[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Te weinig vakinhoudelijke kennis: handvaardigheid

Te weinig vakinhoudelijke kennis: handvaardigheid

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Berichtdoor Geoffrey op 12 feb 2005, 14:48

Da's inderdaad een goed idee. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan in mijn LIO. Mijn collega van groep 7-8 was niet zo goed in handvaardigheid, maar speelde wel in een bandje. Dus hij kwam bij mij muziek geven, en ik gaf bij hem in de klas handvaardigheid. Was op zich wel leuk, alleen hou ik zelf ook wel van muziek. De regeling was dan ook vooral bedoeld voor mijn a-muzikale LIO-coach ;).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor zomerjuffie op 12 feb 2005, 14:50

Het gaat er hier niet om dat je die kerndoelen uit je hoofd kent, maar of je überhaubt weet van het bestaan er van en ze tenminste wel eens hebt doorgelezen.

Mocht je ze nog nooit eerder doorgelezen hebben ( :oops: ) dan vind je ze op deze site alle startbekwaamheden voor de vakken:
(dus waar moet je aan voldoen wil je met het vak kunnen starten)

Juf op een zmlk-school
Avatar gebruiker
zomerjuffie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 424
Geregistreerd op: 25 feb 2004, 18:11
Groep: 0
Schooltype: ZMLK-onderwijs
Functie: leerkracht

Berichtdoor Doornroosje op 12 feb 2005, 14:51

Ik bén voor het uitlenen van je bekwaamheden, en het lenen van bekwaamheden!
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Berichtdoor MissT op 12 feb 2005, 16:31

En hier vind je de kerndoelen:

http://www.minocw.nl/kerndoelen/
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor juf Hannah op 12 feb 2005, 16:48

Het scheelt al een hoop als je ook voor de creatieve vakken een goede methode hebt. Zeker voor de "creatieve losers" onder ons. (Ik dus :-$)
Ik vind het zonder methode best moeilijk om echt een doorgaande lijn te verzorgen voor bepaalde vakken. Nu is het bijvoorbeeld bij handvaardigheid, tekenen en gym zo, dat ik probeer alle technieken en materialen gedurende het schooljaar een keer de gebruiken. Maar bij drama en muziek vind ik dat al een stuk lastiger. Voor andere collega's is het misschien net omgekeerd. Een methode kan dan toch wat houvast bieden. (Ook als je hem niet op de letter volgt!)
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor juf_miriam op 12 feb 2005, 16:51

Ik heb het bericht verplaatst...:)

Bij Feedback wordt ie binnenkort verwijderd :)
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor tine op 12 feb 2005, 17:24

Het scheelt al een hoop als je ook voor de creatieve vakken een goede methode hebt. Zeker voor de "creatieve losers" onder ons. (Ik dus :-$)
Ik vind het zonder methode best moeilijk om echt een doorgaande lijn te verzorgen voor bepaalde vakken. Nu is het bijvoorbeeld bij handvaardigheid, tekenen en gym zo, dat ik probeer alle technieken en materialen gedurende het schooljaar een keer de gebruiken. Maar bij drama en muziek vind ik dat al een stuk lastiger. Voor andere collega's is het misschien net omgekeerd. Een methode kan dan toch wat houvast bieden. (Ook als je hem niet op de letter volgt!)

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Ik heb regelmatig stage gelopen op een school waar er bij vakken als drama, tekenen, gym maar wat werd gedaan, maar er was geen duidelijk plan om de kinderen dat jaar verder te helpen met iets op dat gebied (is het nog duidelijk :? )
Ik kan me heel goed indenken dat die leerkrachten (ik heb dat ook wel denk ik, ik spreek nog niet uit ervaring) niet zo heel goed weten hoe ze dat nu aan kunnen pakken.
En als je dan, zoals hannah het mooi zegt, een loser bent op een bepaald vak, is het fijn om houvast te hebben bij die dingen. Die houvast is er bij taal, reken, en wo-vakken wél!
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor juf_miriam op 12 feb 2005, 17:33

Zeker!
Maar er bestaan ook hele goede methodes voor deze vakken. Denk maar eens aan 'Moet je doen'...
Je hoeft zo'n methode dan niet klakkeloos te volgen, maar het is vaak wel een leidraad.
De methode Beeldvaardig is ook leuk...voor handvaardigheid en tekenen.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor tine op 12 feb 2005, 17:56

zeker, ze zijn er wel, maar echte doorgaande lijnen, leerlijnen, een plan van aanpak voor drama, tekenen, gym... die heb ik nog nergens gezien!

Een leerkracht kan wel leuk een paar lessen drama in een jaar geven, maar hoe zit dat met het jaar erop? Die aansluiting, en invulling zou naar mijn mening goed opgezet moeten worden op scholen.
Ik vind het jammer dat dat nu bijna alleen maar gebeurt door studenten die hun scriptie erover schrijven, en dáárvoor een leerlijn opzetten.
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor MissT op 12 feb 2005, 18:01

De methode Moet je Doen voorziet hierin, Tine.
Als je deze methode volgt dan voldoe je helemaal aan de kerndoelen.
Met volgen bedoel ik niet dat je de lessen zo moet geven als ze in de methode staan. Je moet wel de vrijheid hebben om de les aan te passen aan de situatie/thema. Als je de doelen van de les maar in de gaten houdt.

Moet je Doen is zoals ik het noem een hele veilige methode. Hij biedt de leerkrachten ( ook de niet-creatieve) voldoende mogelijkheden om verantwoord met de creatieve vakken om te gaan. De methode is laagdrempelig.
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor tine op 12 feb 2005, 18:10

ah, ok, dat wist ik niet. :oops: Geeft maar aan hoeveel ik daarvan weet. Voor drama heb ik nooit een methode hoeven bekijken.
Zo pak je drama inderdaad wat gestuctureerder aan, door de hele school denk ik?
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor MissT op 12 feb 2005, 18:20

Even voor de volledigheid:
Moet je doen bestaat uit een leerlijn Muziek, Drama, Dans, Handvaardigheid en Tekenen.
Je kunt de vakken apart invoeren, maar ook alle vijf de vakgebieden.
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Yanne op 12 feb 2005, 18:45

Ik ben niet zo erg goed thuis in methodes op dit gebied, maar heb de indruk dat er niet zo veel op de markt is. 'Moet je doen' vind ik erg basic, weinig extra , echt het minimum op veel gebieden. De andere methodes zijn volgens mij nogal oud.
Kent iemand goede uitgebreide moderne methodes?
groet van Yanne
Avatar gebruiker
Yanne
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 482
Geregistreerd op: 05 apr 2003, 16:47

Berichtdoor MissT op 12 feb 2005, 18:53

Klopt Yanne, Moet je doen is erg basic.
Maar het voorziet wel in een behoefte en het bewaakt de kerndoelen.
Een doorgaande lijn voor groep 1 t/m 8 voor alle creatieve vakken.
En een creatieve leerkracht zal zeker meer doen dan Moet je Doen alleen, en dat moet ook mogelijk blijven, asjeblieft zelfs!!!
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Meester-Koen op 12 feb 2005, 19:45

Als eerstejaars leerkracht kom ik niet overal aan toe zoals ik zou willen. Ik vind het al heel wat van mijzelf dat ik zo nu en dan een dramales kan geven, tijdens mijn stages deed ik dat nooit. Op m'n school wordt er te weinig gedaan aan kunstzinnige vorming. Per week hebben we krap anderhalf uur hiervoor, een methode is er amper laat staan materiaal om mee te kunnen werken. Erg beperkt, ik probeer er het beste van te maken.

Maar goed, na de vakantie begin ik met een serie van 4 lessen over Mondriaan, inclusief beschouwing. Tenminste nog niets.


Avatar gebruiker
Meester-Koen
PABOforum Peuter
 
Berichten: 238
Geregistreerd op: 29 okt 2003, 19:00
Woonplaats: Amersfoort
Groep: 0
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron