie gaat 'de basis' jaarlijks updaten?
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor peter1000 op 02 nov 2010, 21:14

Maar wie moet dan beslissen wat er onder 'de basis' valt? En wie gaat 'de basis' jaarlijks updaten?

Scholen moeten de vrijheid hebben om te beslissen wat zij onder de basis verstaan, valt er voor ouders ook weer echt iets te kiezen.
Avatar gebruiker
peter1000
PABOforum Peuter
 
Berichten: 120
Geregistreerd op: 21 jan 2010, 23:26
Woonplaats: Amsterdam
Groep: 5
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor Juf Samira op 04 nov 2010, 13:59

Ik vind persoonlijk dat dat wel gedaan moet worden ( in groep 8).
Zoals al eerder gezegd, veel ouders doen het niet of vluchtig ( basis : eitje + zaadje = kindje. PUNT ).
Daarnaast denk ik dat het voor de leerlingen een stuk makkelijker ( minder "awkward") is om vragen te stellen aan een leerkracht dan aan ouders ( Ja mam, snap het nu wel, ok doei ! ).
Daarnaast is er een verschil tussen: het wordt in een groep als informatie over gebracht ( je bent niet de enige) / het word jou wel even uitgelegd 1 op 1 door pa/ma.

Het zou mij niets verbazen als leerlingen geïnteresseerder en aandachtiger luisteren naar een leerkracht ( voelt veiliger, je zit in een groep, je kunt er samen om giegelen etc. ) dan naar de ouders ( je zit alleen, kunt niet je gêne luchten, persoonlijk op jou gericht, etc.).
Juf Samira
PABOforum Baby
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 29 jul 2010, 20:18
Groep: 8
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 1
Functie: Stagiare

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor MeesterD op 04 nov 2010, 19:27

Ik vind persoonlijk dat dat wel gedaan moet worden ( in groep 8).
Zoals al eerder gezegd, veel ouders doen het niet of vluchtig ( basis : eitje + zaadje = kindje. PUNT ).
Daarnaast denk ik dat het voor de leerlingen een stuk makkelijker ( minder "awkward") is om vragen te stellen aan een leerkracht dan aan ouders ( Ja mam, snap het nu wel, ok doei ! ).
Daarnaast is er een verschil tussen: het wordt in een groep als informatie over gebracht ( je bent niet de enige) / het word jou wel even uitgelegd 1 op 1 door pa/ma.

Het zou mij niets verbazen als leerlingen geïnteresseerder en aandachtiger luisteren naar een leerkracht ( voelt veiliger, je zit in een groep, je kunt er samen om giegelen etc. ) dan naar de ouders ( je zit alleen, kunt niet je gêne luchten, persoonlijk op jou gericht, etc.).
Moet ik dan als meester de meiden ook maar even gaan voorlichten over de ongesteldheid?
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor Joke op 04 nov 2010, 19:31

Ja en de juffen moeten de jongens vertellen over natte dromen. Zo gaat dat met sexuele voorlichting. Je vertelt hoe het echt in elkaar zit.
Niet over de ooievaar of zo. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor JufH op 04 nov 2010, 19:34

Moet ik dan als meester de meiden ook maar even gaan voorlichten over de ongesteldheid?

Ja... Natuurlijk! Vind jij dat gek? Ik heb ze vorig jaar over menstruatie én natte dromen verteld. Vonden ze helemaal niet gek. Aan sommige non-verbale reacties van jongens bleek dat ze nu eindelijk wisten hoe dat kwam :D
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor bovenbouwjuf op 04 nov 2010, 19:50

Ben je in groep 8 niet veel te laat met voorlichting?
Een kind van 5, 6 of 7 vraagt toch al hoe baby's worden gemaakt en wat dat voor verpakkingen allemaal zijn die in de wc staan? Dat is thuis toch het perfecte moment om het uit te leggen? (zo heb ik het wel gedaan thuis. Mijn dochter heeft haar vader ongegeneerd uitgelachen: "dus jij hebt bij mama ..... huh?? hahahahahahaha jakkes" )
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor super_juf op 08 dec 2010, 23:02

Ik vind dat als je merkt dat dit bij kinderen gaat spelen, dat je hier best op in kan haken.
Waarom wordt er eigenlijk gesproken over een 'seksuele voorlichting' Alsof je voor de groep staat met een banaan in je handen en een condoom daar om heen staat te rollen...

Bij de lln gaat het om gevoel. Bij hen staan seks en gevoel nog compleet los van elkaar. Ze zitten vol met vragen en laat ze deze vragen stellen. Lln horen ook heel veel om hen heen, op deze manier kun je 'rare gedachtes' uit de wereld helpen.
Veel leerkrachten zijn misschien bang dat zij persoonlijke vragen gaan krijgen?
Laat de meiden bijvoorbeeld dingen over jongens opschrijven en andersom.
Laat dan de andere sekse hier op reageren. Op deze manier halen zij zelf vooroordelen uit de weg.
persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat jongens wel bij een man terecht kunnen. Als meisje moest ik er ook niet aan denken om dit soort dingen van een man te horen..

Zelfs kleuters vragen waar baby's vandaan komen. En als je hier wat over zegt, ben je een viezerik. Kleuters zien seks niet zoals wij het zien. Als ik tegen een kleuter zeg, 'eitje + zaadje komen samen en dan krijg je een kindje' heeft een kind hier vrede mee. Tenzij je een kind hebt die nog door vraagt :lol:

Tegenwoordig krijgen ze al heel vroeg met dit onderwerp te maken. Door groepsdruk krijgen zij de indruk dat het allemaal normaal is...Als ze er meer van weten, voorkom je een hoop ellende.

Natuurlijk zit je met ouders. Ik zou dan eerst een infoavond houden en aangeven dat dit bij de kinderen speelt en dat we hier wel wat mee willen. I.v.m. wat er nu om ons heen gebeurd.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor Joke op 09 dec 2010, 10:34

Waar ik me het meest zorgen over maak, ik weet niet of ik dit hier al geschreven heb, is die afgrijselijke 'telephonebabes' op tv in de late uurtjes.
Bijna elk kind heeft tegenwoordig een tv op zijn/haar slaapkamer. Wat een belachelijke manier om met seksuele zaken in aanraking te komen. Geen wonder dat er zo veel rare dingen gebeuren tegenwoordig. Als je leert dat dit normaal is, ga je vanzelfsprekend zulke kromme ideeën in de praktijk brengen.
Misschien is dát wel een nog grotere reden om vroeg met voorlichting te beginnen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor super_juf op 09 dec 2010, 21:14

Mee eens, Joke!
Verschrikkelijk zijn die meiden! En hierdoor komen kinderen aan vreemde ideeën.
Nu vind ik niet dat de schuld compleet naar media geschoven mag worden. Hun fantasie kan ook flink op hol slaan.
Een artikel gelezen over een leerkracht die hiermee iets deed in de klas. Echt geweldig! Jongens mochten opschrijven, hoe zij meiden zagen.. En andersom. Jongens schreven bijvoorbeeld: meiden worden seksueler, krijgen 'een pil', verliezen veel bloed. Meiden over jongens: zware stem, piemel, zaadjes etc.
later bespraken zij met elkaar deze onderwerpen. Wat is nu 'veel bloed verliezen' maandverband laten zien. Wat is nu een baard in de keel?
Er moet natuurlijk een zeer veilige sfeer in de groep zijn, maar als dit er is...Dan is dit toch geweldig!

vanuit de 'ouderbril' zou ik wel heel goed willen weten wat een leerkracht van plan is.
Maar als de communicatie e.d. goed is. Waarom niet?
Als mijn kind het aan mij zou vragen, zou ik er ook antwoord opgeven.

Is er eigenlijk een protocol voor op scholen?
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Stelling: Seksuele voorlichting op basisscholen moet

Berichtdoor Joke op 09 dec 2010, 21:54

Ik denk niet dat het verplicht is, dus zal er geen protocol aanwezig zijn op de meeste scholen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten