En wat als het gaat over de evolutietheorie versus het creationisme, de geschiedenislessen waar verteld wordt over "miljoenen jaren geleden". Heel veel zaken in de gewone lessen zijn dus wel degelijk gekleurd!
Is het verkeerd om dit te horen ? Dit kunnen ze ook buiten school opvangen, op de straat/ televisie/ boeken. Je zou kunnen denken, dat je dit dan beter binnen school kan vertellen op de wijze waarop jullie dat willen. Dit is gewoon een vraag. Ik ben écht benieuwd naar het antwoord. Ik heb dit voorval namelijk bij de hand gehad. Leuk thema over dino's (tja, autisten hè
...) en een heel project eraan vastgeknoopt. Aan bijna het einde dus een ouder, die er erg over gevallen is. Ik heb daar dus nooit bij stilgestaan. Het is opgelost door verschillende visies met de kinderen te bespreken en ik moet eerlijk zeggen, dat het een heel zinvol project is geworden. Iedereen voelde zich gekend en gehoord.
Als je een eigen mening wilt vormen, een eigen visie op het leven, zul je van meerdere kanten een verhaal moeten kennen. Denk ik, is mijn mening, is mijn manier van leven.
Een boek waarin dit sterk naar voren komt:
De koning, de wijze en de nar van Shafique Keshavjee:
In een land ver hier vandaan hebben de koning, zijn wijze en zijn nar elk een raadselachtige droom. Ze besluiten een groot waarheidstoernooi te organiseren. De mededingers zijn van hoog niveau, gekwalificeerde vertegenwoordigers van het atheïsme en de grote wereldgodsdiensten. Op zoek naar eeuwige Schoonheid en de ware Wijsheid doen ze alle moeite om elkaar te overtreffen en het beste van zichzelf mee te delen. Wat gebeurt als een jood, een christen, een moslim, een hindoe, een boeddhist en een atheïst met elkaar in het strijdperk treden? Wie komt er als overwinnaar uit de arena?