[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Geef jouw mening op diverse stellingen.

nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor ki-im op 02 jan 2010, 18:16

Kijk je al het werk van de kinderen na? En doe je daarna nog iets met het nagekeken werk?
Of vind je de resultaten van toetsen genoeg? Met daarna de nodige remediëring. En daarnaast tuurlijk rondlopen in de klas.

Ik ben ervan overtuigd dat oefenwerk niet perse nagekeken hoeft te worden..het is voor de kinderen om te oefenen. Problemen of achterstanden komen tijdens de les (kinderen stellen vragen/vragen hulp) wel aan de orde en tijdens de toetsen/dictees.

Wat vind jij?
ki-im
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 26 dec 2009, 16:35
Groep: 6
PABO jaar: 4
Functie: LiO

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor Demy op 02 jan 2010, 18:31

Oefenwerk is inderdaad om mee te oefenen, maar toch lijkt het mij van belang dat je het nakijkt.
Als je bijvoobeeld een kind heb dat verlegen is en niet zo gauw vragen stelt. Zou het nakijken van de oefenstof toch belangrijk zijn. Je kan natuurlijk tijdens de les ook naar die leerling toe kunnen lopen, maar om dat nou elke keer te doen.

Als je de oefenstof nakijkt en kinderen begrijpen het niet kan je het altijd nog terug pakken.
In de toets moeten ze het zelf doen en als dan de resultaten matig tot onvoldoende zijn....
Lijkt mij het persoonlijk toch handig het oefenwerk na te kijken, om te kijken of de stof gesnapt is.
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor Robje op 02 jan 2010, 18:41

Kijk je al het werk van de kinderen na?
Absoluut niet! Nakijken doen ze zelf, ik controleer steekproefsgewijs of ze dat goed doen... Eigenlijk zou ik dat wat vaker moeten doen; deels ben ik een beetje lui, deels heb ik een goed vertrouwen in de kids. Ik weet ook wel wie ik vaker moet controleren en dat doe ik het liefst tijdens de les; voor hen zichtbaar dat ik controleer en directe feedback...

En doe je daarna nog iets met het nagekeken werk?
Of vind je de resultaten van toetsen genoeg? Met daarna de nodige remediëring. En daarnaast tuurlijk rondlopen in de klas.
Als je toets goed is heeft een kind zonder problemen de oefenstof doorlopen OF veel fouten gemaakt/moeite gehad, maar zich er toch doorheen geslagen (dubbel schouderklopje!). Ik loop altijd te zeuren over netjes werken en streng nakijken, daarnaast leg ik de verantwoordelijkheid van vragen stellen bij de kids en ze weten dat ik daar heel strikt in ben; dat je iets niet begrijpt, dat kan. Als je geen hulp vraagt is dat "niet zo slim"... In principe doe ik dus niet zoveel met nagekeken werk, ik wil dat de kids er iets mee doen!

Ik ben ervan overtuigd dat oefenwerk niet perse nagekeken hoeft te worden..het is voor de kinderen om te oefenen. Problemen of achterstanden komen tijdens de les (kinderen stellen vragen/vragen hulp) wel aan de orde en tijdens de toetsen/dictees.
Kijk dan uit voor een passieve houding van kinderen; sommige zwakke leerlingen (of een onveilige klas, gemakzuchtige cultuur, etc.) vragen niet om hulp, stellen geen vragen en halen wéér een onvoldoende. Juist deze lln moet je van tevoren in de peiling hebben zodat ze de weg omhoog leren vinden; kritisch op zichzelf zijn en als resultaat een mooi cijfer, dat motiveert ze!

Wat vind jij?

Nakijken is nodig; niet alles, maar steekproefsgewijs. Als leerkracht weet je wel wie je er wat vaker uit moet pikken...
Steek energie in het aanleren van een kritische leerhouding van de kids, dat is een goede investering!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor juf suus op 02 jan 2010, 18:50

Ik vind het vooral belangrijk om kinderen zelf te laten nakijken.Op die manier zien ze ook gelijk wat ze fout hebben gedaan.
Bij rekenen b.v. kijken de kinderen bij mij zelf na. Bij drie fout of meer komen de kinderen naar mij toe, en bespreken we gelijk de fouten.
Uiteraard kijk ik de schriften steekproefsgewijs nog wel even na, om te zien of de kinderen ook goed hebben nagekeken. Natuurlijk heb je ook altijd kinderen die niet naar je toe komen als ze 3 fout of meer hebben, maar ik spreek deze kinderen daar ook op aan. Maak kinderen ook verantwoordelijk voor het goed nakijken van eigen werk. Bij mij op school wordt daar ook veel aandacht aan besteed. In groep 4 wordt b.v. al gestart met het zelf nakijken van eigen werk. Dit wordt steeds meer opgebouwd, naarmate kinderen in een hogere groep komen. Bij mij kijken de kinderen bijna alles na.

De zaakvakken kijk ik sowieso niet zelf na, maar bespreek ik klassikaal. Daar leren kinderen naar mijn idee veel meer van. Juist de discussies die soms dan ontstaan, zijn juist zo leuk en daar leren kinderen juist zoveel van.

Nakijken moet geen werkverschaffing worden. Daar bedoel ik mee, kijk je alleen na, om het nakijken, of doe je er naderhand ook echt wat mee.
Nakijken heeft m.i. alleen zin als je er ook iets mee doet.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor Demy op 02 jan 2010, 19:07

Off topic: Susanne je hebt mail. :D
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor Anita op 02 jan 2010, 19:31

Dit is voor mij iets waar ik nog steeds mee worstel.

Op zich ben ik het helemaal met Robje eens. Wel trek ik een grens tussen talig werk en rekenwerk. Ik heb gemerkt dat het voor kinderen heel lastig is om kritisch te zijn bij het nakijken hiervan. De slechte spellers zien hun fouten niet, ook niet met het goede antwoord ernaast. De kinderen die zwak zijn in taal kunnen niet zoveel met de antwoorden uit het antwoordenboek. Als de zin net iets anders geformuleerd is denken ze al dat het fout is terwijl het misschien best wel goed was.
Bij rekenwerk vind ik dat ze het meeste inderdaad prima zelf na kunnen kijken. Wel vind ik dat dit geen prioriteit heeft ten opzichte van het maakwerk. Eerst dat in orde en dan zelf nakijken. Er zijn kinderen die altijd in tijdnood zitten. Dan kijk ik het liever zelf na als het werk maar in orde is..
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor miekiemousie op 02 jan 2010, 20:29

Bij ons op school is het zo dat de kinderen vanaf groep 5 gaan leren nakijken. Ik vind het belangrijk, maar heb ook een kanttekening. Ik heb een groep 6 die enige keren vreemde fouten maakt met een toets. Hierbij is duidelijk terug te leiden dat ze niet goed hebben nagekeken en bij fouten niet bij mij gekomen zijn. Hoe zouden jullie daar mee omgaan?
Laatst bijgewerkt door miekiemousie op 02 jan 2010, 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor Anita op 02 jan 2010, 21:17

Wil je nog even aanvullen vanaf welke groep ze zelf gaan nakijken Mieke, dat is namelijk precies weggevallen.

Ik zou in dit geval met de kinderen in gesprek gaan en hen erop wijzen dat ze op deze manier alleen zichzelf hebben. Ze maken nu fouten in een toets omdat stof niet gesnapt is. Waar komt dat door? Slordig nagekeken, expres niet gemeld, vinden ze het nakijken moeilijk? Aangeven dat je hen wilt helpen maar dat dit alleen maar gaat als zij zich zelf verantwoordelijk gedragen voor hun eigen leren.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor Robje op 02 jan 2010, 22:19

Hierbij is duidelijk terug te leiden dat ze niet goed hebben nagekeken en bij fouten niet bij mij gekomen zijn. Hoe zouden jullie daar mee omgaan?
Ik heb/had ook 3 van deze lln in de klas; n.a.v. de toets heb ik samen met hen de schriften bekeken. Met schaamrood op de kaken gaven ze toe dat ze niet goed hadden nagekeken en geen hulp hadden gevraagd. Ik heb ze toen uitgelegd dat ze altijd bij me terecht kunnen, maar dat het hun verantwoordelijkheid is.... (vervolgens heb ik ze hier dagelijks op gewezen; net teletubbies, je leert van herhalen...)
Vervolgens de zaak wat krachtiger gemaakt door te zeggen dat fouten die ze van tevoren niet aankaarten dubbel tellen, bij fouten waarmee ze van tevoren bij mij geweest zijn zou ik wat soepeler zijn. Hiermee heb ik ze voldoende gestimuleerd (ze wilden toch wel graag een goed cijfer halen) om op het juiste moment aan de bel te trekken. Vooral bij deze leerlingen is het heel belangrijk direct terug te koppelen op leermomenten; zodra ze zelf door hebben dat ze grip hebben op hun leerproces is je doel bereikt.....
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor Joke op 02 jan 2010, 22:21

Bij ons op school is het zo dat de kinderen vanaf groep 5 gaan leren nakijken. Ik vind het belangrijk, maar heb ook een kanttekening. Ik heb een groep 6 die enige keren vreemde fouten maakt met een toets. Hierbij is duidelijk terug te leiden dat ze niet goed hebben nagekeken en bij fouten niet bij mij gekomen zijn. Hoe zouden jullie daar mee omgaan?
Een week lang zelf niet mogen nakijken en dan weer een nieuwe kans.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor moimoi op 02 jan 2010, 22:49

onderzoeken hoe t komt. Sommige kinderen hebben geen talent voor t zelf nakijken....
(of er - en dat begrijp ik - geen zin in)
Ik ben niet zo'n voorstander van zelf laten nakijken, ik vraag me af wat het rendement is, behalve leerkrachtenontlasting.
Zou een gemiddelde leerling echt leren van zijn fouten??
Ik denk t niet.

Dat betekent niet dat ik tegen zelf nakijken ben, vooral om leerkrachten te ontlasten.
Vooral in gr 7/8 is alles nakijken zoveel dat je s nachts door zou moeten gaan...

Wie vindt de nakijkmachine uit??

Stel: die zou bestaan. Je kan een schrift in een apparaat schuiven en dat apparaat kijkt na.
Laat je dan je leerlingen ook zelf nakijken??
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor Anita op 02 jan 2010, 23:05

Stel: die zou bestaan. Je kan een schrift in een apparaat schuiven en dat apparaat kijkt na.
Laat je dan je leerlingen ook zelf nakijken??

Nee, want dan hebben en de leerlingen en de juf veel meer tijd en energie voor allerlei leuke projecten :D

Dit is trouwens wel een beetje in zicht. Ik moet nog bekijken hoe het precies werkt, maar de nieuwe software van onze spellingsmethode neemt de leerlingen het dictee af en maakt vervolgens als het goed is een analyse en een voorstel voor remediëring.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor juf suus op 02 jan 2010, 23:26

Stel: die zou bestaan. Je kan een schrift in een apparaat schuiven en dat apparaat kijkt na.
Laat je dan je leerlingen ook zelf nakijken??

Nee, want dan hebben en de leerlingen en de juf veel meer tijd en energie voor allerlei leuke projecten :D

Dit is trouwens wel een beetje in zicht. Ik moet nog bekijken hoe het precies werkt, maar de nieuwe software van onze spellingsmethode neemt de leerlingen het dictee af en maakt vervolgens als het goed is een analyse en een voorstel voor remediëring.

Bij pluspunt Rekenen werkt dat nu ook al een beetje zo. De leerlingen maken bij ons de rekentoetsen digitaal, de computer kijkt het na, er komt een scoringspercentage uit en de computer geeft aan wat je kan doen aan remediëring. Echt ideaal :D
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor Anita op 02 jan 2010, 23:45

Ik heb je quote even bewerkt Suus, tekst stond er dubbel in.

Wij hebben ook Pluspunt, dat is de moeite van het bekijken waard dan :D
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor Robje op 03 jan 2010, 08:22

Zou een gemiddelde leerling echt leren van zijn fouten??
Ik denk t niet.

Als je er niet in gelooft, dan zal het waarschijnlijk ook niet lukken....
Ik geloof er juist wel in; de ene leerling kan het uit zichzelf, de ander heeft daar meer begeleiding bij nodig.
Het is maar hoe je het brengt; ik zeg altijd "veel van je werk zul je zonder fouten maken; prima, schouderklopje voor jezelf! Die rest die nog fout gaat, daar kun je nog iets leren. Als dat zelf lukt (nog een keer proberen, goed lezen, opzoekboekje gebruiken) is dat helemaal goed, heb je er hulp van een ander of de leerkracht bij nodig, dan is dat ook geen probleem" (daar word ik namelijk voor betaald). Hierdoor krijg ik vaak kinderen die trots komen vertellen wat ze eerst fout deden, maar nu snappen, oftewel, ze komen trots vertellen dat ze iets geleerd hebben, en dat op eigen houtje!

Het gaat mij niet om dat ene foutje, het gaat mij om een zelfkritische houding en de bewustwording dat iedereen zichzelf kan verbeteren door zich ervoor in te zetten.

Dan de nakijkmachine; doe mij er maar één? Dan wel graag met een knop waarbij je ervoor kan kiezen of de machine de analyse/remediëring aangeeft. Kun je die snellere en/of handige leerling even laten stoeien met de lesstof omdat die het zelf uit moet zoeken, de wat zwakkere en/of tragere leerling kan meteen gerichter aan de slag, maar je hebt i.i.g. alle fouten eruit laten vissen want het is i.d.d. zo dat ook de beste leerling over zijn eigen foutjes heen kan lezen...

Tot slot remediëren; (even pluspunt als voorbeeld) is het niet vreemd dat je eerst 11 lessen hebt, vervolgens een toets doet en dat er daarna (eventueel) pas gewerkt wordt aan de stof die de leerling niet beheerst? (wie toetst er trouwens na het remediëren opnieuw?)
Ik maak altijd een instaptoetsje zodat de lln weten waar ze dit hoofdstuk goed op moeten letten; zo kunnen ze kritisch zijn op hun eigen werk en ik weet hoe ik mijn begeleiding in moet zetten. Halverwege de 2e week doen we les 13 zodat de lln en ik nogmaals kunnen zien hoe de handel er voor staat. Als we de toets gaan maken moet iedereen dus eigenlijk optimaal voorbereid zijn en de stof -maximaal naar eigen kunnen- beheersen. Om daartoe te komen gebruik ik wel het plusboek en de kopieerbladen naast de gewone lessen maar hoef ik na de toets niet meer te remediëren.

Stelling erbij: remediëren is niet nodig als je (nog beter; de leerling) genoeg zicht en grip hebt gehad op de vorderingen die aan de toets vooraf gingen; een maximale prestatie is nauwelijks te verbeteren.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Volgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron