door Robje op 03 jan 2010, 08:22
Zou een gemiddelde leerling echt leren van zijn fouten??
Ik denk t niet.
Als je er niet in gelooft, dan zal het waarschijnlijk ook niet lukken....
Ik geloof er juist wel in; de ene leerling kan het uit zichzelf, de ander heeft daar meer begeleiding bij nodig.
Het is maar hoe je het brengt; ik zeg altijd "veel van je werk zul je zonder fouten maken; prima, schouderklopje voor jezelf! Die rest die nog fout gaat, daar kun je nog iets leren. Als dat zelf lukt (nog een keer proberen, goed lezen, opzoekboekje gebruiken) is dat helemaal goed, heb je er hulp van een ander of de leerkracht bij nodig, dan is dat ook geen probleem" (daar word ik namelijk voor betaald). Hierdoor krijg ik vaak kinderen die trots komen vertellen wat ze eerst fout deden, maar nu snappen, oftewel, ze komen trots vertellen dat ze iets geleerd hebben, en dat op eigen houtje!
Het gaat mij niet om dat ene foutje, het gaat mij om een zelfkritische houding en de bewustwording dat iedereen zichzelf kan verbeteren door zich ervoor in te zetten.
Dan de nakijkmachine; doe mij er maar één? Dan wel graag met een knop waarbij je ervoor kan kiezen of de machine de analyse/remediëring aangeeft. Kun je die snellere en/of handige leerling even laten stoeien met de lesstof omdat die het zelf uit moet zoeken, de wat zwakkere en/of tragere leerling kan meteen gerichter aan de slag, maar je hebt i.i.g. alle fouten eruit laten vissen want het is i.d.d. zo dat ook de beste leerling over zijn eigen foutjes heen kan lezen...
Tot slot remediëren; (even pluspunt als voorbeeld) is het niet vreemd dat je eerst 11 lessen hebt, vervolgens een toets doet en dat er daarna (eventueel) pas gewerkt wordt aan de stof die de leerling niet beheerst? (wie toetst er trouwens na het remediëren opnieuw?)
Ik maak altijd een instaptoetsje zodat de lln weten waar ze dit hoofdstuk goed op moeten letten; zo kunnen ze kritisch zijn op hun eigen werk en ik weet hoe ik mijn begeleiding in moet zetten. Halverwege de 2e week doen we les 13 zodat de lln en ik nogmaals kunnen zien hoe de handel er voor staat. Als we de toets gaan maken moet iedereen dus eigenlijk optimaal voorbereid zijn en de stof -maximaal naar eigen kunnen- beheersen. Om daartoe te komen gebruik ik wel het plusboek en de kopieerbladen naast de gewone lessen maar hoef ik na de toets niet meer te remediëren.
Stelling erbij: remediëren is niet nodig als je (nog beter; de leerling) genoeg zicht en grip hebt gehad op de vorderingen die aan de toets vooraf gingen; een maximale prestatie is nauwelijks te verbeteren.