[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Oud op 06 feb 2010, 09:44

Ik blijf dus bij mijn stelling "Elke school moet een EHBO-gediplomeerde aanwezig hebben." Verder ga ik niet omdat dat niet te realiseren is. Wanneer dit de verantwoordelijkheid is van de individuele leerkracht (lees "Dennis als mens"), hoe zit het dan met de verantwoordelijkheid voor deugdelijke leermiddelen, een goed luchtklimaat in de klas, een veilige en uitnodigende speelplaats; dat ga je toch ook niet allemaal zelf betalen?

Dingen zoals leermiddelen, luchtklimaat, speelplaats, etc worden volgens mij al door elke school gewaarborgd! Leermiddelen koop je als school in, luchtklimaat kun je op kosten van de school een meter voor aanschaffen, speelplaats is waarschijnlijk een directie of commissie voor?


Als leerkracht ben je dagelijks met allerlei kinderen en volwassenen om je heen. Wat ga jij doen als er een oma van een kind plotseling een hardstilstand krijgt? Ga je dan 2 trappen oprennen en naar het eind van de gang rennen om de EHBO-gediplomeerde op te halen met het gevolg dat je de kinderen alleen laat? Of ga je schreeuwen, waardoor de kinderen in paniek raken? Of ga je gewoon rustig beginnen met reanimeren en vraag je een kind rustig om een andere leerkracht erbij te halen voor een 112-melding?

In de klas neem je vast wel je verantwoordelijkheid qua veiligheid. Zo zal je niet alles op de grond laten slingeren, zul je er op toezien dat kinderen hun jas/tas netjes opruimen, laat je geen messen of scherpe scharen bij de kleuters liggen, etc.

Je bent wel verantwoordelijk voor de kinderen in je klas. Dan wil je toch weten hoe je moet reanimeren, wat je moet doen als een kind een giftige stof inneemt, wat je moet doen als een kind erg bloed, wat je moet doen als een kind zomaar het bewustzijn verliest, etc? Of voel jij je daar als leerkracht en als mens niet verantwoordelijk voor?


Overigens kost een officiële EHBO cursus wel veel tijd. Misschien dat scholen dit zelf kunnen organiseren in 2 middagen, waarbij de kennis wordt aangeleerd en niet het officiële diploma. En misschien dat de PABO hier ook het een en ander aan kan doen...
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Robje op 06 feb 2010, 09:55

Wat ga jij doen als er een oma van een kind plotseling een hardstilstand krijgt?
hard :? stilstand? :lol:
Ik weet zeker -uit ervaring- dat ik juist handel... denk niet dat oma eerst vraagt of ik wel in het bezit ben van een geldig papiertje....

Overigens kost een officiële EHBO cursus wel veel tijd. Misschien dat scholen dit zelf kunnen organiseren in 2 middagen, waarbij de kennis wordt aangeleerd en niet het officiële diploma. En misschien dat de PABO hier ook het een en ander aan kan doen...

Zoals gezegd heb ik op de pabo heel de EHBO-cursus doorlopen, we kregen er geen papiertje voor (maar was het wel zo geweest dan was het na een jaar weer ongeldig). Die 2 middagen, dat zou je BHV kunnen noemen en dat hebben we net 2 maanden geleden met het hele team gedaan..... Er wordt dus voldaan aan je eisen!

Jij hebt trouwens je papiertje wel; wat is je heftigste hulpverlening tot nu toe? Hoe weet jij of naast het bezitten van kennis, ook kunt handelen als het moet?
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Oud op 06 feb 2010, 10:06

Zoals gezegd heb ik op de pabo heel de EHBO-cursus doorlopen, we kregen er geen papiertje voor (maar was het wel zo geweest dan was het na een jaar weer ongeldig). Die 2 middagen, dat zou je BHV kunnen noemen en dat hebben we net 2 maanden geleden met het hele team gedaan..... Er wordt dus voldaan aan je eisen!

Jij hebt trouwens je papiertje wel; wat is je heftigste hulpverlening tot nu toe? Hoe weet jij of naast het bezitten van kennis, ook kunt handelen als het moet?
Ik heb aan een aantal evenementen meegedaan als vrijwilliger, helaas is het gebleven bij een knie uit de kom, wespensteek en kleine wondjes :(. Elke keer weer hoop ik op grote rampen en veel bloed (je gunt het de slachtoffers niet, maar voor mijn eigen ontwikkeling zou het wel 'fijn' zijn om in een dergelijke situatie te oefenen gezien er nog een andere EHBO'er in de buurt is), maar 'helaas' nog niks ernstigs meegemaakt.

En ik weet niet of ik kan handelen als het moet. Dat weet je pas als er iets gebeurd. In ieder geval heb ik 'de kennis' om te weten hoe ik moet handelen en neem ik aan dat ik achteraf zal denken alles gedaan te hebben wat ik kon, waarbij ik mezelf niet kwalijk hoef t nemen dat ik geen EHBO cursus heb gevolgd :)

Er is een stuk qua hulpverlening dat je niet kan oefenen en er is een stuk dat je wel kan oefenen. Ik weet in ieder geval dat ik aan 1 van de 2 heb voldaan door mijn EHBO cursus, zonder diploma heb je dus in principe 0 van de 2...
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Robje op 06 feb 2010, 11:01

een knie uit de kom
Ik heb ooit een half jaartje fysiotherapie gestudeerd. Nou voerde ik daar niet veel uit, maar ik heb er wel geleerd dat de knie geen kom-gewricht is...

Natuurlijk hoop je dat je je kennis t.a.v. EHBO nooit hoeft te gebruiken, maar ik ben stiekem ook wel blij dat collega's vaak bij me langs komen voor de second opinion, je blijft scherp en frist de handel weer even op.
Overigens: kennis+1, papiertje-1, handelingsbekwaam+1=+1
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor miekiemousie op 06 feb 2010, 11:14

Door ervaring weet ik zelf vaak goed wat ik moet doen. Ben jaren trainster geweest en heb daar best wat langs zien komen. Gelukkig niet de meest vervelende dingen. Ik vind het zelf wel vreemd dat ik een vakleerkracht gym ben ZONDER EHBO. Ik heb op de pabo wel wat gehad, maar zonder papiertje. Ik merk dat ik de kennis wel heb. DIt merkte ik vooral toen we op school een studiedag kinderEHBO hadden. Erg leuk om met het hele team te doen. Zo hebben we allemaal basiskennis, waarbij de kennis van sommige mensen op school verder gaat.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Anita op 06 feb 2010, 13:11

Dingen zoals leermiddelen, luchtklimaat, speelplaats, etc worden volgens mij al door elke school gewaarborgd! Leermiddelen koop je als school in, luchtklimaat kun je op kosten van de school een meter voor aanschaffen, speelplaats is waarschijnlijk een directie of commissie voor?

Het werd eerder al genoemd dat je nog heerlijk enthousiast en een beetje naïef bent. Het luchtklimaat is maar op heel weinig scholen goed, leermiddelen koop je natuurlijk als school in maar voor het 'toefje slagroom' zorgt de leerkracht. Zo'n speelplaatscommissie draait op enthousiaste mensen die daar heel veel (vaak eigen) tijd instoppen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Juf Muisje op 17 maart 2010, 19:31

Ik zou dolgraag een EHBO of BHV diploma halen, ik vind eigenlijk ook dat iedereen die met kinderen werkt op z'n minst een diploma kinder-EHBO moet hebben. Maar ja, ik doe invalwerk, dus het is nooit lonend voor een school om mij een cursus te laten volgen. En ik heb ook niet zo bijzonder veel geld.
Juf Muisje
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 30 mei 2007, 15:24

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Oud op 17 maart 2010, 19:34

Ik zou dolgraag een EHBO of BHV diploma halen, ik vind eigenlijk ook dat iedereen die met kinderen werkt op z'n minst een diploma kinder-EHBO moet hebben. Maar ja, ik doe invalwerk, dus het is nooit lonend voor een school om mij een cursus te laten volgen. En ik heb ook niet zo bijzonder veel geld.
EHBO diploma behalen via EHBO vereniging kost € 150,- ofzo voor het eerste jaar en het diploma? Of minder? Geen idee meer wat het was!
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Juf Muisje op 17 maart 2010, 19:50

Ik weet het, het is niet echt duur, maar je hebt ook die nascholingen enzo die ook weer geld kosten.... Misschien na de bruiloft, momenteel gaat elke losse cent in dat potje.

Bedankt voor je info in elk geval.
Juf Muisje
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 30 mei 2007, 15:24

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Oud op 17 maart 2010, 19:52

Ik weet het, het is niet echt duur, maar je hebt ook die nascholingen enzo die ook weer geld kosten.... Misschien na de bruiloft, momenteel gaat elke losse cent in dat potje.

Bedankt voor je info in elk geval.
Gefeliciteerd met je bruiloft :D
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Juf Muisje op 17 maart 2010, 19:58

Dankjewel :D

Snelle zoektocht op internet leverde me de volgende informatie op:

In mijn woonplaats (Hilversum) kost de gewone EHBO cursus 200 euro, de kinder EHBO 120.
Juf Muisje
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 30 mei 2007, 15:24

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Oud op 17 maart 2010, 20:04

Dankjewel :D

Snelle zoektocht op internet leverde me de volgende informatie op:

In mijn woonplaats (Hilversum) kost de gewone EHBO cursus 200 euro, de kinder EHBO 120.
Hmm, ik heb gewoon EHBO en dan aantekening kinder EHBO voor 20 euro extra geloof ik :)
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor miekiemousie op 17 maart 2010, 20:35

Kinder EHBO kan ook deels via internet. En let op, bij mijn verzekering wordt EHBO vergoed.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Stelling: elke leerkracht moet in het bezit zijn van EHBO

Berichtdoor Ammoniumdichromaat op 18 okt 2010, 18:47

Ik ben van mening dat niet iedere leerkracht een EHBO-diploma hoeft te hebben, wel is het voor iedereen die op een school werkt erg handig om te weten wat je moet doen (en vooral ook wat je juist níet moet doen) als er iets (ernstigs) gebeurt. Zelf heb ik een BHV-certificaat, BHV staat voor BedrijfsHulpVerlening. Wie een dergelijk certificaat wil halen, zal een BHV-cursus moeten volgen.

Zo'n BHV-cursus omvat twee gehele cursusdagen (dus ochtend én middag), beide dagen worden afgesloten met een theoretisch en praktisch examen. De eerste dag wordt een (uitgeklede) EHBO-cursus aangeboden, de tweede dag is gereserveerd voor een cursus brandbestrijding, communicatie en ontruiming. Als beide (!) examens met een voldoende resultaat zijn afgelegd, krijg je je BHV-certificaat.

Zo'n certificaat is doorgaans één jaar geldig. Wie de geldigheidsduur van zijn certificaat wil verlengen, dient vóór de vervaldatum een opfriscursus te volgen. Deze opfriscursus duurt één dag en omvat zowel EHBO als brandbestrijding, communicatie en ontruiming. Een examen hoeft dan niet meer te worden afgelegd, wel wordt er van je verwacht dat je actief aan deze cursus deelneemt.

Is het BHV-certificaat eenmaal verlopen, dan moet je opnieuw examen doen (in zowel EHBO als brandbestrijding) om voor een nieuw certifcaat in aanmerking te komen.

Wie een geldig EHBO-diploma kan overleggen, is trouwens vrijgesteld voor het EHBO-gedeelte. Een BHV-certificaat heeft niet dezelfde waarde als een EHBO-diploma, want de omvang van de leerstof voor het EHBO-diploma is veel uitgebreider dan die voor het BHV-certificaat.

Het EHBO-gedeelte van de BHV-cursus bestaat trouwens voor een belangrijk gedeelte uit een cursus reanimatie.
Chaos is óók een vorm van orde...
Avatar gebruiker
Ammoniumdichromaat
PABOforum Peuter
 
Berichten: 62
Geregistreerd op: 15 okt 2010, 07:41
Schooltype: Voortgezet onderwijs
Functie: ax + b

Vorige

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron