[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Te weinig vakinhoudelijke kennis: handvaardigheid

Te weinig vakinhoudelijke kennis: handvaardigheid

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Berichtdoor tine op 13 feb 2005, 10:26

wauw.. wat ga je nog meer doen tijdens die 4 lessen?

Dit soort dingen, zoals Koen zegt, heb ik ook nooit in mijn stage gedaan. Af en toe een dramalesje, of zoals de opdrachten er naar waren. Maar expliciete aandacht heb ik er nooit aan gegeven, en kreeg ik zelf ook niet echt op de opleiding.
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor Lespakket op 13 feb 2005, 16:27

Klopt Yanne, Moet je doen is erg basic.
Maar het voorziet wel in een behoefte en het bewaakt de kerndoelen.


Ik denk dat veel scholen door de aanschaf van deze methode aan willen geven dat ze de kerndoelen volgen. Een inspectie ziet de methodes en weet: hier voldoen ze aan de kerndoelen!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor miekiemousie op 13 feb 2005, 16:37

Dit soort dingen, zoals Koen zegt, heb ik ook nooit in mijn stage gedaan. Af en toe een dramalesje, of zoals de opdrachten er naar waren. Maar expliciete aandacht heb ik er nooit aan gegeven, en kreeg ik zelf ook niet echt op de opleiding.

Vanuit de opleiding wordt er bij ons juist wel aandacht aan besteedt. Ben ik ook erg blij mee. Zo moet ik dit jaar bijvoorbeeld ook een lessenreeks rondom drama op gaan zetten (weet nog niet precies hoe/wat) Ik ben al begonnen aan mijn nieuwe stage en het leek mij goed om eens te informeren naar de kennis van de kinderen. Antwoord van mijn mentor: 'eigenlijk doen wij op school niet aan drama'....'ik vind dat de kerstmusical is voor groep 5/6 genoeg drama is voor een jaar' Mijn kin zakte daarbij toch een beetje af....
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Meester-Koen op 13 feb 2005, 18:01

Ik neem drie schilderijen van Mondriaan als uitgangspunt. Deze schilderijen laten elke keer een boom zien, alleen de stijl van Mondriaan veranderde met de jaren.

Afbeelding
(1908)

Afbeelding
(1911)

Afbeelding
(1912)

Dit gaan de kinderen ook doen. Eerste een 'echte' boom tekenen en kleuren, daarna de vloeiende lijnen vervangen voor rechte lijnen, daarna de boom uit vierhoeken tekenen en tenslotte de boom knippen en plakken uit rechthoekige stukjes gekleurd papier.


Avatar gebruiker
Meester-Koen
PABOforum Peuter
 
Berichten: 238
Geregistreerd op: 29 okt 2003, 19:00
Woonplaats: Amersfoort
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor MissT op 13 feb 2005, 19:05

Klopt Yanne, Moet je doen is erg basic.
Maar het voorziet wel in een behoefte en het bewaakt de kerndoelen.


Ik denk dat veel scholen door de aanschaf van deze methode aan willen geven dat ze de kerndoelen volgen. Een inspectie ziet de methodes en weet: hier voldoen ze aan de kerndoelen!0

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je iets doet met die methode ;)
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Lespakket op 13 feb 2005, 19:29

Klopt Yanne, Moet je doen is erg basic.
Maar het voorziet wel in een behoefte en het bewaakt de kerndoelen.


Ik denk dat veel scholen door de aanschaf van deze methode aan willen geven dat ze de kerndoelen volgen. Een inspectie ziet de methodes en weet: hier voldoen ze aan de kerndoelen!0

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je iets doet met die methode ;)

Ja, snap ik, maar ik zie bij ons op school in alle groepen keurig de methodeboeken liggen, maar er wordt maar weinig mee gewerkt. Maar niemand die ons daar op aanspreekt, want we voldoen aan de kerndoelen (door de methode in huis te hebben). Niemand controleert toch of je de lessen ook daadwerkelijk geeft?!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor MissT op 13 feb 2005, 19:33

Ik snap wel wat je bedoelt, Biebels. Helaas is dat ook de praktijk. Dat is de verantwoordelijkheid van de school zelf. Triest maar waar en scholen komen daar mee weg.
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Berichtdoor Yanne op 13 feb 2005, 20:24

En eigenlijk vind ik dat alleen het volgen van een methode als 'moet je doen' bij alle creatieve vakken wel heel minimaal is. Te minimaal.
Stel je voor dat een taal-of rekenmethode op dezelfde manier alleen precies de kerndoelen zou dekken, dat zou ongehoord zijn.

Maar nogmaals: kent iemand moderne methodes die beter zijn? Ik heb wat gezien van Beeldvaardig en tekenvaardig, is wat uitgebreider maar oud.
groet van Yanne
Avatar gebruiker
Yanne
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 482
Geregistreerd op: 05 apr 2003, 16:47

Berichtdoor Meester-Koen op 13 feb 2005, 20:39

@Yanne: nu staat er voor taal en rekenen op een gemiddelde school wel vijf keer meer tijd op het rooster. Daardoor kunnen die vakken ook meer uitgediept worden.
Laat ik het zo stellen: het is al heel wat als een school (of beter: leerkracht) de methodes -zelfs al is het 'Moet je doen'- helemaal doorwerkt en zo toch aan de (minimale) kerndoelen komt.
Misschien niet helemaal om over naar huis te schrijven, maar iets is nog altijd beter dan niets!


Avatar gebruiker
Meester-Koen
PABOforum Peuter
 
Berichten: 238
Geregistreerd op: 29 okt 2003, 19:00
Woonplaats: Amersfoort
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor tine op 13 feb 2005, 20:42

Wauw Koen, leuk! Ik hoop dat je t niet erg vind, maar ik heb de plaatjes en je idee even opgeslagen!
Dat het werk van Mondriaan bijvoorbeeld zo veranderde met hetzelfde object, wist je dat nu zelf of van je opleiding o.i.d.? Dit soort dingen heb ik dus gemist.. erg jammer.


Beeldvaardig en tekenvaardig, zijn dat die grijze boekjes? Die heb ik geloof ik op elke school wel zien staan! Daar staan hele leuke dingen in, maar het is inderdaad een beetje oud.. nu kun je dat natuurlijk wel aanpassen.
wat zijn inderdaad goede, moderne methodes?
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor Meester-Koen op 13 feb 2005, 20:50

Elke schilder maakt een bepaalde ontwikkeling door, maar zoekende naar afbeeldingen van Mondriaans werk, kwam ik deze bomen tegen. Ik heb toen mijn oorspronkelijke idee overboord gegooid (overigens: op Geoffs site kwam ik het lesidee tegen) en dit ervan gemaakt heb.

Ik vind het leuk om me in een bepaalde schilder te verdiepen en de kids dit mee te geven. Na deze serie wil ik een serie over Popart uit gaan werken.


Avatar gebruiker
Meester-Koen
PABOforum Peuter
 
Berichten: 238
Geregistreerd op: 29 okt 2003, 19:00
Woonplaats: Amersfoort
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor tine op 13 feb 2005, 22:29

popart.. bedoel je daar zoiets mee?:

http://www.clemensbriels.nl/artwork.html

Dat is ook erg leuk zeg.. je hebt het over het de kids mee te geven, maar ik wordt helemaal enthousiast bij het zien van de afbeeldingen die je gaf en je ideeën erover!
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor tine op 13 feb 2005, 22:31

dit is een site met een link naar opdrachten voor kinderen!!

http://www.iselinge.nl/scholenplein/pab ... /index.htm
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor Meester-Koen op 13 feb 2005, 22:41

Het eerste, van Clemens Briels, valt volgens mij niet echt onder PopArt. Bij PopArt worden voorwerpen, situaties en afbeeldingen uit het dagelijkse leven in kunst verwerkt.
Denk maar aan de zeefdrukken van Andy Warhol van Ché Guevarra (goed geschreven?) en Marilyn Monroe. Herhaling en fel kleurgebruik is kenmerkend voor deze stroming.

Mijn idee is eenzelfde soort werk te maken als de zeefdrukken van Andy Warhol met dezelfde foto's in andere kleuren. Daarbij wil ik portretten van de kinderen zelf gebruiken.


Avatar gebruiker
Meester-Koen
PABOforum Peuter
 
Berichten: 238
Geregistreerd op: 29 okt 2003, 19:00
Woonplaats: Amersfoort
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Micky op 17 maart 2005, 19:11

Ik wilde nog even iets toevoegen aan dit topic. Ik loop nu mijn LIO-stage bij kleuters, en ik merk dat ik vanuit de opleiding veel te weinig heb meegekregen op het gebied van handvaardigheid enz. Ik wist niet eens wat een half kruis vouwen was!! (natuurlijk wel toen ik het zag, zo dom ben ik nou ook weer niet haha!!)
Ik heb speciaal voor de diffirentatie beeldende vorming gekozen om daarmee aan de slag te gaan. Maar wat moet je doen? Een aflevering van het klokhuis, geschikt voor je medestudenten in elkaar zetten!! Je moest ook zes lessen geven, maar die moest je zelf ontwerpen!! Verder werden er geen praktische tips voor in de klas behandeld. Ik heb niet eens een potje lijm aangeraakt! Nu ben ik zelf heel gewillig, want ik heb deze diffirentatie niet voor niets gekozen, maar zelfs dan leer je niet veel meer. En heel jammer, want dan hadden topics als deze er misschien niet bijgestaan. Want ik vind het, zeker bij kleuters, erg belangrijke vakgebieden.

Groetjes Annemieke
Full-time groep 3! Maar wat wordt het volgend jaar???
Avatar gebruiker
Micky
PABOforum Peuter
 
Berichten: 103
Geregistreerd op: 19 jan 2005, 17:19
Woonplaats: Rockanje

VorigeVolgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron