Hier wil ik even op reageren. Des te meer vanwege dit
http://bit.ly/b67AxA In de huidige discussies lees ik veel over dat scholen en ouders hun handen zoveel mogelijk in elkaar moeten slaan qua opvoeding.
Ouders bepalen hun opvoeding door ideologie en/of religie. Waarom dan geen bijzonder onderwijs? En is het juist niet geweldig dat we in Nederland ruimte bieden aan bijzonder onderwijs? Welke negatieve gevolgen zijn merkbaar vanwege bijzonder onderwijs? Zijn juist veel opvattingen in deze discussie niet gebaseerd op culturele verschillen in plaats van religieuze verschillen?
Ben benieuwd naar reacties, want ik kan maar niet loskomen van deze discussie, temeer omdat ik hierop geen helder antwoord heb.
Complimenten trouwens aan de nette manier van reageren op dit forum. Dat zien we wel eens anders op het internet.
Ik vind het hele label 'bijzonder onderwijs' eigenlijk niet gepast als we het hebben over christelijke of katholieke scholen. Geloof is niet 'bijzonder' maar gewoon onderdeel van de maatschappij, waarom noemen we de scholen dan bijzonder? Elke openbare school is dan ook 'bijzonder' omdat die weer anders naar 'het geloof' kijken.
Laten we eerst eens gaan kijken naar het verschil tussen een (streng) christelijke school en een openbare school
- Op een christelijke school bid je aan het begin van de dag en aan het eind van de dag. Op een openbare school bid je niet
- Op een christelijke school gebruik je een methode zoals trefwoord om de verhalen uit de bijbel over te brengen aan de kinderen. Op een openbare school staat dit niet in het lesprogramma, maar bespreek je kerst/pinksteren/pasen/etc en eventueel andere geloven als kinderen er over beginnen
- Op een christelijke school vertel je de kinderen dat God de aarde heeft gemaakt, dat er dinosauriërs op hebben geleefd, etc. Op een openbare school vertel je over de oerknal en over evolutie
- Op een christelijke scholen zijn bepaalde verhalen verboden omdat er magie in voorkomt
En verder? Rekenen is hetzelfde, aardrijkskunde is hetzelfde, geschiedenis is hetzelfde, spelling is hetzelfde, lezen is hetzelfde, taal is hetzelfde, etc. En normen en waarden? Of je nou zegt dat ze een 'christelijke grondslag' hebben of een 'maatschappelijke'; uiteindelijk leren ze op zowel christelijke als openbare scholen hetzelfde namelijk een goede omgangsvorm met andere mensen.
Dus: wat is er nou zo bijzonder aan die scholen? Er zit een klein verschil, maar om nou te doen alsof een openbare school zoveel verschilt als een christelijke school: